Voor onze vogelwerkgroep heb ik dit in 2017 uitgezocht. Er was een wens om kijkers aan te schaffen voor gebruik bij cursussen, excursies en kinderactiviteiten. Uiteindelijk hebben we tot grote tevredenheid enkele Bushnell Nature View 8x32 aangeschaft. De volgende eisen kunnen gesteld worden aan een kijker voor dit doel:
Type dakkant prisma, Lensgrootte 30mm, Gewicht 400-500gram, Waterbestendige kijker (moet tegen regen kunnen, niet tegen onderdompeling), De vergroting zou ik standaard op 8x houden (bij 10x is het voor beginners moeilijk om het beeld stil te houden), Verder een oculair met een zo groot mogelijke eye relief (vertaald als pupilafstand of oogafstand) zodat ook brildragers er goed door kunnen kijken, liefst groter dan 15mm, Prijs tot 100, Geen onduidelijk merk, Goede glaskwaliteit prismas (BaK4 en geen Bk7), Hoogste prijs/kwaliteit verhouding, informatie uit onafhankelijke reviews (klantenbeoordelingen zeggen helaas weinig), Verkrijgbaar in NL of DE.
Hiervan uitgaande zijn de mogelijke modellen:
..De Bushnell Nature View 8x32 Tan 120, Bij Amazon 90 in grijs, voldoet aan alle eisen. Ziet er wat goedkoper uit in groen, ook (in USA?) te krijgen in beige/grijs dat er beter uit ziet.
..De Bushnell PermaFocus 8x32 89 heeft een te geringe eye-relief (13mm) waardoor het voor brildragers lastig kan worden, de prismas zijn van slechter Bk7-glas.
..De Bushnell Powerview 8x32 79 is te zwaar, lagere glaskwaliteit.
..De Bynolyt Butterfly 8x30 MC LE 119 heeft een porro-prisma en is minder compact.
..De Nikon Prostaff 7s 8x30 165 geeft heel veel waar voor zn geld maar is duurder. Deze kijker voldoet aan al mijn eisen, komt in de buurt van een echte volwaardige vogelkijker, zie review. De Nikon Sportstar EX 8x25 DCF 89 heeft maar een 25mm lens, is iets te licht (300gram), pupilafstand te gering voor brildragers.
..De Olympus 8x25 WP II 80 is er in verschillende kleuren, waterdicht. Valt bij Olympus onder de recreatieve kijkers. Beetje te licht (260gram), iets te kleine lenzen (25mm) maar voldoet verder aan de eisen, qua prijs interessant.
..Pentax is de maker van de beroemde Papilio, maar door de kleine lensdiameter (21mm) deselecteren we die. Verder zijn er 2 mogelijkheden, waarbij de Pentax UP 8x25 99 een porro-prisma heeft, opbouw net als de Papilio en dus minder compact. De meeste Pentax-kijkers vallen in de categorie hoger dan 200/300. Alleen de Pentax AD 8x25 WP 129 zit in de buurt maar is te licht.
..De Vanguard Orros 8x32 119, bij Amazon 79, voldoet aan alle eisen (Eye-relief 12,5mm bij CameraNu maar bij andere sites 16mm). Bij een test van toptenreviews werd een lage optische kwaliteit genoemd.
..De Eden Verrekijker HD 8x32 110 is een eigen merk van Kato (Knives and Tools in Apeldoorn). Voldoet aan veel van mijn eisen, wel iets zwaarder (500gram) en een kleinere eye-relief (12,5mm) waardoor minder goed voor brildragers.
Conclusie:
Van deze kijkers heeft de Bushnell Nature View 8x32 de beste papieren gezien de prijs, zeker bij Amazon 90. De Eden zou kunnen maar brildragers zien slechts een deel van het beeld. De Nikon Prostaff 7s 8x30 is boven het budget (165).