Zwartgrijs fluwelen keverlarve?

Gestart door Anser, januari 13, 2017, 13:27:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anser


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/133606147
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera indet. gezien op 2017-01-11 Sallandse Heuvelrug - Holterberg
Foto's:










Toelichting:
In fijnsparrenperceel onder houtblok. ong. 2 cm. lang.
bij voorbaat dank jan wessels

------------einde kopiƫren----------------------------

KoenVerhoogt

Lijkt me een larve van een Cantharidae
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Anser

Koen, Bedankt. Ik zag soortgelijke foto`s op Waarneming van het zwartpootsoldaatje.
Gr. Jan.

arpwifi

Die ziet er inderdaad grofweg zo uit, maar er zijn 3 soorten met zulke grote zwarte larven. Voor deze drie bestaat er ook nog eens gepubliceerde beschrijvingen c.q. een gedeeltelijke determinatietabel ofzo, maar dan moet' ie denk ik onder de microscoop. Zonder dat blijft het denk ik bij Cantharis spec. ...

Zie voor wat publicaties hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=176329.msg1534393#msg1534393

Voor deze moet je de publicaties van Traugott hebben
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Anser

Arp, Hartelijk dank voor de informatie maar dit gaat mij toch ietwat te ver. Ik maak er Cantharis spec. van.
Gr. Jan.

arpwifi

Ja, dat is prima - ik heb er ooit eentje uitgekweekt, maar kon naderhand de diagnostische details niet of nauwelijks aan mijn foto's terugkoppelen.

De andere larven op wrn zouden waarschijnlijk ook op spec. moeten - ga ik nog eens voor zitten, maar niet vandaag.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Anser

Volgens mij is er ook nog niet heel veel bekend over allerlei keverlarven. Weet je op dat gebied een interessante site?
Gr. Jan.

arpwifi

Nee, er is niet echt een site voor keverlarven - je moet de info en referentie-afbeeldingen per groep met pijn en moeite bij elkaar scharrelen. De link hierboven is een beginnetje om dingen te verzamelen en vooral links bij elkaar te zetten zodat je per familie of hoger taxon links kunt vinden naar documentatie en afbeeldingen etc. en hopelijk ook direct foto' s en tabelletjes, maar er is nog vreselijk veel aan te doen en lang niet alles wat ik gevonden heb staat er al bij, duzzzzz .... oproep aan iedereen om larven goed te fotograferen en uit te kweken :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Anser

Arp, Hoe kweek je een larve uit? Bepaalde procedure? Ik bedoel maar: Het beestje moet toch ook voeding kunnen krijgen?
Gr. Jan.

arpwifi

Hoi Jan, je moet eerst weten (plusminus) wat voor larve het is - in dit geval dus een Cantharis en dat zijn rovers. Ze leven vooral van andere zachte larven die kleiner zijn, maar alternatief kun je ook dingen aanbieden als (stukjes) regenworm of zelfs gehakt of honden/kattenbrokjes ofzo (droge brokken dan met een druppel water, misschien met een beetje honing tot een wat stevige pap fijnsnijden).

Zorg voor een bak met wat strooisel en een laagje aarde onderin en houd het vochtig (maar niet nat - schimmel!) zodat de larve een goede plek kan maken om te verpoppen. Zelf "steriliseer" ik aarde (en soms strooisel) meestal door het een tijdje in de magnetron op te piepen (daarna eerst weer afkoelen). Dat voorkomt dat er ongewenste predatoren, parasieten of schimmels of wat dan ook in de aangeboden leefomgeving zitten.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Anser

Bedankt voor de uiteenzetting. Ik kan het allicht eens proberen.
Gr. Jan.