Trektelposten langs de kust melden meestal Oeverpiepers en zelden Waterpiepers. Ik heb altijd geleerd om overvliegende Oever- of Waterpiepers in Katwijk als Oeverpieper op te schrijven.
Gelukkig kijk ik nooit landtrek en ben ik te bedonderd überhaubt iets op te schrijven, want ik vraag me sterk af of deze methode wel correct is. Het is natuurlijk een open deur intrappen om nu te roepen dat dit natuurlijk niet correct is, maar dat veranderd er niets aan dat men doorgaans braaf Oeverpiepers noteerd. En nee, niet alleen in Katwijk.
Heb ik ongelijk als ik zeg dat die rakkers op geluid lastig tot niet uit elkaar te houden zijn? Frapant is dat bij kustringstations toch regelmatig ook Waterpiepers naar de grond komen. De beesten die je langs de kust ter plaatse ziet zijn eigenlijk altijd Oeverpiepers, maar dat kan simpelweg habitatpreferentie zijn.
Ik ben voortaan te laks om Oever/Waterpiepers, kortweg oewa's, op te schrijven, tenzij iemand mij kan overtuigen dat overtrekkende oewa's te determineren zijn!