Onbekende paddestoelen.

Gestart door han.endt, november 24, 2005, 21:59:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Ik heb hier nog wat paddestoelen die ik niet kan vinden. De twee kleinere soorten zullen wel onbekend blijven, maar die twee andere moeten toch te doen zijn?
http://www.veluwe-insecten.nl/weetniet.html

han.endt

De houtzwam is terecht: Asgrauwe kaaszwam, Oligoporus tephroleucus.

Dragonfly

#2
Tsja, rode zwavelkop of goudvinkzwam...
Ik heb hier in de Paddestoelencyclopedie van Keizer als groot verschil staan dat de rode zwavelkop in groepen op loofbomen groeit en de goudvinkzwam op naaldbomen op zandgrond. Heb je daar iets aan?
(als ik je niet iets vertel wat je al wist  :rolleyes: )
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Corryabbink

#3
Hoi Han,

Onder de paddestoel zie ik beukeblad dan kan het haast geen Goudvink zijn. Je zit dus met je eerste determinatie van Rode zwavelkop wel goed.

:rolleyes: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Helaas dat beuken- en eikenblad zegt in dit geval niets. Het is een gemengd bos en er waren ook dennen en dennenstronken aanwezig. Bij deze had ik er niet opgelet. Ik dacht later vooral aan de Goudvinkzwam vanwege de steel en het ontbreken van een brede gelige rand aan de hoed rand.

Corryabbink

#5
Jammer dat je geen onderkant van de hoed hebt en dat de biotoop zo gemengd is.
Dan nog iets het vlees van de paddo in de hoed is bleekgeel zou kunnen verwijzen naar Rode zwavelkop. Goudvinkzwam heeft geel tot geelbruin vlees(volgens de boeken) mogelijk is dat nog een aanwijzing.

Verder kan ik je hiermee niet helpen.
:) Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Nog een kenmerk van de Goudvinkzwam:
"Vlees wordt zwart na beschadinging"
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"