Oude waarnemingen toevoegen

Gestart door j.simons, december 31, 2016, 16:22:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

j.simons

Ik heb een aantal strepenlijstjes van oude waarnemingen (vakanties).
van deze waarnemingen weet ik alleen de juiste datum en het land.
Ik kan wel een inschatting maken waar ik ongeveer op die dagen was maar omdat we soms vele kilometers per dag maakten is het lastig een locatie toe te voegen.

hoe kan ik deze waarnemingen dan toch in observado zetten zodat maar een plaats heb waar mijn waarnemingen staan ipv een groot deel op Waarneming.nl en observado.org en een deel van voor die tijd in excel?

gr Joost

hiskodevries

Joost, gewoon toevoegen. Meestal zal de 'provincie' nog wel in je geheugen staan.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

j.simons

Hallo Hisko,

ik ben begonnen met de waarnemingen over te zetten naar observations.org.
ik heb daarvan enkel het land om over tenemen uit mijn excel-file.
Nu is Zuid-Afrika wel aanwezig, maar Namibie en Botswana ontbreken als land.
ik heb op dit moment de provincie niet paraat. Dus zou de waarnemingen graag nu bij het land invullen.
later kan ik dan de juiste locatie bij de juiste dagen ongeveer wel terug vinden.

zou je die landen als geheel ook toekunnen voegen?

gr Joost

hiskodevries

Joost, nee die waarnemingen hebben dan een zo slechte precisie
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

j.simons

Hisko,

Dan moet ik nu eerst vanuit reisplanning een provincie per dag gaan opzoeken voordat ik het precies kan gaan invullen.
nu zomaar een provincie kiezen, uit de velen die er zijn, is ook onnauwkeurig.

bovendien is het land zuid afrika er wel, dat is ook een groot land lijkt me.

gr Joost

hiskodevries

ik zie zuid-afrika als land niet in de lijst staan.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

Citaat van: j.simons op januari 03, 2017, 21:12:13 PM
Hisko,

Dan moet ik nu eerst vanuit reisplanning een provincie per dag gaan opzoeken voordat ik het precies kan gaan invullen.
nu zomaar een provincie kiezen, uit de velen die er zijn, is ook onnauwkeurig.

bovendien is het land zuid afrika er wel, dat is ook een groot land lijkt me.

gr Joost
Nogmaals:
Citaat van: Vincent Hart op januari 02, 2017, 10:33:49 AM
Zie ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378608.msg2054254#msg2054254
Op deze manier voer je de soorten in op een locatie waar ze in elk geval voorkomen, neem hierbij liefst waarnemingen met een datum enigszins in de buurt van die van jouw bezoek aan het betreffende land. In de meeste gevallen zul je een bronwaarneming kunnen vinden met een locatie waar je zelf geweest bent of daar niet ver vandaan. Niet ideaal, maar een stuk beter dan niks.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

j.simons

Hisko:

zuid afrika of south africa het staat er toch echt.
zie bijlage

gr Joost

j.simons

Vincent: bedank voor het mee denken maar ik zie het niet zitten om eerst de soort in een land op te gaan zoeken en daarna te gaan kopieren. en dan later alsnog de locatie te 'verbeteren'. Jouw werkwijze zal goed werken bij soorten die in beperkte gebieden voor komen, maar voor algemenere soorten krijg je waarschijnlijk waarnemingen verdeeld over het gehele land, welke kies je dan?

Ik dacht eenvoudig waarnemingen over te kunnen nemen uit mijn excel. Daarbij steeds het land te gebruiken, kies ik nu een 'vaste' provincie dan is het aannemelijk dat de waarneming niet goed staat.
Ik verwacht ahv reisplanning en verslag waarnemingen goed te kunnen zetten.
Door het land te gebruiken is later ook duidelijk welke nog niet aangepast zijn en welke wel.

gr Joost

Vincent Hart

Citaat van: j.simons op januari 07, 2017, 09:04:14 AMvoor algemenere soorten krijg je waarschijnlijk waarnemingen verdeeld over het gehele land, welke kies je dan?
Een locatie waar je geweest bent?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stan.

Klopt het dat je waarnemingen niet meer op gebiedsniveau kan invoeren? Ik heb nog heel wat waarnemingen van oude vakanties waarvan ik de locatie niet meer precies weet maar wel het gebied, maar als ik een waarneming probeer in te voeren met precisie gebied krijg ik deze melding: id_gebied: Fout Geef de locatie aan door met de muis op de kaart de plek aan te klikken waar de soort gezien is !!!

Is er een manier om dit te omzeilen? Anders zijn mijn enige opties de waarnemingen niet invoeren of ze op een foute locatie invoeren.
Groeten,
Stan van Remmerden

Douwe van der Ploeg

Als het goed is moet het wel kunnen als de waarneming ouder dan een jaar is, weet je zeker dat je de oude datum wel had ingesteld?
Douwe van der Ploeg

Stan.

Ah, oke. Ik was het nu aan het uitproberen met een recentere waarneming, met een oude lukt het inderdaad wel.

Dankjewel!  :blink:
Groeten,
Stan van Remmerden

j.simons

Citaat van: hiskodevries op januari 04, 2017, 12:46:05 PM
ik zie zuid-afrika als land niet in de lijst staan.
Inmiddels laten zien dat het er wel staat.... geen reactie meer.
conclusie: Jammer dat op eenzelfde manier Namiba en Botwana niet beschikbaar zijn.

gr Joost