een mosoortje ?

Gestart door tjerk, december 30, 2016, 14:28:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

tjerk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/133188901
onzeker Gerimpeld mosoortje - Arrhenia retiruga gezien op 2016-12-29 Rotterdam - Kralingsche Bos
Foto's:








Toelichting:
zeer onzeker; de oppervlakte lijkt me eerder glad dan rimpelig; mogelijk glad mosoortje ?
bij voorbaat dank tjerk nawijn




ratje

Ik ben niet zo thuis in mossoorten. Maar kan deze soort ook nog een mogelijkheid zijn? Sterrenmosoortje of Rimbachia bryophila

tjerk

Hannie, in ieder geval bedankt voor je reactie en suggestie!
Een goed 2017 toegewenst!
Groet,
Tjerk

Gerrit Reitsma

Als het een Sterrenmosoortje of Rimbachia bryophila is en ik hoop het voor je, dan zal dit voor jou Tjerk vast een mooie afsluiting van het jaar 2016 zijn.
Iedereen een goed en gezond enz... 2017 toegewenst.

Groet Gerrit Reitsma

ratje

Citaat van: tjerk op december 31, 2016, 11:49:22 AM
Hannie, in ieder geval bedankt voor je reactie en suggestie!
Een goed 2017 toegewenst!
Groet,
Tjerk
Dank j, jij ook Tjerk

grietaf

Uiteraard wens ook ik iedereen een mooi, gezond en paddenstoel-rijk nieuw jaar toe.
Al meteen een vraag met betrekking tot deze vondst van Tjerk.
Weet iemand of het Sterrenmosoortje (Rimbachia bryophila) ook op andere mossoorten voor kan komen?
Grieta.

tjerk

In "Niet zomaar een bos" staat op blz. 340: "We waren zeer vereerd met het zeer zeldzame Sterremosoortje (Rimbachia bryophila), maar of het slaapmos onze euforie over dit parasitair levende zwammetje kon delen viel te betwijfelen!"
Zoeken naar slaapmos (hypnales) levert op waarneming.nl niets op. Ik heb geen idee wat ik onder slaapmos moet verstaan.
Groet,
Tjerk

tjerk

Overigens: de verspreidingsatlas vermeldt bij Rimbachia bryophila (sterrenmosoortje): "associatie met mossen...". Hier wordt dus niet specifiek sterretjesmos genoemd!
Groet,
Tjerk

rietvanoosten

Citaat van: tjerk op januari 01, 2017, 12:48:09 PM
........ Ik heb geen idee wat ik onder slaapmos moet verstaan.
Groet,
Tjerk

Tjerk, in onderstaand topic uitleg over slaapmos en topkapselmos  :blink:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=263819.msg1560219#msg1560219
met vriendelijke groet, Riet

tjerk

Bedankt voor je reactie, Riet.
Ik heb nog wat verder gezocht naar slaapmossen (hypnales). Blijkt een orde van mossen te zijn, die meer dan 40 families en meer dan 4.000 soorten omvat.
De mededeling in "Niet zomaar een bos", zegt dus niets over op welke mossoort het sterrenmosoortje gevonden is.
Groet,
Tjerk

bruggeman

Voor zover ik weet is sterren de Nederlandse naam voor Mnium. Dit is beslist geen Mnium. Maar geen nood ik betwijfel of het ding wel; zo soortspecifiek is. Er is zelf een Ijslandse vermelding van een exemplaar dat op korstmos groeide namelijk Collema undulatum
groet,
Ida

tjerk

#11
Ida, bedankt voor je reactie!
Ik heb zelf nog wat op internet rondgekeken.
Op de website iNaturalist.org. wordt ivm Rimbachia bryophyla Mnium hornum (gewoon sterrenmos) genoemd, maar ook een vondst op Eurynchium (waaronder geplooid snavelmos valt). Dus specifiek aan sterrenmos gebonden blijkt de soort niet te zijn, wat ook al blijkt uit jouw reactie.
Ik vraag me af, of de mossoort waarop ik het mosoortje aantrof, geplooid snavelmos kan zijn.
Aangezien ik weinig van mossen weet, heb ik deze vraag op het mossenforum gesteld (met natuurlijk bovenstaande foto's).
Vriendelijke groet,
Tjerk

Volgens een admin van het mossenforum is gewoon dikkopmos het meest waarschijnlijk.

tjerk

Determinatie door Grieta F. toont aan, dat het inderdaad om het sterremosoortje gaat. Zij wordt bedankt voor het gedane werk!
Tjerk

tstrik

Gefeliciteerd Tjerk, prachtige vondst.
Mvgr.,
Theo Strik

Gerrit Reitsma

Gefeliciteerd Tjerk, een goed begin dus voor dit jaar.

Groet Gerrit Reitsma

tjerk

Theo en Gerrit bedankt. En ik was alleen maar de vinder.
Groet,
Tjerk

Gert Kremer

mooi  :duim:  ruikt naar meer.  ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

tjerk

Met oortjes kun je niet zo goed ruiken. 😆
Groet,
Tjerk

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Citaat van: ratje op december 31, 2016, 11:09:46 AM
Ik ben niet zo thuis in mossoorten. Maar kan deze soort ook nog een mogelijkheid zijn? Sterrenmosoortje of Rimbachia bryophila
mooi zo

tjerk

Toch leuk Hannie dat je suggestie juist blijkt te zijn!
Groet,
Tjerk

ratje

Citaat van: tjerk op januari 11, 2017, 17:22:02 PM
Toch leuk Hannie dat je suggestie juist blijkt te zijn!
Groet,
Tjerk
dank je Tjerk, vond ik ook, het geval was dat onze werkgroep hem een paar weken geleden in de Eifel had gevonden en Emiel Brouwer wist de soort.  ;D ;D

grietaf

Nou ja zeg, zo kan ik het ook! ;)
Grieta.