Wier in stortbak!

Gestart door gardensafari, december 24, 2016, 01:26:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

In de stortbak van het toilet tiert welig een donkergroene wier.
Welke is het en komt zoiets vaker voor?
Hoe komt zo'n ding daar?
Het is er toch volkomen duister?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Rob Koelman

Citaat van: gardensafari op december 24, 2016, 01:26:04 AMIn de stortbak van het toilet tiert welig een donkergroene wier.
Welke is het en komt zoiets vaker voor?
Hoe komt zo'n ding daar?
Het is er toch volkomen duister?

Vaker doortrekken!  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

gardensafari

Grapjurk!
Ik zal proberen eens wat foto's te maken, want het is toch eigenlijk absurd.
Maar ook erg interessant.
Helaas weet ik niets over wieren (of stortbakken).
Hoe open je eigenlijk zo'n ding (een stortbak, geen wier)
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Hannie Luijten

Citaat van: gardensafari op december 29, 2016, 23:36:17 PM
Grapjurk!
Ik zal proberen eens wat foto's te maken, want het is toch eigenlijk absurd.
Maar ook erg interessant.
Helaas weet ik niets over wieren (of stortbakken).
Hoe open je eigenlijk zo'n ding (een stortbak, geen wier)

Als je wier kan zien in de stortbak dan is hij toch al open?
Groet, Hannie

gardensafari

Citaat van: Hannie Luijten op januari 02, 2017, 20:05:15 PM
Citaat van: gardensafari op december 29, 2016, 23:36:17 PM
Grapjurk!
Ik zal proberen eens wat foto's te maken, want het is toch eigenlijk absurd.
Maar ook erg interessant.
Helaas weet ik niets over wieren (of stortbakken).
Hoe open je eigenlijk zo'n ding (een stortbak, geen wier)

Als je wier kan zien in de stortbak dan is hij toch al open?

Ik heb twee linker handen, de bak werd een tijd geleden bekeken door een loodgieter.
Maar ik heb geen idee meer hoe die dat deed...
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: gardensafari op januari 03, 2017, 17:20:57 PM
Citaat van: Hannie Luijten op januari 02, 2017, 20:05:15 PM
Citaat van: gardensafari op december 29, 2016, 23:36:17 PM
Grapjurk!
Ik zal proberen eens wat foto's te maken, want het is toch eigenlijk absurd.
Maar ook erg interessant.
Helaas weet ik niets over wieren (of stortbakken).
Hoe open je eigenlijk zo'n ding (een stortbak, geen wier)

Als je wier kan zien in de stortbak dan is hij toch al open?

Ik heb twee linker handen, de bak werd een tijd geleden bekeken door een loodgieter.
Maar ik heb geen idee meer hoe die dat deed...

Ring rond de drukknop losdraaien en dan kun je de deksel een stukje omhoog tillen. Dan met de hand door de spleet het haakje loshalen van de verbinding met het mechaniek en dan kun je hem in zijn geheel verwijderen.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Hannie Luijten

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 03, 2017, 17:26:17 PM
Citaat van: gardensafari op januari 03, 2017, 17:20:57 PM
Citaat van: Hannie Luijten op januari 02, 2017, 20:05:15 PM
Citaat van: gardensafari op december 29, 2016, 23:36:17 PM
Grapjurk!
Ik zal proberen eens wat foto's te maken, want het is toch eigenlijk absurd.
Maar ook erg interessant.
Helaas weet ik niets over wieren (of stortbakken).
Hoe open je eigenlijk zo'n ding (een stortbak, geen wier)

Als je wier kan zien in de stortbak dan is hij toch al open?

Ik heb twee linker handen, de bak werd een tijd geleden bekeken door een loodgieter.
Maar ik heb geen idee meer hoe die dat deed...

Ring rond de drukknop losdraaien en dan kun je de deksel een stukje omhoog tillen. Dan met de hand door de spleet het haakje loshalen van de verbinding met het mechaniek en dan kun je hem in zijn geheel verwijderen.

Het hangt wel van het soort stortbak af. Hier moet ik ook de ring losdraaien om het deksel er af te kunnen nemen, maar voorheen had ik er een daar tilde je gewoon het deksel op, hoefde je niets los te schroeven of te draaien. Er bestaan misschien ook nog van die ouderwetse stenen bakken die hoog hangen met zo'n trektouwtje eraan.
Maar groeien er niet altijd vroeg of laat algen en/of schimmels in zo'n vochtige omgeving, met name langs de randen? Daar komt altijd wel lucht bij en het is dan weliswaar donker maar daardoor groeien ze ook niet zo hard  :-\ Ik denk dat menigeen schrikt als hij zijn stortbak openmaakt.
Groet, Hannie

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Hannie Luijten op januari 04, 2017, 12:39:54 PM
Maar groeien er niet altijd vroeg of laat algen en/of schimmels in zo'n vochtige omgeving, met name langs de randen?

In de ene gemeente moet je je kraanwater beter kauwen dan in de andere... (Denk dat je je rot schrikt als je je drinkwater onder de microscoop bekijkt). Scheutje bleek in de stortbak voordat je op vakantie gaat en dan is ie schoon als je weer thuiskomt.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

gardensafari

Ik ga morgen een poging wagen.
Dan komen er dus foto's van het plantaardige stortbakmonster.
Ik schreef wier, maar het kan natuurlijk ook een alg zijn.
Ben vooral geïnteresseerd in insecten en weet niets van het lagere plantaardige leven.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

belle

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 04, 2017, 17:00:37 PM
Citaat van: Hannie Luijten op januari 04, 2017, 12:39:54 PM
Maar groeien er niet altijd vroeg of laat algen en/of schimmels in zo'n vochtige omgeving, met name langs de randen?

In de ene gemeente moet je je kraanwater beter kauwen dan in de andere... (Denk dat je je rot schrikt als je je drinkwater onder de microscoop bekijkt). Scheutje bleek in de stortbak voordat je op vakantie gaat en dan is ie schoon als je weer thuiskomt.

Hmmm, Bart, chloor... schijnt toch niet zo best te zijn. Zou een scheut schoonmaakazijn ook helpen?
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Bart van Hoogstraten

Citaat van: belle op januari 05, 2017, 12:19:27 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 04, 2017, 17:00:37 PM
Citaat van: Hannie Luijten op januari 04, 2017, 12:39:54 PM
Maar groeien er niet altijd vroeg of laat algen en/of schimmels in zo'n vochtige omgeving, met name langs de randen?

In de ene gemeente moet je je kraanwater beter kauwen dan in de andere... (Denk dat je je rot schrikt als je je drinkwater onder de microscoop bekijkt). Scheutje bleek in de stortbak voordat je op vakantie gaat en dan is ie schoon als je weer thuiskomt.

Hmmm, Bart, chloor... schijnt toch niet zo best te zijn. Zou een scheut schoonmaakazijn ook helpen?

Chloor (Cl) is zeer gevaarlijk en ongezond spul, moet je inderdaad niet aanschaffen als particulier. (Eigenlijk dus ook niet als je een zwembad hebt). Bleek (NaClO, natriumhypochloriet) is minder schadelijk en daarom vrij verkrijgbaar. Maar die draadalgen zijn ook wel mechanisch te verwijderen uit je stortbak (Is het milieuvriendelijkst, alleen moet je hem dan wel open kunnen maken en uit mekaar kunnen draaien. En dit ook nog regelmatig herhalen dan). Met een scheut azijn gaat alleen de PH-waarde van het water omlaag (het spul zelf is in principe niet giftig), ik betwijfel of zo'n sterke verdunning wel helpt tegen algen. Schoonmaakazijn bevat 8% azijnzuur. In een borrelglaasje (40 milliliter) van dat spul zit dus slechts 3,2 milliliter zuur. Als je dat bij 10 liter water gooit heb je een oplossing van 0,032%. (Ter vergelijking: Bij een verdunning van 0,05% alcohol in je bloed is het nog toegestaan om een auto te besturen). Azijn heeft een pH van 3,5. Zuiver water een pH van 7. Gezond regenwater (dus geen zure regen) een pH van 6. Ik denk dat je met bovenstaande verdunning in kraanwater nog niet eens in de buurt komt van de zuurgraad van een tuinvijver en daar kan draadalg goed in groeien...  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Koelman

Wellicht helpt soda voor huishoudelijk gebruik (natriumcarbonaat - Na2CO3)) ook tegen algengroei. Soda wordt normaal o.a. gebruikt om verstopte afvoeren te ontstoppen. Wel voldoende toevoegen dus. In zeer kleine concentraties zal het geen effect hebben.

Bijkomend voordeel van soda: bij het doorspoelen loopt er dan meteen een vetoplossende vloeistof door het riool...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Als dat wier geen storingen veroorzaakt zou ik het gewoon laten zitten.
Herman van der Meer

belle

Dank Bart en Rob voor de aanvullende informatie.

Ik denk dat overigens het verwijderen van het wier en het schoonmaken van de stortbak ook alweer voldoende is (voor een hele tijd), als je het niet gewoon wilt laten zitten zoals Herman voorstelt...  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op januari 05, 2017, 18:28:45 PM
Als dat wier geen storingen veroorzaakt zou ik het gewoon laten zitten.

Je kunt het laten zitten en pas ingrijpen als het een storing veroorzaakt. (Maar vroeg of laat gaat dat gebeuren want er zitten bewegende delen in).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 06, 2017, 09:37:14 AM
Citaat van: HPM op januari 05, 2017, 18:28:45 PM
Als dat wier geen storingen veroorzaakt zou ik het gewoon laten zitten.

Je kunt het laten zitten en pas ingrijpen als het een storing veroorzaakt. (Maar vroeg of laat gaat dat gebeuren want er zitten bewegende delen in).

In veel stortbakken zit dikke kalkaanslag zonder dat dat problemen met bewegende delen geeft.
Herman van der Meer

gardensafari

Dit weekend ga ik kijken.
Veel problemen geeft het niet, al loopt de stortbak veel langzamer vol en komt er zo nu en dan een groen stukje stengel mee bij het doortrekken.
Maar ik ben nieuwsgierig naar wat er nu precies in groeit.
Wier of alg? Soort? Dat soort dingen.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Tello Neckheim

Wat een leuk item! Het brengt mij bij verschillende herinneringen. Vroeger waren vrijwel alle stortbakken hoog in de toilet. Ik werkte als soldaat eens in een oud gebouw en ik weet niet meer waarom maar ik keek in de stortbak en die was helemaal vol van wier/alg. Later heeft een beroepsmilitair het schoongemaakt en was ik boos geworden: "Hoe kun je nou zo een mooi staaltje van aanpassing van de natuur kapot maken?"
Een andere herinnering bracht mij naar het bewaren van Tubifex, die kleine wormpjes dat ik als visvoer hield. Ik stopte dat in de stortbak, zo werd het water steeds ververst en bleven de wormpjes levend.
Ik heb geen verstand van wieren of algen maar hoogstwaarschijnlijk zul je ze microscopisch moeten onderzoeken om tot een determinatie te komen. Bewaar een beetje op alcohol zodat er later een expert naar kan kijken. Je weet maar nooit welke soort het is, misschien wel een nieuwe soort voor Nederland (wcwier  ;D)
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

HPM

Bij die oude gietijzeren stortbakken is de kans op leven wel waarschijnlijker,  omdat er licht in kan komen, al zal dat vaak niet meer dan wat kunstlicht zijn.
Ik gebruikte vroeger mijn stortbak ook om tubifex in leven te houden.
Herman van der Meer


HPM

Als ze in de pot groeien zullen het el kakalgen zjn.
Herman van der Meer

gardensafari

Helaas, dit weekend geen tijd gehad.
Mijn vader was toch naar buiten gegaan met die gladheid en dus gevallen.
Hij is 86, maar zo eigenwijs als eentje van 87.
Enfin, volgend weekend weer een kans.

En trouwens het is waarschijnlijk "algues de la toilette".
Daar heb je weinig last van, tenzij het wier lijdt aan Gilles de la Tourette.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 05, 2017, 15:17:30 PM

Met een scheut azijn gaat alleen de PH-waarde van het water omlaag (het spul zelf is in principe niet giftig), ik betwijfel of zo'n sterke verdunning wel helpt tegen algen. Schoonmaakazijn bevat 8% azijnzuur. In een borrelglaasje (40 milliliter) van dat spul zit dus slechts 3,2 milliliter zuur. Als je dat bij 10 liter water gooit heb je een oplossing van 0,032%. (Ter vergelijking: Bij een verdunning van 0,05% alcohol in je bloed is het nog toegestaan om een auto te besturen). :blink:

Sorry, maar die vergelijking slaat natuurlijk nergens op, concentraties van verschillende stoffen kan je niet met elkaar vergelijken.. met 92% water in je bloed kan je prima functioneren, met 0,0001% van andere stoffen in je bloed ben je morsdood :P Kraantje dicht en doortrekken, zit er een stuk minder water in en zal de verdunning heel wat lager zijn..
Daarnaast zal azijnzuur niet alleen de pH veranderen, maar het zal bijvoorbeeld ook wat kalkaanslag oplossen waardoor het calcium-gehalte van het water omhoog gaat, en ook het totale zoutgehalte gaat omhoog. Door het reageren met kalkaanslag zal er ook CO2 vrijkomen. Heeft dat dodelijk effect op wieren? Geen idee, misschien wel, misschien niet. Het ene wier zal vast wat gevoeliger zijn voor bepaalde veranderingen dan het andere. Proberen kan sowieso geen kwaad ;)
Douwe van der Ploeg

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 11, 2017, 05:09:01 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 05, 2017, 15:17:30 PM

Met een scheut azijn gaat alleen de PH-waarde van het water omlaag (het spul zelf is in principe niet giftig), ik betwijfel of zo'n sterke verdunning wel helpt tegen algen. Schoonmaakazijn bevat 8% azijnzuur. In een borrelglaasje (40 milliliter) van dat spul zit dus slechts 3,2 milliliter zuur. Als je dat bij 10 liter water gooit heb je een oplossing van 0,032%. (Ter vergelijking: Bij een verdunning van 0,05% alcohol in je bloed is het nog toegestaan om een auto te besturen). :blink:

Sorry, maar die vergelijking slaat natuurlijk nergens op, concentraties van verschillende stoffen kan je niet met elkaar vergelijken.. met 92% water in je bloed kan je prima functioneren, met 0,0001% van andere stoffen in je bloed ben je morsdood :P Kraantje dicht en doortrekken, zit er een stuk minder water in en zal de verdunning heel wat lager zijn..
Daarnaast zal azijnzuur niet alleen de pH veranderen, maar het zal bijvoorbeeld ook wat kalkaanslag oplossen waardoor het calcium-gehalte van het water omhoog gaat, en ook het totale zoutgehalte gaat omhoog. Door het reageren met kalkaanslag zal er ook CO2 vrijkomen. Heeft dat dodelijk effect op wieren? Geen idee, misschien wel, misschien niet. Het ene wier zal vast wat gevoeliger zijn voor bepaalde veranderingen dan het andere. Proberen kan sowieso geen kwaad ;)

Het is inderdaad appels met peren vergelijken want in principe is elke stof giftig. Alleen is de ene stof veel giftiger dan een andere. Een suikerpot kun je zonder problemen leeg eten maar eenzelfde hoeveelheid keukenzout overleef je niet, terwijl je beide stoffen toch dagelijks gebruikt. Water kan ook dodelijk zijn als je er maar genoeg van inneemt (is een poos geleden een student overkomen bij een ontgroening). De pH-waarde van Nederlands kraanwater ligt tussen 7,5 en 8,2 (afhankelijk van de locatie). Als je een borrelglaasje azijn (pH 3) bij 10 liter kraanwater (pH 8,2) gooit krijg je een pH-waarde die ver boven die van zure regen (pH 4) ligt en zure regen is niet dodelijk voor algen. Stoffen als bleek en chloor zijn veel giftiger voor organismen en hebben niets meer met de zuurgraad te maken. Bleekwater heeft een pH van 9,5 en je hoeft maar een kleine hoeveelheid aan water toe te voegen om eencelligen en algen te doden terwijl je nauwelijks een verandering in de pH-waarde van de nieuwe oplossing kan vinden. Met een eenvoudige lakmoestest denk ik niet dat je een verschil kunt meten tussen kraanwater en zwembadwater terwijl in de ene oplossing algen goed kunnen gedijen en in de andere totaal niet.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Datura

Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 11, 2017, 05:09:01 AM
..... Door het reageren met kalkaanslag zal er ook CO2 vrijkomen. Heeft dat dodelijk effect op wieren? Geen idee, misschien wel, misschien niet...... 

Algen zijn fotosynthetiserende organismen en voor fotosynthese is CO2 nodig, dus dodelijk zal het niet zijn :) (met de rest van je post eens Douwe, maar dit moest ik toch even kwijt :))
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Douwe van der Ploeg

Ik bedoelde het gehele verhaal, Kim, maar ja er is dat. Aan de andere kant is daar ook licht voor nodig, wat in die stortbak misschien een beperkende factor zal zijn ;)
Douwe van der Ploeg

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides