Onbekend

Gestart door knoopsdaan, december 15, 2016, 15:21:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

knoopsdaan

Hoihoi

Weet iemand bij welke soort de onderste veertjes horen? De handpen moet van goudplevier zijn ben ik achter, maar die onderste kan ik nergens plaatsen. Gisteren gevonden onder een slechtvalkenkast in midden Brabant

Alvast bedankt!

keesschreven

Hoi Daan,

De grote is inderdaad van een Goudplevier. Maar het is wel een staartpen, geen handpen.
De andere kan ik zo 1-2-3 niet plaatsen. Doet denken aan Kramsvogel, maar de tekening is daar te scherp voor, en de toppen zijn donkerbruin, terwijl de centra dat juist zouden moeten zijn. Voor een andere lijsterachtige zijn de bruine toppen weer te breed. De tekening met donkerbruine toppen doen denken aan een of andere fazantensoort, maar daar klopt het dons niet voor, is mijn idee. Het dons lijkt juist meer gaaiachtig (/zangvogelachtig).

Kun je een betere close-up foto maken? Vooral van die bruine toppen en strepen. Zit daar glans op?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

knoopsdaan

Hoi Kees,

Dank voor de verheldering!
Ik ga morgenmiddag betere foto's maken.
Alvast heel erg bedankt!


knoopsdaan

Bij deze wat betere foto's. Zoals misschien te zien is zit er geen glans op de veertjes.

Alvast bedankt!

knoopsdaan

.

klaas van haeringen


knoopsdaan

#6
Excuses voor de late reactie maar hartelijk dank voor het meedenken!

Ze lijken inderdaad wel wat op die van grote lijster maar het matcht nog niet helemaal (zie https://www.featherbase.info/images/images4/002469_full.jpg). "Mijn" veertjes hebben andere, en variabelere verdelingen van de kleuren

keesschreven

#7
De foto's zijn in ieder geval goed, maar het kwartje valt bij mij nog steeds niet....
Het gaat m.i. om nek/hals/borstveren van een zang(?)vogel, formaat iets kleiner dan een lijster.

P.S. mooie site, die was mij nog niet bekend!
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

knoopsdaan

Dat was mijn ingeving ook een beetje inderdaad. Ik heb zo'n beetje alle bruine vogels van die maat nagelopen op verschillende sites maar helaas nog geen match tegengekomen.

Vond het ook een erg goede site! Kwam hem tegen op de facebookgroep "Determinatie van veren". Is die groep ook iets voor in het topic met verenlinks?

Hier de link: https://www.facebook.com/groups/888547524551298/?fref=ts