Hoofdmenu

Eendensplit?

Gestart door OJGoreng, september 28, 2017, 23:30:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

OJGoreng

Misschien dat dit oud nieuws is dat me ontgaan is omdat ik relatief weinig eenden invoer, maar: vandaag viel me op dat een aantal algemene eendensoorten (smient, krak- en slobeend, zomertaling) op de site niet langer in het genus Anas is ingedeeld. Puur uit interesse: wanneer is dit doorgevoerd, en op grond waarvan? Bij voorbaat dank voor de inzichten!
Met vriendelijke groet, Zainal

JJ Blom

Waarneming.nl volgt het IOC.

In het gedeelte eenden staat op deze link: http://www.worldbirdnames.org/bow/waterfowl/

Transfer 6 species of wigeons from Anas to Mareca and resequence (Gonzalez et al. 2009, H&M4, NACC 2017-B-10)

H&M is Howard en Moore. Met google kom je meestal wel op die artikelen, bv die van Gonzalez vond ik snel de Wikpedia link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Anas

Groeten, Jan-Jacob

OJGoreng

Ah, dank je. Oh, er is meer gebeurd, zie ik meteen... exit Thayers Meeuw als zelfstandige soort. De aarde draait duidelijk weer eens sneller om zijn as dan ik bijhouden kan ;).
Met vriendelijke groet, Zainal

pdeknijff

Die split is natuurlijk waanzin, want slechts op twee stukjes mtDNA gebaseerd, en met veel indirecte argumenten en mitsen en maren. Een aantal waren al eerder, o.g.v. 1 stukje mtDNA afgesplitst, maar al snel daarna weer gelumpt. En nu dit. Een merkwaardige manier om te streven naar lijststabiliteit.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

migratorius

Citaat van: pdeknijff op september 29, 2017, 11:48:28 AM
Die split is natuurlijk waanzin, want slechts op twee stukjes mtDNA gebaseerd, en met veel indirecte argumenten en mitsen en maren. Een aantal waren al eerder, o.g.v. 1 stukje mtDNA afgesplitst, maar al snel daarna weer gelumpt. En nu dit. Een merkwaardige manier om te streven naar lijststabiliteit.
Dat splitten van families en genera is natuurlijk grotendeels onzin... De oplossing genera en families te lumpen in geval van parafylie komt blijkbaar nooit eens bij iemand op. Vooral de Amerikanen zijn helemaal de weg kwijt met hun 15 (?) families i.p.v eentje voor het 9-primaried assemblage.

JanHein

pdeknijff

Er wordt zeer hard gewerkt aan een compleet genoom project waarbij van alke families minimaal 1 soort wordt meegenomen. Dat zal aardig wat duidelijkheid verschaffen.
Het splitten binnen families blijft, zolang gebaseerd op minimale stukjes DNA meer een vorm van ego verheffing dan nuchtere en betrouwbare wetenschap.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

GijsB

Gijs