Hoofdmenu

Welke kever is dit?

Gestart door hexterkate, november 23, 2016, 07:13:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

hexterkate

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/126780175
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera indet. gezien op 2016-11-22 Bornerbroek
Foto's:


bij voorbaat dank Hans Exterkate

lo.troisfontaine

Hoi Hans,

heb je meer foto's of een afmeting van dit kevertje?

groeten,

Lo

arpwifi

Kun je 'm terugvinden Hans?

Het zal in deze richting gaan:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=85068.msg1013897#msg1013897

en dat dan met hersftig uitgelopen zwart - maar wel een bizar resultaat - leuk hoor  :duim:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

hexterkate

zal morgen kijken of ik hem ter plekke terugvinden kan.

hexterkate

Snap het niet goed. Is het lhb met foutje in dna?

hexterkate

Lo, heb hem levend terug gevonden en heb em in potje

lo.troisfontaine

Hoi,

Allereerst denk ik dat Arp deze gaarne wil ontvangen. Voor foto's.  (op sites en eventueel onderzoek?)

Dit Aziatisch lieveheersbeestje heeft volgens mij niet persé een DNA afwijking. Het lijkt erop dat deze kevers dit verkleuren wat kunnen sturen met betrekking tot het seizoen? Als het schild donkerder is kan het meer of sneller warmte absorberen. Tijdens het overwinteren niet verkeerd. Bij enkele andere lieveheersbeestjes zijn ook wel extreem zwarte gemeld. o.a. Hiëroglyfenlieveheersbeestje. Dit is tenminste wat ik denk te lezen uit andere items in dit fora.

Denk dat dit nog beter onderzocht zal moeten worden.

groeten,

Lo

Douwe van der Ploeg

Arp zal me vast verbeteren, maar volgens mij ligt een deel van de kleurvariaties genetisch vast, en wordt een deel veroorzaakt door omstandigheden in de jongere stadia. Deze kunnen dan ook combineren. Daarnaast is er dus het punt dat bij koudere omstandigheden er donkerder dieren verschijnen, wat ook weer invloed heeft op het aantal mogelijke patronen.
Douwe van der Ploeg

arpwifi

Geweldig Hans - tof dat je'm terug gevonden hebt  :duim: Ik zou 'm inderdaad dolgraag zien en fotograferen. Stuur je dadelijk een PBtje ...

De zaken die Douwe aanhaalt worden hier een beetje uitgelegd:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=181568.msg1168029#msg1168029

In dit geval is het denk ik een hele verse "aulica" of "intermedia" of één van de andere erg zeldzame kleurvormen zijn, vermoedelijk in combinatie (heterozygoot) met succinea en dan nog eens met vreemd herfstig uitgelopen zwartaandelen. Prachtig om te documenteren dus  :duim:

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]