welke engerlingen kunnen dit zijn?

Gestart door Rayan Majoor, november 20, 2016, 21:59:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Hallo allemaal,

toen ik vandaag de bloembollen aan het poten was, kwam ik hier en daar onder de berk bij het graven keverlarven tegen. Ze zien er qua bouw (vorm v.h. lichaam dus o.a.) hetzelfde uit als meikevers, maar hebben bijvoorbeeld een donkere streep over de rug, wat ik nergens op foto's van meikeverlarven terugzie op google (google is ook niet altijd even betrouwbaar wat dat betreft, maar toch...)
Ik zal, wanneer ik tijd heb, een waarneming aanmaken en de foto's toevoegen. In ieder geval wil ik proberen de lagen op te kweken... heeft iemand tips over hoe ik de bak het best in kan richten of wat ik ze het best te eten kan geven?

Alvast bedankt!

Mvg,
Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

arpwifi

#1
Hoi Rayan,

Die zwarte streep is waarschijnlijk het darmkanaal, zou ik niet naar kijken ... maak goede foto's van de kop (kaken!) en de poten, van de sclerietplaatjes om de stigma's en van het anaalgebied. 

Hoe groot is de larve?

En uit wat voor soort substraat heb je ze gehaald? Compost? Onder gras? Zwarte aarde in bloembed? Rottend hout?

Begin eventueel met de linkjes/info voor de Engerlingen in ons "Project Keverlaven"

Zojuist kwam ik ook deze link nog tegen - voor Amerika, maar evengoed wel leuk om wat verschillen te zien:
Identification of white grubs in turfgrass

P.S. Ik plemp er hier even nog een paar bij ... later eens inwerken ...
http://msuent.com/assets/pdf/03GrubID.pdf
https://ag.umass.edu/turf/fact-sheets/white-grub-identification
http://extension.uga.edu/publications/detail.cfm?number=C940
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Rayan Majoor

Bedankt voor de hulp zover! Als ik tijd heb zal ik wat beter alles doorkijken, nu even snel gekeken en voor de vergelijking: zo op het eerste gezicht (zonder verder naar details als stigmata te kijken) zien de larven die ik gevonden heb er exact hetzelfde uit als de 'Asiatic garden beetle' op deze site http://www.maine.gov/dacf/php/gotpests/bugs/grubs.htm (onderste foto).
Verder heb ik zelf nog nooit meikevers in de tuin of in de omgeving gezien dus dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Junikevers daarentegen heb ik vorig jaar wel in de tuin gevonden.
De larven heb ik dus bij het graven gevonden: gezien wanneer en waar ik ze zag zullen ze vrij dicht onder het aardoppervlak gezeten hebben, misschien 1-5 centimeter diep. Grond was niet enorm vruchtbaar (zoals je het gemiddeld op de Veluwe vindt) en zat op de plek waar ik ze vooral vond vol met de wortels van de ruwe berk. Verder niet veel blad op de grond of iets dergelijks. Gras groeide daar op dat stuk ook niet en voor zover ik weet zat er daar ook geen dood (laat staan rottend) hout.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

arpwifi

Maladera is in Nederland niet heel waarschijnlijk - laatste waarneming van holosericea is 1942 en de Aziaat (castanea) geldt als incidentele import. Dat gezegd: Die willen we hier denk ik liever niet in de grond hebben op de veluwe ....

Maar hoe groot waren die larven nou?  :police:

Beste is natuurlijk om ze uit te kweken inderdaad. Emmer met aarde en zorgen dat er voldoende plantaardig voedsel in zit. Als je ze tussen berkenwortels gevonden hebt is het misschien zinvol om wat jonge berkenopslag uit te graven en in de emmer te planten. Zorg dat het water onder uit de emmer kan, maar de kevers/larven niet. Kleine gaatjes maken of grote gaten afdichten met fijnmazig gaas. Vitrage over de plantjes zodat er wel wat regenwater in kan maar ook geen kevers eruit. Buiten op een iets beschutte plek zetten (de emmer bevriest harder dan de volle grond!) of alternatief de emmer weer in de volle grond ingraven. Eventueel binnen in een schuurtje of koude bijkeuken kun je ook proberen, maar dan moet je af en toe sproeien.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Rayan Majoor

Citaat van: arpwifi op november 22, 2016, 01:05:47 AM
Maar hoe groot waren die larven nou?  :police:
Ehmm... ze zitten de hele tijd met hun achterlijf gekruld dus is moeilijk te zeggen, maar de kleinste is denk ik iets minder dan 1,5 centimeter en de grootste zal richting de 2 centimeter gaan.
En wat betreft het kweken: bedankt voor de tips, ik zal eens kijken wat het handigste is voor mij. Ik hoop dat het gaat lukken ;D
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Zo, waarneming is ingevoerd. Ik heb flink wat foto's gemaakt, dit zijn de meest bruikbare leek mij (heb er nog wat meer, maar dit leek me wel voldoende :rolleyes: )

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/132471610
onzeker Junikever - Amphimallon solstitiale gezien op 2016-11-20 Barneveld - Centrum
Foto's:




































































Toelichting:
Waarschijnlijk ongeveer 2 cm. onder de grond, bij het graven tegengekomen. De meeste zaten vrij dicht bij elkaar. Ondergrond: geen heel vruchtbare, vrij dichte grond, vol met wortels van o.a. de berk, groeide geen gras op deze plek en lag ook niet veel natuurlijk afval op de aarde. 5 van de larven heb ik meegenomen om uit te kweken, waarvan ik al vermoedde dat de laatste al dood was, wat inderdaad zo bleek te zijn
bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Ik kom toch nog steeds elke keer op die Maladera castanea uit...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Ik weet dat er hier misschien niets met zekerheid over een soort gezegd kan worden (nu nog niet tenminste) en ik begrijp het als je het druk hebt, Arp (of de andere insecten-experts), maar heeft iemand al een vermoeden over welke soort dit kan zijn? Dan kan ik in ieder geval iets specifieker zijn met dingen als het voer voor de larven.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

arpwifi

Ik probeer er dit weekend wat mee te puzzelen, maar ben zeker ook geen expert voor engerlingendeterminatie...  probleem waar je meteen al tegenaan loopt is dat de meeste info/sleutels gebaseerd zal zijn op redelijk volwassen larven en je dus maar nooit weet of kleintjes nou jonkies zijn van een grote soort of grote van een kleine soort  :rolleyes:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Rayan Majoor

Tja... dat is wel waar ja. Ik heb dan zelf geen ervaring met keverlarven tot nu toe, maar toch wel het idee dat deze nog niet volgroeid zijn... zeker de eerste lijkt me zelfs nog niet het laatste stadium.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl