Vlieg onbekend => Muscidae, Thricops diaphanus => Anthomyiidae; Pegomya testacea

Gestart door W. Van Alboom, november 11, 2016, 18:52:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

W. Van Alboom

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarnemingen.be/waarneming/view/118714705
Vlieg onbekend - Diptera indet. gezien op 2016-05-15 Wetteren - Industriezone Kwatrecht
Foto's:



mvg, Wouter

gerardpennards

#1
Een mannetje Thricops diaphanus...  ;D ;D
Dacht ik, maar misschien moet ik die calyptraten maar overslaan...  :rolleye:
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

W. Van Alboom

Bedankt! deze is nog niet vaak gedetermineerd op waarnemingen.be, op nl blijkbaar niet
mvg, Wouter

javanerkelens

Het is een Anthomyiidae; Pegomya testacea (3 dc)  ;D ;D
Groet,
Joke (van Erkelens)

W. Van Alboom

mvg, Wouter

javanerkelens

Dorsal central haren op de thorax.
Bij Thricops diaphanus staan er 4 aan elke zijde.
Ik zal nog even kijken of ik ergens een voorbeeld heb liggen van de belangrijkste beharing op de thorax.
Kan effe duren......
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Groet,
Joke (van Erkelens)

W. Van Alboom

bedankt, hiermee weet ik genoeg, ik heb het boek de Europese families van muggen en vliegen, maar k ken er nog niet te veel van :D.
Het voorbeeld kan natuurlijk altijd interessant zijn voor anderen... maar of ze dat dan zullen vinden in dit topic...
mvg, Wouter

javanerkelens

Groet,
Joke (van Erkelens)

W. Van Alboom

Bij nader inzien, die telling 3dc, ik weet zo toch nog niet welke 3 haren dat dan precies zijn.. k zie door t bos de bomen niet   :-\
mvg, Wouter

jck

Dit zijn mooie plaatjes - ga naar het tweede plaatje en klik op de haren die je moet hebben in de lijst links. Ze worden rood op de tekening.

http://www.tachinidae.eu/definition/definition.htm

James

javanerkelens

Inderdaad mooi James (waarvoor dank, want ik was deze site effe kwijt in mijn geheugen en vond hem wel handig...), alleen staat de pre-alar seta beschreven onder de supra-alar setae en bij Anthomyiidae is deze haar belangrijk. Dus her en der is de beharing verschillend per vliegenfamilie en zijn de benamingen soms ook anders, maar dit even terzijde, want dit is wel een mooie manier om de beharing te laten zien.
Groet,
Joke (van Erkelens)

W. Van Alboom

Ja, het was mij duidelijk dat het om die rij ging, had ik snel gevonden in het boek, maar als ik naar mijn foto kijk dan zou ik zeggen dat minstens 4, mogelijks 5 of misschien zelfs 6 haren in aanmerking komen. Dus ik begrijp niet goed waarom er sprake is van 3.
Maar zeker mooie plaatjes op die website, gaat heel wat sneller dan zoeken in boek.
mvg, Wouter

jck

Als je weer naar mijn link gaat kijken, dan zie je op de rug een soort dwarsnaad (3 haren achter de kop om het onwetenschappelijk uit te drukken). Dit heet de suture. De 3 dc's waar Joke het over heeft zijn de dc's achter de suture; die daarvoor worden niet meegeteld. De volledige tekst hoort te zijn "3 postsuturale dorsocentrals" maar gemakshalve praat men over 3 dc's.

James

W. Van Alboom

 :duim: Dank je, James!
Ik moet zeggen dat het voor mij, zelfs met al jullie info, nog niet echt meevalt... dat ik zelfs moeite heb de twee foto's met elkaar te rijmen. Oefening baart kunst, ik kan wss beter beginnen met wat minder harige exemplaren. :rolleye:
Hartelijk dank allebei voor de determinatie en de uitleg.
mvg,
Wouter
mvg, Wouter