Sphaeroderma? Zo ja, is te zien welke?

Gestart door Jacob Molenaar, november 09, 2016, 20:18:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jacob Molenaar

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/126511231
Sphaeroderma spec. gezien op 2016-10-18 Texel - Seetingsnollen
Foto's:


bij voorbaat dank Jacob Molenaar
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

arpwifi

Geen Sphaeroderma. Kijk eens bij Longitarsus of iets in die hoek...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jan cuppen

Longitarsus is zonder genitaal en kennis van de voedselplant met uitzondering van een paar soorten echt niet te doen vanaf foto.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

jack_windig

Wel een grote kans in de duinen dat het Longitarsus jacobaeae is, van het Jacobskruiskruid.

Jacob Molenaar

Citaat van: jack_windig op november 10, 2016, 15:33:40 PM
Wel een grote kans in de duinen dat het Longitarsus jacobaeae is, van het Jacobskruiskruid.
Lijkt er wel heel veel op inderdaad! Zijn er nog andere soorten die hier veel op lijken of is dit de enige optie?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Douwe van der Ploeg

Even lezen wat Jan zegt.. lijken op en plaatjes kijken is geen manier om kevers te determineren.
Douwe van der Ploeg

Jacob Molenaar

Citaat van: Douwe van der Ploeg op november 10, 2016, 19:30:14 PM
Even lezen wat Jan zegt.. lijken op en plaatjes kijken is geen manier om kevers te determineren.
Weet ik, maar als er geen soorten zijn die hier op lijken, zou ik hem onder deze soort kunnen invoeren en dan als onzeker.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

arpwifi

Douwe en Jan bedoelen dat zo ongeveer alle Longitarsus dusdanig op elkaar lijken dat je op foto's het verschil niet kan zien.

Uit Nederland zijn een kleine 40 soorten bekend :

http://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=155952

Ik weet niet welke van die soorten in de duinen voorkomen, maar ik vermoed toch wel dat het er meer dan één zal zijn ...

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Jacob Molenaar

Citaat van: arpwifi op november 10, 2016, 19:55:35 PM
Douwe en Jan bedoelen dat zo ongeveer alle Longitarsus dusdanig op elkaar lijken dat je op foto's het verschil niet kan zien.

Uit Nederland zijn een kleine 40 soorten bekend :

http://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=155952

Ik weet niet welke van die soorten in de duinen voorkomen, maar ik vermoed toch wel dat het er meer dan één zal zijn ...


Ok, duidelijk zo. Ik zet m op longitarsus spec.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Douwe van der Ploeg

Of in ieder geval op elkaar KUNNEN lijken doordat zaken als kleur en tekening vaak enige variatie kunnen hebben.

Als je zelf nog wilt puzzelen: http://coleo-net.de/coleo/texte/halticinae.htm
Douwe van der Ploeg

jack_windig

Citaat van: arpwifi op november 10, 2016, 19:55:35 PM
Douwe en Jan bedoelen dat zo ongeveer alle Longitarsus dusdanig op elkaar lijken dat je op foto's het verschil niet kan zien.

Uit Nederland zijn een kleine 40 soorten bekend :

http://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=155952

Ik weet niet welke van die soorten in de duinen voorkomen, maar ik vermoed toch wel dat het er meer dan één zal zijn ...
Er zijn meer soorten Longitarsus die geheel strogeel zijn, maar niet zo veel. Op kruiskruid zit in Nederland maar 1 strogele, en die is zeer algemeen. De andere soorten op kruiskruid zijn veel minder algemeen en hebben zwarte tekening. Dus als je een geheel strogele van kruiskruid ziet eten dan is het Longitarsus jacobaeae, maar zonder waardplant kan je niet zeker zijn.

Jacob Molenaar

Citaat van: jack_windig op november 12, 2016, 16:28:09 PM
Citaat van: arpwifi op november 10, 2016, 19:55:35 PM
Douwe en Jan bedoelen dat zo ongeveer alle Longitarsus dusdanig op elkaar lijken dat je op foto's het verschil niet kan zien.

Uit Nederland zijn een kleine 40 soorten bekend :

http://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=155952

Ik weet niet welke van die soorten in de duinen voorkomen, maar ik vermoed toch wel dat het er meer dan één zal zijn ...
Er zijn meer soorten Longitarsus die geheel strogeel zijn, maar niet zo veel. Op kruiskruid zit in Nederland maar 1 strogele, en die is zeer algemeen. De andere soorten op kruiskruid zijn veel minder algemeen en hebben zwarte tekening. Dus als je een geheel strogele van kruiskruid ziet eten dan is het Longitarsus jacobaeae, maar zonder waardplant kan je niet zeker zijn.
Ok, ik heb geen waardplant, het beestje zat op een wc-gebouwtje op een camping. Helaas pindakaas dus.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)