Bruine Lijster Beijum, Groningen NU

Gestart door Vincent Hart, november 08, 2016, 15:14:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Scherp Mars! 3x dezelfde vogel (no 477).
Thijs Fijen

Vincent Hart

Ik vrees dat je gelijk hebt inderdaad...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Brandjes

Citaat van: Vincent Hart op november 12, 2016, 22:17:32 PM

Hij heeft daarbuiten ook ruime ervaring met deze en verwante soorten en is zeer enthousiast over onze vogel.

"Zeer enthousiast"... Ben zelf wat minder enthousiast. Vogel is dood... en ik heb nog steeds last van wintertenen na 6 uur kansloos op de woensdag ronddippen in te dunne Italiaanse knelschoenen. Maar dat is nog slechts fysiek...  :-\ :'(

Anders gezegd, ik had de vogel heel graag gezien en ik denk velen met mij, ondanks de hybride-discussie en ongeacht de hamerslag-uitkomst achteraf. Vogel is even zeldzaam en komt van even ver en is even fraai onder ieder label: dertig jaar geleden als conspecifiek, nu als split, over dertig jaar misschien weer als lump. Ik merk dat het weinig invloed heeft op mijn primaire romantische verlangen om deze extreme dwaalgast gezien te willen hebben. Dat zal te maken hebben met onze gemeenschappelijke passie voor vogels, onze tool bij het moeten / willen stillen van de eeuwige honger naar dopamine, ons type overlevering aan het jachtinstinct, waar het voor anderen het wat minder elegante afschieten van Zomertortels is, voor sommigen het in de kruising rossen van een leren bal, voor sommigen het uitsluitend kijken daarnaar en voor weer anderen het verzamelen van sigarenbandjes...

Het is jammer dat we onszelf zoveel beperkingen opleggen in het "enthousiast kunnen zijn" door de hard gewaande grenzen tussen soorten, ondersoorten etc. die we nodig denken te hebben in het beleven van onze hobby. Waar determinaties passen in het midden van de hokjes zijn we "zeer enthousiast" en als ze blijven steken op een lijntje tussen de hokjes zijn we teleurgesteld in onze jacht, omdat deze gevallen ons spelletje vertroebelen en extra regels vergen in atlassen en overzichten. En ik doe vrolijk mee aan dat circus. Ben net zo besmet. Want als de Beijum-vogel 'onzuiver' blijkt, is het leed van de dippers ineens minder, inclusief dat van mij.

En ondertussen is ze dood...en weer een klein stukje van mijn pre-frontale cortex met haar...  :'(

Jeroen Brandjes

Roland_Wantia

#93
Citaat van: frankneijts op november 12, 2016, 21:49:52 PM
Citaat van: Roland_Wantia op november 12, 2016, 20:06:26 PM
http://www.rarebirdalert.co.uk/v2/Content/Book_Review_Rare_Birds_of_North_America.aspx?s_id=98214802
Ik vermoed dat Jan Hein 'A field guide to the Rare Birds of Britain and Europe' bedoelt van Lewington, Alstrom & Colston (1991).  Op plaat 47 daarin is inderdaad een wijfje Bruine  Lijster afgebeeld ("variant") met rossige borstzijden.

Dag Frank,
Dat kan Jan Hein bevestigen. Neemt niet weg dat onder de link plaatjes van adulte en eerstejaars mannetjes en vrouwtjes bruine lijster worden getoond, aangevuld met een Naumann's en een hybride.
Kun je een foto van het "afwijkende" vrouwtje uploaden?
Groet, Roland

Mars Muusse

Vincent,
Voor een analyse maakt het denk ik niet zo veel uit hoor; je hebt alvast één exemplaar welke je goed kunt scoren. En er zal toch gescoord moeten worden ben ik bang. Ik kijk de laatste tijd vooral naar meeuwtjes en ook daar wordt wel eens onderzoek naar gedaan. Je loopt in die vogelfamilie tegen vergelijkbare problemen aan.
Misschien vindt iemand die dit leest het leuk eens wat te gaan spitten in de lijstermaterie uit oostelijk Rusland, te beginnen via internet plaatjes, maar misschien ook door materiaal uit musea te analyseren?

Bij meeuwen die een hybridisatiegebied kennen, staat de opzet voor zulke analyses min of meer vast (zie bijvoorbeeld artikel over stormmeeuwen in DB van Peter & Chris), en die opzet is makkelijk te kopieren. Voor lijsters zou dat bijvoorbeeld kunnen zijn:

1. Om welke taxa gaat het?
- DT (bruine lijster) en NT (Naumann's lijster).

2. Kun je een scoringstabel opstellen voor de belangrijkste verschillen?
- lokaties op de vogel kunnen zijn: A keel, B borst, C flank, D buik (bijvoorbeeld, maar ook geluid, etc. Voor lokaties kun je verwijzen naar een vogeltopografiekaartje in een willekeurige veldgids).
- welke zijn de scoringsklassen: I geen vlekken; II vlekken aanwezig 100% zwart, III vlekken aanwezig 80-99% zwart en 1-20% rossig, IV vlekken aanwezig 1-20% zwart en 80-99% rossig, V vlekken aanwezig 100% rossig.

3. welke kleden worden gescoord?
- adult man, adult vrouw, 1CY man, 1CY vrouw.

4. welke individuen voldoen aan criteria (opstellen voor pure vogels, waarschijnlijk geografisch bepaald) voor de analyse?
- Sowieso alle vogels geringd als nestjong (provenance on origin and age).
- Sowieso alle vogels geringd als broedende adult (provenance on origin).
- Géén vogels uit de wintergebieden i.v.m. potentiële circelredenering.
- Wel ongeringde vogels uit het broedgebied buiten de overlappingszone, in het veld en in musea.
 
Wat zijn de broedgebieden van DT en NT, en waar bevindt zich de hybridisatiegordel?
Mogelijk antwoord kun je vinden in een kaartje in BB: https://www.britishbirds.co.uk/wp-content/uploads/article_files/V102/V102_N08/V102_N8_13_18.pdf n.a.v. de Naumann's uit Greater London (hé, die heb ik gezien! ;-))



Bron: Fig. 2. Breeding ranges of Naumann's Thrush Turdus naumanni (green) and Dusky Thrush T. eunomus (purple).
Redrawn from a provisional map provided by Kees Roselaar from the forthcoming Handbook of Geographical Variation and Distribution of Palearctic Birds by Kees Roselaar and Hadoram Shirihai.

Op grond van zo'n kaart kun je tevens vogels uitsluiten die niet meedoen in de analyse (ze beschrijven mag natuurlijk, geeft wellicht een beeld van de complexiteit van hybrides).

Behalve zo'n scoringstabel invullen zouden ondersteunende foto's van de gescoorde vogels wellicht ergens in een database kunnen?

Het wordt weer winter, dus misschien heeft iemand er zin in? Misschien is er al veel werk verricht op dit gebied? Misschien kun je via email curatoren ertoe zetten de vogels in museacollecties te fotograferen en plaatjes op te sturen (zoals in de link van Vincent)?

Winter is in mijn geval weer kijken naar Zilvermeeuwtjes... Ik heb geen tijd.

Groet, Mars

jeroenroelofsen

Als ik het kaartje zie is er niet heel veel overlap in gebieden waar ze voorkomen. Is er dan niet de mogelijkheid om met isotopen onderzoek uitsluitsel te krijgen betreffende herkomst en daarmee de meest waarschijnlijke soort?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Thijs Fijen

Citaat van: jeroenroelofsen op november 13, 2016, 13:52:50 PM
Als ik het kaartje zie is er niet heel veel overlap in gebieden waar ze voorkomen. Is er dan niet de mogelijkheid om met isotopen onderzoek uitsluitsel te krijgen betreffende herkomst en daarmee de meest waarschijnlijke soort?
Met isotopen (iig deuterium) ga je het ook niet zeker weten. De foutmarge, of eerder de onzekerheid, is te groot om daar een goede uitspraak over te doen.
Zie voor een beknopte uitleg (en handig kaartje!) http://www.animalmigration.org/stable_isotopes/index.htm. Let wel. Dit kaartje is een voorbeeld voor één bepaalde periode. De kaartjes verschillen afhankelijk van welke periode je neemt en je moet uiteraard het kaartje hebben van de periode waarin deze vogel haar veren heeft geruid.
Thijs Fijen

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

pdeknijff

Eerst t.a.v die kaart.
Zolang niet duidelijk is gemaakt o.g.v. welke gegevens deze is gemaakt (o.a. welke vindplaatsen) is de gebruijswaarde beperkt.
Ook hoeft de getekende overlap niet representatief te zijn voor de verpreiding van intermediaire vormen.
Kortom, hecht er vooralsnog niet te veel waarde aan.

T.a.v. stabiele isotopen moet worden opgemerkt dat er inderdaad vaak meerdere moeten worden gebruikt voor een betrouwbare herkomstvoorspelling.

Het is niet zo eenvoudig als het lijkt.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Predator

#99
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2016, 13:51:22 PM
http://www.telegraaf.nl/binnenland/27010465/__Kat_vreet_zeldzame_lijster_op__.html

Dat er nog mensen in dit land op die krant geabonneerd zijn.. Wat een bedroevend slecht stuk weer.
Groet, Maarten