Bruine Lijster Beijum, Groningen NU

Gestart door Vincent Hart, november 08, 2016, 15:14:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guus Peterse

Lijken me zijborstveren. Maar, het zal wel heel erg onwetenschappelijk van me zijn maar om een vogel die zoveel lijkt op een bruine lijster en zo weinig op iets anders, op basis van die paar veertjes af te doen als hybride, dat lijkt me nogal ver gaan. En ik zeg dat niet uit eigenbelang want ik heb 'm gedipt.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

peterlindenburg

Citaat van: guusp op november 11, 2016, 11:50:27 AM
Lijken me zijborstveren. Maar, het zal wel heel erg onwetenschappelijk van me zijn maar om een vogel die zoveel lijkt op een bruine lijster en zo weinig op iets anders, op basis van die paar veertjes af te doen als hybride, dat lijkt me nogal ver gaan. En ik zeg dat niet uit eigenbelang want ik heb 'm gedipt.

zo is het wel met de rode rotslijster afgelopen B)

JJ Blom

Kan er voor gezorgd worden dat de vogel in de collectie van Naturalis terechtkomt? Daar hebben ze middelen om de vogel langer dan een mensenleven te bewaren. Op iemands schoorsteenmantel is het binnen een paar jaar voorbij.
Groeten, Jan-Jacob

Jaap Denee

Citaat van: peterlindenburg op november 11, 2016, 11:58:05 AM
Citaat van: guusp op november 11, 2016, 11:50:27 AM
Lijken me zijborstveren. Maar, het zal wel heel erg onwetenschappelijk van me zijn maar om een vogel die zoveel lijkt op een bruine lijster en zo weinig op iets anders, op basis van die paar veertjes af te doen als hybride, dat lijkt me nogal ver gaan. En ik zeg dat niet uit eigenbelang want ik heb 'm gedipt.

zo is het wel met de rode rotslijster afgelopen B)

Die leek dan ook niet echt op een reguliere Rode Rotslijster, Peter. Het ging daar niet om een paar veertjes.

Die kastanjekleurige veertjes waren al op de foto's van Jos te zien (zie Dutch Birding) en zijn ook op foto's op internet in die vorm terug te vinden: http://birdskorea.org/Images/images2014/12/Dusky-Thrush_NM.jpg. Hopelijk gaat een DNA-analyse uitwijzen of dit mag/kan bij een zuivere Bruine Lijster of dat er Naumans-genen hier een rol spelen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Max Berlijn

Ik vraag me af of Naumans en Bruine op basis van DNA goed te onderscheiden zijn....
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Oenanthe

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/170027/De-zeldzame-bruine-lijster-is-dood-killerkat-is-de-hoofdverdachte

De bron van alle commotie. Het verhaal, mits waar (en waarom zou de betrokkene de waarheid niet spreken), spreekt voor zich. Ze bezit het kadaver nog en lijkt wel bereid dat af te staan aan wie er om vraagt. Pas dus op wie ermee aan de haal gaat.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Folkert Jan

Inmiddels zijn vogelaars bij de vogel. Er zijn foto's gemaakt en er is/wordt bloed verzameld. Ik ga er van uit dat later vandaag foto's online komen op Dutch Birding om verder te discussiëren.

Het oog is ingedroogd en er is geen bloed gevonden aan de vogel, wat dood door de kat zeer onwaarschijnlijk maakt. Ergens tegenaan gevlogen en door de kat gevonden is aannemelijker. Geen idee of ziekte (vogelgriep?)/ondervoeding nog een oorzaak zou kunnen zijn geweest.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

pdeknijff

DNA is op dit moment niet zinvol.
Naumans en Bruine zijn een pot nat.
Veiligstellen van bloed etc is echter wel belangrijk.
Er komt een tijd (sneller dan we denken) dat het sequencen van een vogelgenoom eenvoudig zal zijn, en dan is het handig om zo vers mogelijk materiaal te hebben.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

vincentvanderspek

Vogelgriep zal een lijster (lees: zangvogel) niet hebben. Maar het kan wel interessant zijn om te testen op Usutu en/of andere zoönosen.  Sowieso ben ik wel benieuwd naar de conditie van de vogel. Wellicht kan iemand even blazen om de vetscore te meten.
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

Ben Wielstra

Nou Vincent... http://bmcinfectdis.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2334-10-187

Het is eerder de sampling dan de techniek die het momenteel lastig maakt om deze vogel te plaatsen op basis van DNA. Het zou me ergens niet verbazen als Per Alstrom hier mee bezig is. In ieder geval is hij een goed contact, is hij al gepolst?

zwarteleeuwerik

Citaat van: Willem_Bosma op november 09, 2016, 22:23:30 PM
Wat een dag vandaag, uren reizen, uren zoeken. Bij deze een verslag over vandaag, met ook details omtrent mijn waarneming aan het einde van de middag.

https://natuurblog89.wordpress.com/2016/11/09/paniek-in-groningen-bruine-lijster/

De lijster is misschien tegen een raam gevlogen omdat de vogel bang werd van jouw geroep,
en gebarentaal 😐.......altijd rustig blijven is de boodschap ,
Erik vb.

jeroenroelofsen

Citaat van: zwarteleeuwerik op november 12, 2016, 08:38:21 AM
Citaat van: Willem_Bosma op november 09, 2016, 22:23:30 PM
Wat een dag vandaag, uren reizen, uren zoeken. Bij deze een verslag over vandaag, met ook details omtrent mijn waarneming aan het einde van de middag.

https://natuurblog89.wordpress.com/2016/11/09/paniek-in-groningen-bruine-lijster/

De lijster is misschien tegen een raam gevlogen omdat de vogel bang werd van jouw geroep,
en gebarentaal
Zow das een boute uitspraak.....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Vincent Hart

Erik, ga je mond spoelen. Belachelijke aantijging, lekker weghalen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op november 12, 2016, 11:45:42 AM

Erik, ga je mond spoelen. Belachelijke aantijging, lekker weghalen.

Stel je niet zo aan joh.
"Wrs heeft de vogel na het vuurwerk en het geren van de massa - onderschat dat niet - zijn heil in dat stukje van de wijk gezocht."
Jan van der Laan https://www.dutchbirding.nl/forum/replies/1010150
Herman van der Meer

zwarteleeuwerik

Citaat van: Vincent Hart op november 12, 2016, 11:45:42 AM
Erik, ga je mond spoelen. Belachelijke aantijging, lekker weghalen.

Ik beschreef alleen maar een theorie.......
Erik vb.

snwja3

#76
Citaat van: zwarteleeuwerik op november 12, 2016, 12:35:39 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 12, 2016, 11:45:42 AM
Erik, ga je mond spoelen. Belachelijke aantijging, lekker weghalen.

Ik beschreef alleen maar een theorie.......

Objectieve feiten beschrijven heeft mijn voorkeur, sommigen nemen theorieën zomaar voor waarheid aan (als het uitkomt) hier O0  ;)
Wietze Janse

pdeknijff

Hi Ben,

Per was een van de auteurs van een verhaal over mtDNA en een paar autosomale stukken bij > 100 lijsterachtigen.
Bruine en Naumans (ieder twee exx.) waren zo goed als identiek (zie GenBank).
Had het met hem hier al eerder eens over gehad (i.h.k.v. Zwartkeel vs. Roodkeel)
Ik zal hem benaderen, maar vermoed dat hij met een paar andere projecten bezig is.

Peter

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Vincent Hart

Citaat van: zwarteleeuwerik op november 12, 2016, 12:35:39 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 12, 2016, 11:45:42 AM
Erik, ga je mond spoelen. Belachelijke aantijging, lekker weghalen.

Ik beschreef alleen maar een theorie.......
Nee, je insinueert iets wat je op geen enkele manier hard kunt maken. Behalve bij Herman thuis kennelijk is dat nogal onbeschoft.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op november 12, 2016, 16:11:03 PM
Citaat van: zwarteleeuwerik op november 12, 2016, 12:35:39 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 12, 2016, 11:45:42 AM
Erik, ga je mond spoelen. Belachelijke aantijging, lekker weghalen.

Ik beschreef alleen maar een theorie.......
Nee, je insinueert iets wat je op geen enkele manier hard kunt maken. Behalve bij Herman thuis kennelijk is dat nogal onbeschoft.

In ons uiteraard volstrekt unieke huishouden hebben we een hekel aan de selectieve, en volstrekt onnodige, verontwaardiging die je keer op keer tentoonspreidt. Hou daar eens mee op.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

migratorius

Ik zie de opmerking van Erik toch eerder als een belerend grapje (in de geest van Sinterklaas), alleen heeft hij wel de verkeerde emoticon gekozen.
(Altijd een knipoog nemen, behalve als je Frank Neijts bent). Net zoals bij Sinterklaas lopen de emoties weer hoog op om bijna niks.

Mosterd na de (net geen katten)maaltijd, maar in de Rare Birds van Lewington et al. staat vrouwtje Bruine Lijster met bruine borstzijden afgebeeld.

JanHein

frankneijts

Citaat van: migratorius op november 12, 2016, 18:27:08 PM
....
(Altijd een knipoog nemen, behalve als je Frank Neijts bent)......

JanHein

😆
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


evertdirks

Citaat van: xjorx op november 11, 2016, 11:37:36 AM

Kloot katten....  :-\

groet Jorick

Heeft Silvester Tweety eindelijk te pakken  ;D

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

zwarteleeuwerik

Citaat van: migratorius op november 12, 2016, 18:27:08 PM
Ik zie de opmerking van Erik toch eerder als een belerend grapje (in de geest van Sinterklaas), alleen heeft hij wel de verkeerde emoticon gekozen.
(Altijd een knipoog nemen, behalve als je Frank Neijts bent). Net zoals bij Sinterklaas lopen de emoties weer hoog op om bijna niks.

JanHein

;)
Erik vb.

frankneijts

Citaat van: Roland_Wantia op november 12, 2016, 20:06:26 PM
http://www.rarebirdalert.co.uk/v2/Content/Book_Review_Rare_Birds_of_North_America.aspx?s_id=98214802
Ik vermoed dat Jan Hein 'A field guide to the Rare Birds of Britain and Europe' bedoelt van Lewington, Alstrom & Colston (1991).  Op plaat 47 daarin is inderdaad een wijfje Bruine  Lijster afgebeeld ("variant") met rossige borstzijden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

#88
Voor wie de discussie(s) op de DB-site niet (geheel) heeft meegekregen, ik kreeg van Paul French (voorzitter BBRC) een set foto's van balgen van Bruine Lijsters uit de kern van het verspreidingsgebied - dus ver van de hybridisatiezones en dus aannemelijk zuiver - toegestuurd. De foto's van de onderdelen van de drie als vrouw gelabelde vogels uit die set staan hier. Alle drie hebben een zijborsttekening die overeenkomt met die van vogel van Beijum. Overigens heeft Paul als lid van de BBRC deze vogels bestudeerd n.a.v. een Brits geval van Bruine Lijster. Hij heeft daarbuiten ook ruime ervaring met deze en verwante soorten en is zeer enthousiast over onze vogel.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Mars Muusse

Ha Vincent,
Zijn het wel drie verschillende vogels op die pagina?