peiler of pijler?

Gestart door marcel123, november 02, 2016, 16:30:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

migratorius

Citaat van: optilete op november 02, 2016, 16:30:09 PM
http://www.volkskrant.nl/opinie/wijzig-de-regels-en-maak-mij-opiniepijler~a4406842/
as ik de neederlanse taal en speling bekijk sijn er nog feel moelekere dinge as die ei en ij of ou en au dus waarom mouries de hont niet foorstelt dan maar meteen door te pake en ales wat mense fout sgrijfe is uit du taal weg te snije begrijp ik ijgelek niet dat sou pas egt leuk foor se kindere sijn want dan hoefde hun ook niet meer so lang na sgool

Je vraagt je werkelijk af hoe een taal met een compleet onlogische spelling als het Engels het tot wereldtaal heeft geschopt...

JanHein

arjan.kop

Dat het Engels zoveel debiele spellingsmogelijkheden kent (cow/bow, double/bubble) is een heel oud ding. Chaucer bedacht rond 1400 al een standaardspelling voor het Engels, maar niet veel later bleek dat veel te moeilijk voor de hogere klasse, die het gewend was Frans te gebruiken. Ze hebben het zo gelaten.

marcel123

Het was in een praatprogramma (DWDD?) weer aanleiding om de klank ee die op tig manieren geschreven wordt in het nederlands ter sprake te brengen..