Welke braam zou dit zijn?

Gestart door Jan-Jaap Spaargaren, oktober 31, 2016, 16:58:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan-Jaap Spaargaren

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/72058451
Braam spec. - Rubus spec. gezien op 2011-05-20 Waarder - Polder Barwoutswaarder - Zuid
Foto's:








bij voorbaat dank Jan-Jaap Spaargaren

peterv

Peter Venema

Rien Ondersteijn

Poehhh..díe is zeldzaam !! Is 'm deze Peter ??
Groene groe[n]tjes.Rien.

peterv

Citaat van: Rien Ondersteyn op november 08, 2016, 21:15:45 PM
Poehhh..díe is zeldzaam !! Is 'm deze Peter ??
ja, ik ben wel aardig zeker van de soort. het meest opmerkelijke is dat deze buiten de bekende verspreiding is gevonden. Binnen het bekende verspreidingsgebied is deze niet erg zeldzaam, maar daarbuiten natuurlijk wel.
Peter Venema

Rien Ondersteijn

Wéer poehhh..
Als ik Jan-Jaap was zou ik 'm maar gauw omzetten naar 'Griesiae'....!
En Peter : waarom heet ie 'duimstruweelbraam' ? Ik dacht: 'dat moet vast 'duin' zijn,maar niet waar...
En verder : is hij zo herkenbaar aan die diep ingesneden eindlob of hoort dat bij meerdere soorten?[Indien zo,dan gaak er op letten...]
En jij als kenner[denk ik] hebt onlangs een vondst in Eindhoven gedaan,die niet is onderzocht.Was je toen minder overtuigd?
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rense Haveman

Citaat van: Rien Ondersteyn op november 09, 2016, 23:10:40 PM
Wéer poehhh..
Als ik Jan-Jaap was zou ik 'm maar gauw omzetten naar 'Griesiae'....!
En Peter : waarom heet ie 'duimstruweelbraam' ? Ik dacht: 'dat moet vast 'duin' zijn,maar niet waar...
En verder : is hij zo herkenbaar aan die diep ingesneden eindlob of hoort dat bij meerdere soorten?[Indien zo,dan gaak er op letten...]
En jij als kenner[denk ik] hebt onlangs een vondst in Eindhoven gedaan,die niet is onderzocht.Was je toen minder overtuigd?

Die gekke eindlob vormt een 'duim'..... Dat is een antwoord op meerdere vragen. En ja, er zijn meer soorten die het doen, maar deze is echt wel grisiae, met die sterk wisselende bestekeling.
Groet! Rense

havikskruiden!

Rien Ondersteijn

Interessant Rense ; ik zie nu die duim ja           :duim:       ['liftstruweelbraam'..?].     
Groene groe[n]tjes.Rien.

peterv

Citaat van: Rien Ondersteyn op november 09, 2016, 23:10:40 PM
En jij als kenner[denk ik] hebt onlangs een vondst in Eindhoven gedaan,die niet is onderzocht.Was je toen minder overtuigd?
Nee hoor, die waarneming staat immers ook op zeker. Maar we valideren als admin geen eigen waarnemingen. Daarom staan er nog honderden bramen van mij op 'niet onderzocht'.
Peter Venema

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: peterv op november 02, 2016, 19:37:56 PM
kijk eens bij: https://waarneming.nl/soort/info/240915
Bedankt Peter, het is 'm inderdaad sprekend!
Weer wat geleerd. Ik pas hem snel aan.
m.v.g. Jan-Jaap

Rense Haveman

Citaat van: peterv op november 20, 2016, 21:13:06 PM
Citaat van: Rien Ondersteyn op november 09, 2016, 23:10:40 PM
En jij als kenner[denk ik] hebt onlangs een vondst in Eindhoven gedaan,die niet is onderzocht.Was je toen minder overtuigd?
Nee hoor, die waarneming staat immers ook op zeker. Maar we valideren als admin geen eigen waarnemingen. Daarom staan er nog honderden bramen van mij op 'niet onderzocht'.

Ik zal beter m'n best doen.... Maar mijn spanningsboog is met dit soort werk niet zo heel erg groot....
Groet! Rense

havikskruiden!

Rien Ondersteijn

 :duim:                                           :duim:

Rense -t voornemen is prima-dan komt t vanzelf !
Groene groe[n]tjes.Rien.

peterv

Citaat van: Rien Ondersteyn op november 23, 2016, 21:45:57 PM
:duim:                                           :duim:

Rense -t voornemen is prima-dan komt t vanzelf !
En ik lig er totaal niet wakker van, dat scheelt ook een stuk
Peter Venema