Onbekende struik -> Amerikaanse tulpenboom

Gestart door bas.drost96, oktober 29, 2016, 20:26:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

bas.drost96

Helaas slechts één foto gemaakt, dus ik snap dat de determinatie misschien niet eenvoudig is. Met de Heukels kom ik er niet goed uit. Iemand een idee?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/125947807
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2016-10-29 Zoelen - Kasteel Soelen
Foto's:


Alvast bedankt!
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

nielseimers

#1
Amerikaanse tulpenboom - Liriodendron tulipifera. Is het een berwilderd exemplaar of aanplant? Zou iets van de 4e daadwerkelijk verwilderde melding op waarneming.nl zijn.

bas.drost96

Oja, de tulpenboom, die kende ik van een arboretum! Het was nog een vrij klein exemplaar (circa 1,50 m) naast een bospad met voornamelijk robinia, es en esdoorn in de omgeving. Ik vind het zelf geen logische plek om er een aan te planten, maar de kans op een verwilderd exemplaar is dus erg klein. Ik had ook geen andere Amerikaanse tulpenbomen in de omgeving gezien.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

nielseimers

Anderhalve meter hoog op zo'n plek, lijkt me een spontane vestiging en geen aanplant. Bijzondere vondst :-)

Sipke Gonggrijp

Heb ik ook wel eens gevonden en ingevoerd, alleen niet als zaailing in het invoerveld aangegeven, maar in het opmerkingenveld. Dus er zijn mogelijk meer vondsten gevonden en niet bekend!

bas.drost96

Gaaf dus! Ik zal de soort wijzigen en extra info in het opmerkingenveld zetten. Kan ik het gedrag het beste op ter plaatse of verwilderd zetten?
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

WimV

Met de auto kom ik daar bijna dagelijks op 100 meter langs, dus zal komende week even gaan kijken op Tulpenbomen in de buurt. Overigens wordt er in het kasteelbos niet heel veel vreemd spul aangeplant, dus dat pleit wel voor verwildering.

Groetjes,
Wim

nielseimers


Rob Koelman

Overigens vreemd dat deze soort niet vaker verwilderd. De soort is in cultuur makkelijk vanuit zaad te vermeerderen:

Tulpenboom zaaien

Als de zaadhouders in de herfst licht gaan kleuren is het tijd om de zaden te oogsten. Het zaad kun je het beste vier maanden maanden in de diepvries leggen, daarna een tweetal weken in de koelkast en vervolgens in het voorjaar binnenshuis zaaien in gewone zaai- en stekgrond.

https://tallsay.com/page/4294978864/tulpenboom-standplaats-planten-verzorging-en-vermeerderen-van-liriodendron-tulipifera
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op oktober 30, 2016, 11:24:42 AM

Overigens vreemd dat deze soort niet vaker verwilderd. De soort is in cultuur makkelijk vanuit zaad te vermeerderen:
...

Misschien komt dat omdat er in het wild geen diepvries, koelkast, binnenshuis en gewone zaai- en stekgrond zijn.
Herman van der Meer

M.V.S

Ik kijk er al jaren naar uit, maar zaailingen nog nooit gevonden.
Groetjes, Marc

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op oktober 30, 2016, 11:24:42 AMOverigens vreemd dat deze soort niet vaker verwilderd. De soort is in cultuur makkelijk vanuit zaad te vermeerderen:
...

Citaat van: HPM op oktober 30, 2016, 12:02:48 PMMisschien komt dat omdat er in het wild geen diepvries, koelkast, binnenshuis en gewone zaai- en stekgrond zijn.

In het wild zijn koelkast en vrieskist bekend onder de naam winter...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Rense Haveman

Citaat van: Rob Koelman op oktober 30, 2016, 15:47:22 PM
Citaat van: Rob Koelman op oktober 30, 2016, 11:24:42 AMOverigens vreemd dat deze soort niet vaker verwilderd. De soort is in cultuur makkelijk vanuit zaad te vermeerderen:
...

Citaat van: HPM op oktober 30, 2016, 12:02:48 PMMisschien komt dat omdat er in het wild geen diepvries, koelkast, binnenshuis en gewone zaai- en stekgrond zijn.

In het wild zijn koelkast en vrieskist bekend onder de naam winter...  B)

En winter is in het wild bekend als zo goed als uitgestorven.....
Groet! Rense

havikskruiden!

HPM

Misschien dat als we deze winter allemaal onze ijskast open laten staan, we in het voorjaar overal tulpenbomen zien verschijnen.
Herman van der Meer

M.V.S

Voor de volledigheid: er is ook nog een Liriodendron chinense die ook wordt aangeplant. Bladvorm van sommige hier aangehaalde tulpenbomen komen meer bij chinense in de buurt dan bij tulipifera.
Groetjes, Marc

Rien Ondersteijn

Marc heeft daar een goed punt ! !

Met name de vondst van hierboven in Zoelen en deze: http://waarneming.nl/waarneming/view/53916542 doen toch wel meer 'chinense' vermoeden !
[Als de inkepingen van t blad scherper zijn dan 90 graden{> en <} moet t eigenlijk 'chinense' zijn.
Groene groe[n]tjes.Rien.

bas.drost96

Dat zou nog spannender zijn! Is dit al genoeg bewijs om de Chinese te activeren?
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

paulhoekstra

groeten,
Paul

Rien Ondersteijn

Waarin deze 'Sleutel' voor de bladen van drie Liriodendrons.
Groene groe[n]tjes.Rien.

bas.drost96

Met die foto zou ik voor de hybride gaan, maar is één blad wel betrouwbaar genoeg voor een zekere determinatie? Er zijn ook de nodige cultivars van de beiden soorten, dus ik neem aan dat er redelijk wat variatie is qua bladvorm.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

M.V.S

Als het een zaailing betreft, lijkt het me handig om te weten of de kruising fertiel is.
Groetjes, Marc

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

bhendrikx

Aan zaailingen zal je het verschil niet zien. Veel te veel variatie. Zoek maar eens op beelden van wilde zaailingen tulipifera. De kans op zaailingen chinense (en de hybride) lijkt me overigens vooralsnog erg klein. Alleen al omdat tulipifera véél meer is en wordt aangeplant.
Groeten Bart

Rien Ondersteijn

Is Wim al in t 'Soelense' geweest??
Want de bladen van de 'Chinense/Tulipifera' zijn al gevallen!
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Ik heb eerder dit jaar al Louis Jan van der Berg geattendeerd op L. Chinense aan de hand van zijn zaailing. Waarbij hij opnieuw de locatie heeft bekeken en constateerde dat het toch echt om zaailingen ging van L. Tulipifera.
Dus zoals Bart al eerder heeft aangehaald klopt volgens mij zeker.
Groet, Sipke.

bas.drost96

Toevallig dat jullie vandaag reageren! Ik zag maandag nog een (aangeplante) tulpenboom in Wageningen met wortelopslag erbij. De bladeren van de wortelopslag waren veel diepen gelobd dan de bladeren van de "moederboom", sterker nog, de bladeren van de wortelopslag toonden akelig veel overeenkomst met "mijn" waarneming.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Rien Ondersteijn

Dat betekent dus dat ie geënt is ..en ik begin te vermoeden dat dat vaker gebeurt..
Groene groe[n]tjes.Rien.

bas.drost96

Ik heb o.a. bij populieren gezien dat daar de bladeren van de wortelopslag erg kan verschillen van de bladeren van de rest van de boom. Is zoiets hier niet een optie?
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Rien Ondersteijn

Ook populieren worden geënt-mijn ervaring is :als de bladen van t worteluitschot véel anders zijn dan die van de 'moederboom',dan is de boom geënt.
Groene groe[n]tjes.Rien.

WimV

Even langs geweest en het verhaal wordt toch wat anders. 1 zekerheid is er wel. Het is daadwerkelijk Amerikaanse tulpenboom. Dat laantje is echter een Tulpenboomlaantje. Er staan diverse juist hele grote en zeer grote (en waarschijnlijk dus ook oude) exemplaren. Die hebben nu allemaal hun blad laten vallen, waardoor het behoorlijk opvallend werd. Het zou dus best een zaailing geweest kunnen zijn, maar dan wel eentje waarbij de moederbomen daar zo'n beetje bovenop aan het uittornen zijn. En waarom geen wortelopslag? Is dat trouwens bekend van Tulpenbomen? Afijn, een afzwakking van het hele verhaal van verwildering is hier naar mijn mening op zijn plaats.

Groetjes,
Wim