bij gebrek aan libellen buiten..

Gestart door jvanleeuwen, oktober 25, 2016, 09:10:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

jvanleeuwen

Ik zat te lezen over herintroductie van soorten in Nederland en vroeg mij af of dit ook kon voor libellen.
Soort die dan bovenaan staat lijkt me de Oostelijke witsnuit.
Ik vroeg me dus af of er kans van slagen zou zijn (geen idee), wenselijkheid (behalve natuurliefhebbers) en belang (is natuurlijk geen zeearend)?

Groetjes Jan

AvanderHeijden

Ik begin er meer en meer van overtuigd te raken dat zelfs soorten als Oostelijke witsnuit vanzelf weer opduiken als geschikt habitat voorhanden is.

Weia

Behalve de holenleeuw en de sabeltandtijger zou ik niets herintroduceren, dat gesol.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

jvanleeuwen

#3
Citaat van: Weia op oktober 25, 2016, 09:38:55 AM
Behalve de holenleeuw en de sabeltandtijger zou ik niets herintroduceren, dat gesol.
Otter..Bever..Zeearend ..oostelijke witsnuit.. mooi rijtje toch?

Citaat van: AvanderHeijden op oktober 25, 2016, 09:18:43 AM
Ik begin er meer en meer van overtuigd te raken dat zelfs soorten als Oostelijke witsnuit vanzelf weer opduiken als geschikt habitat voorhanden is.
Waar vandaan kunnen die weer hier terecht komen..? (Zwitserland, Tjechie?)

Stefan v. Schaik

Moet natuurlijk ook kijken waarom een soort verdwenen is op een locatie. Is het biotoop niet meer geschikt of is er een andere reden?
Dan moet er ook goed worden nagedacht wat het effect van een oude/nieuwe soort is wanneer deze weer opnieuw wordt geintroduceerd
Pas als je dat zeker weet, kun je gebieden weer wat geschikter maken en een soort introduceren lijkt mij, al denk ik dat libellen dat grotendeels ook zonder hulp van de mens kunnen.

Misschien is het dan ook slim om op meerdere plekken een geschikt habitat te creëren zodat het beestje zich ook makkelijk kan verplaatsen.
Ik weet niet waar de dichtstbijzijnde populatie oostelijke witsnuiten is, maar je zou daar in de buurt kunnen beginnen met een gebied inrichten en kijken of het beestje zelf komt.
De sierlijke witsnuit en de gaffellibel zijn hier ook weer zelfstandig terecht gekomen nadat er weer een geschikt habitat was.
Stefan van Schaik

bas.drost96

Ik ben er zelf meer een voorstander van om het geld te besteden aan het beschermen van bedreigde populaties dan aan herintroducties, al helemaal als die soort op internationaal niveau niet bedreigd is.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

jvanleeuwen

#6
Citaat van: Stefan v. Schaik op oktober 25, 2016, 10:20:03 AM
Moet natuurlijk ook kijken waarom een soort verdwenen is op een locatie. Is het biotoop niet meer geschikt of is er een andere reden?
Dan moet er ook goed worden nagedacht wat het effect van een oude/nieuwe soort is wanneer deze weer opnieuw wordt geintroduceerd

Los van de kosten  (weinig ?) , de beperkte aaibaarheidsfactor (verg. otter/holenleeuw), beperkte rol in ecosysteem (verg. zeearend).. weten we waarom de Oostelijke witsnuit bijvoorbeeld uit Catspoele is verdwenen?

Weia

Citaat van: jvanleeuwen op oktober 25, 2016, 10:55:09 AM
weten we waarom de Oostelijke witsnuit bijvoorbeeld uit Catspoele is verdwenen?
Successie denk ik.

Die holenleeuw gaat niet lukken, maar verder vind ik het eerlijk gezegd ook niks. Dan loop je in een dierentuin rond.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

nick w

ik ben ook niet voor kunstmatige herintroductie. Als er geschikt habitat is en het klimaat is niet ongunstig, dan komen ze vanzelf een keer met de wind mee. Niet aan peuteren, er wordt al genoeg gepeuterd aan de natuur...

groet,
Nick W

JJ Blom

Citaat van: Weia op oktober 25, 2016, 11:45:24 AM
Citaat van: jvanleeuwen op oktober 25, 2016, 10:55:09 AM
weten we waarom de Oostelijke witsnuit bijvoorbeeld uit Catspoele is verdwenen?
Successie denk ik.

Die holenleeuw gaat niet lukken, maar verder vind ik het eerlijk gezegd ook niks. Dan loop je in een dierentuin rond.
Weia, bedoel je dat de plas min of meer is dichtgegroeid? Of te eutroof werd? En hoe is het daar in de omgeving? Water genoeg lijkt wel als je Google Earth als uitgangspunt neemt.
Groeten, Jan-Jacob

jvanleeuwen

Aansluitend op vraag Jan Jacob.. vraagje aan Weia/Nick: Zijn jullie ook tegenstander van herintroductie als de mens de oorzaak is van verdwijnen van een soort (bv vermesting/vervuiling)? Mits situatie is verbeterd.

arjan.kop

Hoe Weia en Nick erover denken weet ik niet, maar ik vind herintroducties onzin. In vrijwel alle gevallen doe je niet veel goeds voor de introducé zelf (genetische variatie is vaak een groot probleem, om maar iets te noemen) en voor een ecosysteem is het ook al geen noodzaak. Als een soort door toedoen van mensen is verdwenen is dat rot, maar mensen zijn ook gewoon organismen. We kunnen ons schamen, dat is bijzonder en misschien moeten we dat eens wat vaker doen, maar dat rechtvaardigt niet een soort rechtbreierij met mogelijk verstrekkende gevolgen.


berendveenstra

In de Catspoele is waterveenmos verdwenen i.v.m. beschikbaarheid CO2. De bron van CO2 is zeer waarschijnlijk uitgeput. Op internet is een OBN rapport te vinden over het verdwijnen van de oostelijke witsnuitlibel in de Catspoele. IFG is bezig met maatregelen om de soort eventueel terug te krijgen.
Berend Veenstra

ArjenDrost †

En volgens mij zijn die Oostelijke Witsnuiten daar toch ook uit zichzelf gekomen ooit (of was het ooi een restpopulatie die lang over het hoofd gezien is??). In dat geval zou ik gewoon wachten tot het weer gebeurd...

Over het algemeen vraag ik met af of het echt nuttig is om soorten te herintroduceren. Vaak wordt het gedaan met charismatische soorten, die veel mensen aanspreken (goede PR). De meeste libellen hebben toch iets minder aantrekkingskracht, dus om die reden hoeft het niet te gebeuren. En het lijkt me dat hun rol in het ecosysteem al wel overgenomen is door andere soorten, dus daarom hoeven we het ook niet te doen...

Overigens, waarom zou de Holenleeuw niet lukken? Theoretisch zijn we volgens mij bijna zover. Maar dat is natuurlijk een geheel andere discussie... Volgens mij is het al eens gelukt een  (net) uitgestorven soort weer tot leven te brengen (om hem vervolgens niet veel later weer uit te laten sterven overigens).
http://www.ted.com/playlists/426/is_it_time_for_de_extinction

Groeten, Arjen

jvanleeuwen

#15
Citaat van: berendveenstra op oktober 25, 2016, 16:36:08 PM
In de Catspoele is waterveenmos verdwenen i.v.m. beschikbaarheid CO2. De bron van CO2 is zeer waarschijnlijk uitgeput. Op internet is een OBN rapport te vinden over het verdwijnen van de oostelijke witsnuitlibel in de Catspoele. IFG is bezig met maatregelen om de soort eventueel terug te krijgen.

Als ik het goed begrijp uit dat rapport is onbedoeld menselijk ingrijpen de oorzaak:
"Deze leemlaag is bij het opschonen van het ven mogelijk verstoord, waardoor dieper liggende
kalkhoudende delen naar de oppervlakte zijn gekomen. Dit zou een tijdelijke verhoging van CO2-beschikbaarheid kunnen veroorzaken...De concentratie van kooldioxide in het ven was altijd al suboptimaal voor de groei van veenmos en lijkt
de afgelopen jaren te zijn verslechterd waardoor het veenmos is verdwenen. ...De Oostelijke witsnuitlibel in de Catspoele heeft het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt. De soort is daar afhankelijk van een ijle onderwatervorm van waterveenmos.
" Herstel is niet meer mogelijk (?) en herintroductie dus ook niet (?).
In ieder geval wat geleerd.

grunsven

Herintroducties zijn vrijwel altijd onzin en weerspiegelen en gebrek aan geduld en/of een postzegelverzamelaarsmentaliteit. In het geval van libellen is dat zeker het geval, als je ze goed bekijkt kun zien dat ze vleugels hebben.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

jvanleeuwen

Iedereen eensgezinds hier. Vlinders worden wel uitgezet om nieuwe gebieden te koloniseren overigens.

ArjenDrost †

Mooiste voorbeeld daarvan vind ik de discussie over de herintroductie van de Zeearend in ons land. Daar is zo lang over gesteggeld (tot rechters aan toe) tussen de verschillende natuurorganisaties, dat de arend intussen zelf maar naar Nederland gekomen was  ;D ;D

berendveenstra

Het raken van de leemlagen heeft er inderdaad voor gezorgd dat er een geschikt biotoop ontstond. De kalk is nu echter weer weg.
Berend Veenstra

jvanleeuwen

Pimpernelblauwtje is ook succesvol geïntroduceerd. Ik verzamel postzegels dus misschien ben ik daarom voorstander van herintroductie verdwenen soorten.. Snap dat kosten, haalbaarheid, belang een rol spelen.

nick w

de wens om beestjes terug te krijgen is er vaak wel, maar in het geval van libellen zijn ze verrassend vaak zelf in staat om te komen als er goed habitat is. Getuige de Sierlijke witsnuit en Kempense heidelibel (die het heel goed lijken te doen allebei).

Pimpernelblauwtje is een dierbare wens van veel vlinderliefhebbers, maar of die herintroductie - met kwetsbaar habitat en symbiootjes en al - nou zo makkelijk en succesvol is moeten we nog maar afwachten.

Wat mij betreft dus vooral en veel liever - laat ze maar komen zonder veel hulp.

Wat ons niet ontslaat van de verplichting vervuiling op te ruimen - integendeel dat is belangrijker dan ooit. En dan vinden ze het heel vaak zelf wel prima om te komen, als de boel weer schoon is...

groet,
Nick W

grunsven

Donker pimpernelblauwtje heeft ook bewezen het zelf te kunnen. Volgens mij wordt de dispersie-potentie van veel insecten enorm onderschat.
Een argument tegen introducties dat je zelden hoort maar voor mij wel zwaar weegt is dat een herintroductie het natuurlijke herstel onmogelijk maakt. Als er geen raven in Nederland geherintroduceerd waren, waren ze er ook waarschijnlijk allang geweest en hadden we een een echt natuurlijke populatie gehad en kunnen volgen hoe ze Nederland weer bezetten. Nu hebben wijbepaald hoe en waar ze dat deden.
Een ander punt is dat je altijd de mooie en opvallende soorten herintroduceert (vlinders, zoogdieren, vogels). Daarmee maak je deze ongeschikt als "flagshipspecies" je hebt namelijk een belangrijke drempel voor die soorten weggehaald maar voor alle andere soorten waar deze soort voor zou moten staan is die drempel (versnippering) er nog wel. Je kunt dus niet aan de ene kant soorten herintroduceren en aan de andere kant die soorten gebruiken als indicator voor een heleboel andere, minder opvallende, soorten (http://www.vlinderstichting.nl/vlinders-en-libellen-als-indicatoren).
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Weia

Citaat van: grunsven op oktober 26, 2016, 09:57:07 AM
Een ander punt is dat je altijd de mooie en opvallende soorten herintroduceert (vlinders, zoogdieren, vogels).

Ik pleit voor de mensenvlo!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

arjan.kop

Die woont op varkens tegenwoordig. Mensen zijn te schoon.

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

ArjenDrost †

Volledig los van bovenstaande discussie, maar wel mooi om te doen nu er weinig libellen buiten zijn...

Een stukje uit de nieuwe film van Ruben Smit, de levende rivier

https://vimeo.com/189242806


Platbuik

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

jvanleeuwen

Verhaaltje voor de kinderen  ;D