Hemianax ephippiger can help controlling the intermediate host of Schistosoma sp

Gestart door Ton van Haaren, november 01, 2016, 11:05:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ton van Haaren

het is geen vraag, maar alleen en leuk artikel over libellen. Weet niet of dit de juiste plek is, maar bereik wel iedereen daarmee
open access: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2221169116303082

Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

grunsven

Geinig verhaaltje, die beesten lijken aardig generalistisch.
Maar ze slaan bij hun interpretatie wel een paar fikse stappen over. Ze laten zien dat A. ephippiger deze slakken eet als ze honger hebben en met de slakken in een klein bakje zitten.
Het effect dat ze hebben in natuurlijke systemen is uiteraard wat complexer. Ik zie ook nog niet voor me hoe je dit beest als natuurlijke bestrijder in kan zetten? Een bak A. ephippiger larfjes bestellen bij Koppert?
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Ton van Haaren

Ik denk dat libellenlarven in zijn algemeenheid niet echt veel slakken eten en dat alleen doen in gevangenschap. Ze pakken mijn inziens toch vooral zachte beesten en zullen in de natuur toch wel de voorkeur hieraan geven. Als ik niets te eten heb en ik zit gevangen met alleen een bord spruitjes........ :'(
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

arjan.kop

Ik heb ze nog niet veel slakken zien eten als er voldoende beweeglijker diertjes aanwezig waren. Zodra Koppert ze in de aanbieding heeft wil ik wel een bakje. ephippiger ontbreekt nog in de verzameling.

ewoudploeg

Mijn ervaring in de kweek van diverse soorten is dat uitsluitend aeshnidae slakken aan durven te pakken en dat dan ook nog eens uitsluitend als geen makkelijker of meer beweeglijk hapje voorhanden is. Wat daarbij opvalt is dat de grotere slakken al snel de labiale palpen van de larven ontwrichten als ze zich terugtrekken in hun huisje. Beetje riskant dus, om een escargot te pakken als je libellenlarf bent.

Citaat van: arjan.kop op november 01, 2016, 13:06:12 PM
Zodra Koppert ze in de aanbieding heeft wil ik wel een bakje. ephippiger ontbreekt nog in de verzameling.

Ik denk dat wij nog wel een Turks exemplaar voor je over hebben. Laat bij belangstelling maar wat van je horen :duim:.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

arjan.kop


ewoudploeg

Ik stuur je over het huidje even een pb.

Wat betreft de Europese gids, dat vinden misschien meer medelezers prettig om te weten. Er wordt hard aan gewerkt. Het prepareerwerk vordert, maar er zijn nog een paar spannende soorten te gaan waar ik geen fouten bij mag maken. Erg spannend wordt de preparatie van Ceriagrion georgifreyi. Daarvan hebben we maar twee goede huidjes, dus ieder foutje is bij deze soort fataal........... En zo zijn er nog een paar spannende. Ik heb nu Somatochlora sahlbergi klaarliggen en daarna is Aeshna crenata aan de beurt. Leuk om die beesten voor je te hebben liggen en die prepareren relatief makkelijk. 

Maar er is nog wel heel veel werk te doen, ook qua schrijfwerk en sleutelen aan de sleutel. Ik durf niks met zekerheid te beloven over de verschijningsdatum, maar dat het boek er komt, dat is zeker. Geduld is een schone zaak.....
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

arjan.kop

Gelukkig heeft iedere waarnemer een echt engelengeduld ;)

Fijn dat ie vordert. Ik ben heel benieuwd. De bestaande sleutels voor het hele gebied zijn niet meer altijd te verkrijgen geloof ik, en ik vind ze qua gebruiksgemak allemaal met stip de mindere van de fotogids.