Cantharis thoracica/C. nigra??

Gestart door KoenVerhoogt, oktober 24, 2016, 12:37:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

KoenVerhoogt

Ik weet niet of hier op het forum iemand zich bezighoud met Cantharidae, maar ik heb een vraagje over C. thoracica/nigra.
In de soorteninfo van deze soort, en op soortenregister.nl staat dat C. thoracica een synoniem is van C. nigra, dus C. nigra is de huidige geldige naam. Maar in meerdere sleutels (bijvoorbeeld die van Brian Eversham (2006) en volgens mij ook coleo-net (al doet die site het nu niet)) worden C. Thoracica en C. nigra nog steeds als 2 aparte soorten gezien (met als kenmerk de kleur van het scutellum) Heeft iemand een bron oid wat aangeeft dat deze 2 soorten zijn samengevoegd?
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

arpwifi

#1
Hoi Koen

Kort antwoord: Het is een beerput/zooitje :)

Iets uitgebreider: Het is onder andere een zooitje deels door de slechte gewoonte om wetenschappelijke soortnamen te gebruiken zonder de naam van auteur erachter. Het ligt namelijk nog wat complexer dan in jouw vraagstelling:

Beknopte synonymie (vooral de probleemnamen) voor zover mij momenteel bekend:

Cantharis flavilabris Fallen, 1807
== onder andere:

  • fulvicollis Fabricius, 1792 (nec. Redtenbacher!)
  • thoracica L. Redtenbacher, 1858 (nec Olivier!)
Cantharis nigra (De Geer, 1774)
= Telephorus nigra De Geer, 1774
== onder andere:

  • bicolor Herbst, 1784
  • fulva Gmelin, 1790 (nec Scopoli! = Rhagonycha))
  • fulvicollis L. Redtenbacher, 1858 (nec Fabricius!)
  • thoracica (Olivier, 1790) (nec Redtenbacher!)
Cantharis figurata Mannerheim, 1843
== onder andere:

  • bicolor Fabricius,1798
  • liturata Dietrich,1857 (nec Fallen)
  • scotica Sharp,1867
Cantharis rufa Linnaeus, 1758
== onder andere:

  • litterata Eschscholtz, 1818
  • liturata Fallen, 1807 (nec Dietrich!)
  • rufescens Dietrich, 1857
De rode namen zijn door verschillende auteurs voor verschillende moderne taxa gebruikt en kunnen dus gemakkelijk voor verwarring zorgen als de auteursnaam er niet bij staat.

Dit is ook een beetje een lui lijstje, want ik heb de originele genus-namen (vaak bijvoorbeeld Telephorus) er niet bij gezet.
De onderste twee (rufa/figurata) heb ik er even bij gezet omdat o.a. "bicolor" daar ook weer voorkomt.

Mijn bron voor deze is hoofdzakelijk de catalogus van Löbl en Smetana (vol.4, 2007)

Nog geheel afgezien hiervan wordt er door verschillende auteurs verschillend omgegaan met de acceptatie van de synoniemen en is er natuurlijk ook nog veel info te vinden die op oude inzichten baseert. Daarnaast komen er wellicht ook weer gevallen van moderne misiinterpretatie bij. Zo staat(stond?) er (even uit m'n hoofd) bijvoorbeeld op The WCG een "figurata" waar ik echt geen gehakt van kan maken en heeft Kerbtier lange tijd (of nog steeds) een aantal foto's onder verkeerde naam gehad.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

KoenVerhoogt

Hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord Arp! Kan ik weer even verder mee spitten.
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

arpwifi

Oh ja ...  dit artikel geeft mooi aan waarom het vooral in Britse bronnen zo'n bende is met deze namen :

Geiser, Michael; Fanti, Fabrizio (2015) On the nomenclature of Cantharis nigra (De Geer, 1774) and C. thoracica (A.G. Olivier, 1790) (Cantharidae) as used in Britain and Ireland. - The Coleopterist, vol.24(3), pp.164-166. (PDF)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

KoenVerhoogt

Dat is een paar keer goed mis gegaan inderdaad :P Maar het maakt het overzicht wel goed helder, dank maar weer Arp :)
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url