Boomkruiper met Taigakenmerken?

Gestart door Gerrit Kteu, oktober 24, 2016, 12:29:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Kteu

Weer een gevalletje Boomkruiper of Taigaboomkruiper.

Ik zie nogal eens waarnemingen voorbij komen van Taigaboomkruiper die slechts lichte onderzijde en duidelijke wenkbrauwstreep vermelden. Dat is m.i. niet voldoende voor zekerheid.

Mijn idee is dat dit om een Boomkruiper gaat maar durf Taigaboomkruiper niet helemaal uit te sluiten. De lichte wenkbrauwstreep is dik en loopt tot de snavel door. De onderkant is zeer licht/wit en heeft geen 'vuile' flanken. Achterteen is op sommige zichtbaar maar biedt voor mij geen houvast en het trappetje is niet overtuigend voor TBK en vleugelpunten twijfelachtig.

Kortom, ik kom er niet helemaal uit ook niet na diverse naslagwerken en de forumtopics geraadpleegd te hebben.

http://waarneming.nl/waarneming/view/125829335
Boomkruiper - Certhia brachydactyla gezien op 2016-10-23 Utrecht - Park de Berekuil
Foto's:






















Toelichting:
Boomkruiper met behoorlijk lichte onderzijde en vette wenkbrauwstreep die op enkele foto's zichtbaar tot aan de snavel gaat. Toch geen Taiga als ik het vleugelpatroon bekijk?

Hopelijk kan hier uitsluitsel over gegeven worden. Alvast bedankt, Gerrit.

Gerrit Kteu

Had de determinatie even op onzekere Boomkruiper gezet en is inmiddels door een admin op Zeker gezet. Blijkt de snelle methode voor determinatiehulp te zijn  ;).
Boomkruiper dus toch.

frankneijts

Inderdaad een Boomkruiper: de trapjeskenmerken zijn doorslaggevend. Weer een mooi voorbeeld dat witte onderzijde en "vette" wenkbrauwstreep geen harde kenmerken zijn ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'