Durft iemand hier iets over te zeggen ( Spaanse Keizersarend ? )

Gestart door Arjan van Vonno, oktober 18, 2016, 23:07:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan van Vonno

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/125109801
onzeker Spaanse Keizerarend - Aquila adalberti gezien op 2016-09-03 Spain - Algeciras
Foto's:




op Algarobbo , helaas voor ik anderen kon waarschuwen ( met meer kennis en betere optiek ) al weer gevlogen. Niets anders dan deze iPhone plaatjes door de scoop.

bij voorbaat dank Arjan van Vonno
Met vriendelijk groet,

Arjan van Vonno

Bart van Hoogstraten

Lijkt me er wel eentje met die grote witte vleugelvoorrand maar durf er geen geld om te wedden.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

BramtK

Ik zou nog eerder aan een Havikarend denken, maar ik zie er te weinig aan.
Groeten,

Bram ter Keurs

Herman van der Klis

Een Havikarend geloof ik echt niet . De grote duidelijk witte vlek zichtbaar op schouder/voorvleugel past helemaal op Spaanse Keizerarend , echter had ik toch wat meer wit willen zien rondom kop. Maar de foto en of houding kan dit verhullen.Echter heb ik wel de nodige variatie in aanwezigheid van wit gezien in o.a. Extremadura. Ik heb de indruk dat overjarige vogels meer wit vertonen dan bv 2de klj vogels.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

BramtK

Ik zie een wit bevederde poot en dat past toch echt beter op Havikarend dan op Spaanse Keizerarend.
Groeten,

Bram ter Keurs

Herman van der Klis

#5
Maar die joekel van een roomwitte vlek Bram ,bij vleugelbocht/schouder.......zeker niet passend op een Havikarend. Tja , daar komt maar 1 soort voor in aanmerking.
Zoals gezegd , waarschijnlijk een nog niet geheel in prachtkleed verkerende adalberti.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis


Herman van der Klis

Helemaal geen gekke gedachte Cees , bij uitvergroten van de foto lijkt het er op dat de witte vlek iets op de vleugel ligt, weliswaar zit er ook een bocht in......da's weer een beetje jammer....
De foto zelf laat helaas verder weinig aanknopingspunten zien en met allerlei fotografische effecten kunnen we soms op een dwaalspoor worden gebracht.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

BramtK

Een wingtag zou wellicht kunnen of de vleugelboeg hangt iets naar beneden. Op de eerste foto meen ik ook een opgerichte staart te zien dus de vogel zit niet helemaal ontspannen hetgeen lijkt te worden bevestigd door het verhaal van Arjan. In ieder geval vind ik Havikarend (en dan eventueel nog Dwergarend) een betere optie dan Spaanse keizerarend, maar de bottomline is vooral "volgende keer beter".
Groeten,

Bram ter Keurs

Herman van der Klis

Citaat van: BramtK op oktober 21, 2016, 22:13:24 PM
Ik zie een wit bevederde poot en dat past toch echt beter op Havikarend dan op Spaanse Keizerarend.

Bij sterk uitvergroten Bram , meen ik geen wit bevederde poot te zien , maar 2 donker gekleurde poten naast elkaar.(links daarvan)  De lichte poot,waar jij op doelt is vlgs mij een licht gekleurde verticale tak, die 2 donkere poten zitten ook op een meer natuurlijke plaats onder het lichaam. De grote lichte vleugelboeg/schouder blijft voor mij,behalve mogelijke wingtag ,de trigger.

mvg

Herman
Herman van der Klis

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Arjan van Vonno

Bram en Herman, bedankt voor de discussie. We zullen het wel nooit zeker weten persoonlijk denk ik achteraf gezien dat Havikarend een betere optie is, aan de reactie van de daar aanwezige andere vogelaars te merken was Spaanse Keizerarend daar zeker geen alledaagse verschijning is, Dwergarend en in mindere mate Havikarend dan weer wel.
Met vriendelijk groet,

Arjan van Vonno

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers