Laat je waarnemingen niet verstoffen!

Gestart door marcel123, oktober 10, 2007, 22:54:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

Forumdiscussie op de landelijke dag van SOVON

FORUM: Laat je waarnemingen niet verstoffen!
11.15 & 14.00 Nederlandse Ornithologische Unie (NOU)

De meeste vogelaars kennen het gevoel van nieuwsgierigheid en verwondering bij het zien van patronen en gedragingen in de natuur waarvan de betekenis niet meteen in het oog springt. Vele vogelaars hebben ook hele goede ideeën, weten en zien heel veel en schrijven ook heel veel op. Dat is prachtig. Maar er is een probleem. Ze doen er vaak zo weinig meer mee. Er moet een weelde zijn aan aantekenboekjes die bol staan van belangrijke gegevens die nooit beschikbaar zullen komen! Wij vermoeden daarom dat een discussie over kwesties zoals: 'wat zie ik', 'hoe schrijf ik het op', 'wat doe ik ermee' en 'waarom doe ik het' voor een aanzienlijke groep fanatieke vogelliefhebbers zeer de moeite waard kan zijn. Daarom hebben we het idee opgevat om onze misschien wel meest markante vogelaar Rob Bijlsma te vragen iets te vertellen over waarnemen, registreren en verwerken. Wat nu zo fascineert is dat Rob niet alleen zoveel dingen heeft waargenomen, maar ze ook systematisch heeft genoteerd en bovendien ook nog uitgewerkt en beschreven heeft in zeer aantrekkelijke artikelen. Is Rob een ziener? Wat drijft hem om zijn verhaal op te schrijven? Heeft hij een vraag in zijn hoofd?
Naar aanleiding van Robs verhaal willen we twee forumdiscussies organiseren voor vogelaars die het vogelen meer diepgang willen geven, door gerichter waar te nemen en meer met bestaande en toekomstige waarnemingen te doen. Een forumdiscussie dus over het stellen van een goede vraag: wat wil je weten en waarom. En vervolgens: hoe zou je die vraag kunnen beantwoorden. En: op welke manier kun je waarnemingen doen, opdat je er vervolgens ook nog een mooi stukje over kunt schrijven, of een interessante presentatie over kunt houden. En kan ik wat meer doen met al die losse waarnemingen die ik al die tijd in mijn boekje heb opgeschreven? Dat soort vragen zullen aan bod komen. En wellicht vele andere en dat is de reden waarom we deze vooraankondiging plaatsen.

We willen namelijk uw belangstelling peilen en roepen u bij deze op om via de website (www.NOU.nu) door te geven voor welke vragen u graag bijzondere aandacht zou willen hebben. Die wensen plaatsen wij vervolgens weer op onze website zodat u volledig op de hoogte blijft en alvast een idee kunt gaan vormen van wat het forum voor u zal kunnen betekenen. Wij wachten met spanning op uw inbreng!

Ga naar: www.NOU.nu maar uiteraard mag je ook je reactie hieronder geven...