Roestvlekkenmycena

Gestart door Gert Kremer, oktober 10, 2007, 17:15:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Deze mycena kwam vanmiddag tegen in een loof- naaldbos.
Is het een Roestvlekkenmycena, staat in de Gerhardt Gids als zeldzaam.
De omschrijving klop wel aardig.
foto 2337 de hoedjes
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

sorry, ik moest even weg. -_-

2336 lamellen
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

2334: hoedje in de zonneschijn
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

2333 steel +/- 80mm lang
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#4
met de steeltjes in de schaduw. er komt geen "bloed" uit de steel wel een beetje vocht. Geen smaak geproefd. Geur een beetje.maar waarna is niet te zeggen.

2332:  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

han.endt

Er zit ook een roze gloed op de lamellen. Lijkt mij wel oké.

xenion

Groeten,
Martin

han.endt

#7
Citeer1 klein puntje: http://www.minlnv.nederlandsesoorten.nl/ge...ion=legislation
Oempf...... dan zal hij verzameld en bevestigd moeten worden neem ik aan. Iemand nog een alternatief voor deze soort?

Nico Dam

Gert,
Lastig. Je ziet wel vaker van die roestvlekken op Mycena's, maar dat wil dan niet perse zeggen dat het een Roestvlekkenmycena is. Wat mij betreft zijn er bij Mycena's (veeeel soorten) twee mogelijkheden: je kent ze of je kent ze niet. En in dat laatste geval heb je een microscoop en goede literatuur nodig.
Groet, succes,
Nico

Gert Kremer

Wat te doen!!!!!!!!!!
Foto's maken van: Omtrek, Bomen, Grond, Plaats bosje.
Zwammetjes drogen ? Sporee maken?
moet wel snel gebeuren, staan dicht aan een zandpad daar mag ook auto's komen.
ook de levensduur is beperkt.
...

of anders......Invoeren met een vraagteken en de rest vergeten.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

Gert,

Invoeren heeft denk ik persoonlijk niet zoveel zin zolang je de soortnaam niet weet. Je kunt in dit geval niet zoveel, de soort zal microscopisch onderzocht moeten worden. Sorry maar meer kan ik er ook niet van maken.

Gert Kremer

CiteerGert,

Invoeren heeft denk ik persoonlijk niet zoveel zin zolang je de soortnaam niet weet. Je kunt in dit geval niet zoveel, de soort zal microscopisch onderzocht moeten worden. Sorry maar meer kan ik er ook niet van maken.
Arno,
1 tje drogen? en dan verder zoeken naar een mic.
Als hij zo zeldzaam? is en niet meer gezien de laatste tijd is het toch zonde om]
niks te doen?
En als het niks is, is er geen man overboord. (sorry damers) :P  :D

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

Gert,

Je kunt er altijd een (beter 2) drogen om eventueel later na te (laten?) kijken.
Het is niet zo simpel om ze even onder de mic te bekijken. Hiervoor heb je ook meteen goede literatuur nodig en de nodige ervaring met de mic. Hou er rekening mee dat het heel veel tijd kost maar er gaat echt een nieuwe wereld voor je open en het is naar mijn mening veruit de mooiste hobby die er bestaat.

Als je er aan zit te denken om een mic aan te schaffen volg de tips die Nico laatst ook al gaf aan iemand op het forum; wordt lid van de NMV (ik geloof dat je dat al bent?) en volg de microscopie-cursus die jaarlijks ergens in mei wordt gegeven. Daarna kun je eventueel misschien nog lid worden van een werkgroep.

Gert Kremer

CiteerGert,

Je kunt er altijd een (beter 2) drogen om eventueel later na te (laten?) kijken.
Het is niet zo simpel om ze even onder de mic te bekijken. Hiervoor heb je ook meteen goede literatuur nodig en de nodige ervaring met de mic. Hou er rekening mee dat het heel veel tijd kost maar er gaat echt een nieuwe wereld voor je open en het is naar mijn mening veruit de mooiste hobby die er bestaat.

Als je er aan zit te denken om een mic aan te schaffen volg de tips die Nico laatst ook al gaf aan iemand op het forum; wordt lid van de NMV (ik geloof dat je dat al bent?) en volg de microscopie-cursus die jaarlijks ergens in mei wordt gegeven. Daarna kun je eventueel misschien nog lid worden van een werkgroep.
Ik ben lid van de NMV, die kan ik mailtje sturen voor onderzoek.
Er woond ook een lid met mic. bij ons in de buurt. (maar dat is voor mij wat twijfelachtig).
..
Ik ga straks even kijken en/of halen om te drogen.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

Ik kan niet bepalen of deze interessant genoeg is om te laten controleren. Je kunt 'm ook gewoon drogen en bewaren en als je wel een mooie soort hebt die nagekeken moet worden vragen of deze interessant genoeg is dmv enkele foto's te mailen.
Je kunt ze dan eventueel samen versturen naar de consul van jouw provincie.

Gert Kremer

Er even na toe geweest, kijk maar even, volgens mij klopt de benaming wel.
er liggen er ook een paar te drogen.

2344 hoedje jonge zwam.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

2344  Steeltje wit-vlokkig
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

2360 harig aan de onderkant steeltje, met de loup is dat goed te zien.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Deze even omhoog gehaald i.v.m. topic van Alina & Chris.
en..........
er zitten nog vier stuks droog ingepakt :D
en..........
er zit nog steeds een vraagteken in m'n hoofd. :(



Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ac.billekens

#19
Mooie vondst! Zeker Roestvlekkenmycena. :) of....ben ik bang Helmmycena misschien  :D  

Arno van Stipdonk

CiteerMooie vondst! Zeker Roestvlekkenmycena. :)
Huh????
Hoe kunnen jullie dit nu zeker weten?
Nico geeft al aan dat deze roestvlekken vaker voorkomen bij meerdere soorten Mycena's. Sorry, maar deze opmerking vind ik erg voorbarig.

Arno van Stipdonk

CiteerMooie vondst! Zeker Roestvlekkenmycena. :) of....ben ik bang Helmmycena misschien  :D
Tja, dat stond er net niet, maar we zullen het dus pas zeker weten na mic. controle.... Het is niet anders.

Corryabbink

#22
Citeer
CiteerMooie vondst! Zeker Roestvlekkenmycena. :) of....ben ik bang Helmmycena misschien  :D
Tja, dat stond er net niet, maar we zullen het dus pas zeker weten na mic. controle.... Het is niet anders.
Dergelijke verkleuringen heb ik ook wel op Helmmycena's gevonden. Het is een aantasting van iets. Ondertussen ben ik alweer vergeten waarvan :D

Dat wil niet zeggen dat het een Helmmycena is........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

Citeer
Citeer
CiteerMooie vondst! Zeker Roestvlekkenmycena. :) of....ben ik bang Helmmycena misschien  :D
Tja, dat stond er net niet, maar we zullen het dus pas zeker weten na mic. controle.... Het is niet anders.
Dergelijke verkleuringen heb ik ook wel op Helmmycena's gevonden. Het is een aantasting van iets. Ondertussen ben ik alweer vergeten waarvan :D

Dat wil niet zeggen dat het een Helmmycena is........
Hallo Corry,
Ik zeg niets hoor ;)
....
ik haalde deze al maar omhoog om dat het op de andere topic van Alina & Chris
over dit soort gaat.
en ......
dat na mijn idee een Helmmycena een ander model van hoedje heeft en op hout leeft (zit).
en......
de zwammetjes op mijn foto groeide op (in) de grond. (of er mag heel fijn hout  in de grond zitten).



Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje


Gert Kremer

Citeerheeft wel wat weg van foto's die ik ook gemaakt had, zie http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=40451
Hallo Hannie,
Klopt het lijk er wel wat op, maar die van mij is de steel donker met vlokjes, en
de lamellen kleuren wat roze.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.