In opgedroogd karrespoor

Gestart door Marian Jagers, oktober 12, 2016, 22:55:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian Jagers

Ik weet niet of ik hier goed zit.
Helaas oud spul maar was het dat niet dan zou het paarse paddenstoeltje van zo'n 2 mm hoog waar het mij eigenlijk omgaat er niet op aanwezig zijn.
Het geslacht van het paddenstoeltje is bekend. Het is een Ombrophila maar zonder het substraat te weten kom ik niet verder met de determinatie.
Iemand een idee?

De karrensporen liggen in een met pijpenstrootje overgroeid pad in een vrij open deel van een sparrenbos.
Dit is een drassige plek. Normaal staat er in de diepste sporen gedurende een langere periode in het jaar een laagje water. Nu staat hij droog omdat de regen uitblijft.
Het deel van het organisme (in bundels vergroeid) dat verticaal groeit is zo'n 4 cm lang. Aan de top zitten openingen.

Overigens liep ik elders in het bos door een droog gevallen sloot (gemengd bos) waar ik op 1 plek dit spul ook vond.

Groeten Marian

Pluijm

Is het wel een organisme dat nog groeit? Kan het misschien niet iets zijn van een half-gemummificeerde, afgemaaide  oude graspol? Nooit gezien overigens hoor!
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Marian Jagers

#2
Dag Arno,

Bedankt voor het meedenken.
In deze diep uitgereden delen in het karrespoor staat normaal een groot deel van het jaar water. Nu niet want het is nog steeds gortdroog. Wat op de foto te zien is, is inderdaad dood spul.
Er groeit op de plek veel Pijpestrootje maar dit is veel dikker. D.w.z. een verkleefde bundel is dikker. 1 stengel Pijpenstrootje is wel net zo dik maar het voelt en breekt anders en het was zo gemakkelijk te verzamelen dat ik het idee had dat een wortel ontbreekt.
Wie weet moet toch in die richting worden gezocht. Gemaaid wordt op deze plek overigens niet.

Ik kom wel vaker op deze plek en zal eens in de gaten houden of het volgend jaar, vroeger in het jaar, ook levend aanwezig is.
Groeten Marian