kauw met vrijwel witte borst

Gestart door annelies vriens, oktober 12, 2016, 21:15:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

Deze kauw bevond zich op het strand in een groep van ca. 10 andere kauwen.

Ik ben benieuwd waarom de vogel niet is ''uitgekleurd'...

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/124486699
Kauw - Coloeus monedula gezien op 2016-10-09 Katwijk aan Zee - strand
Foto's:


Toelichting:
bevond zich in een groep van ca. 10 kauwen
bij voorbaat dank Annelies Vriens

jfbouwmeester

jfbOUWMEESTER

annelies vriens

Oeps, helemaal niet aan gedacht!
Dank je Jan, ik pas de waarn. aan.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

Oenanthe

Citaat van: jfbouwmeester op oktober 12, 2016, 22:31:28 PM
Bonte kauw.

Jan Bouwmeester
Heel geestig. De vogel heeft een pigmentstoring Annelies. Pigment is kleurstof die in dit geval de veren zwart kleurt. Zo'n storing kan aangeboren zijn maar ook het gevolg van verkeerd voedsel. Wat bij deze vogel de oorzaak is valt niet te zeggen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

annelies vriens

Dank voor de uitleg Maarten. Vraag: zie dat ik Bonte kauw niet kan invoeren, zal ik waarn. zo laten staan [kauw-afwijkend-] ?
Hoor het graag van je.
Vriendelijke groet,
Annelies

ArjenDrost †


Oenanthe

De bonte kauw bestaat niet. Dat wil Jan je misschien even uitleggen?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jfbouwmeester

Citaat van: Oenanthe op oktober 12, 2016, 22:39:31 PM
Citaat van: jfbouwmeester op oktober 12, 2016, 22:31:28 PM
Bonte kauw.

Jan Bouwmeester
Heel geestig. De vogel heeft een pigmentstoring Annelies. Pigment is kleurstof die in dit geval de veren zwart kleurt. Zo'n storing kan aangeboren zijn maar ook het gevolg van verkeerd voedsel. Wat bij deze vogel de oorzaak is valt niet te zeggen.

Hallo Maarten, wat hier geestig aan is snap ik niet. Bij het plaatselijk wegvallen van eumelanine spreekt men in de vogelwereld en bij kleindieren van bontvorming. Dit kan zowel recessief bont als dominant bont zijn. Hiernaast kennen we nog bontvorming die door de omstandigheden ontstaan zijn te denken valt aan millieu en voeding of iets dergelijks welke niet erfelijk is. In dit geval spreken we van een modificatie.
Overigens gewoon de vriendelijke groeten.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

annelies vriens

Oké de uitleg maakt het duidelijk. Wel wat verwarrend want dacht dat Bonte kauw serieus bedoeld was. Dit is het ook maar geen ''soort'' als zodanig....
Ik laat de waarn. zo staan.
Vriendelijke groet,
Annelies

jfbouwmeester

Citaat van: annelies vriens op oktober 12, 2016, 23:00:44 PM
Oké de uitleg maakt het duidelijk. Wel wat verwarrend want dacht dat Bonte kauw serieus bedoeld was. Dit is het ook maar geen ''soort'' als zodanig....
Ik laat de waarn. zo staan.
Vriendelijke groet,
Annelies

Aha, nu snap ik de verwarring, net zoiets als de bonte kraai met een vast tekeningspatroon. Maar nee, zo bedoelde ik het niet.

groet,

Jan Bouwmeester

jfbOUWMEESTER

annelies vriens


tekenaar

Bij deze denk ik sterk in de richting van leucisme, een erfelijke "afwijking". Dit patroon past niet bij een voedingsprobleem (o.a. omdat alweer heel wat jaren geleden een vergelijkbare kauw bij mijn middelbare school rondhing en die jaar na jaar hetzelfde kleurpatroon hield. Bij een voedingsprobleem is te verwachten dat hij na de rui normaal gekleurd zou zijn). 
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

annelies vriens

Interessant Paul! Dit zou betekenen dat hij óf in het verleden óf in de toekomst gezien werd/kan worden....
Vriendelijke groet,
Annelies Vriens