Aanschaf opnameapparatuur

Gestart door Robert V.T, oktober 08, 2016, 21:41:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert V.T

Beste allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een audio/fieldrecorder. In vorige topics worden de Olympus LS-11 en de Sony PCM-M10 aanbevolen, maar helaas zijn deze al een tijdje niet meer verkrijgbaar. Nu is de vraag: wat is een goed alternatief? Mijn budget is ca. 250 euro. Ik wil de recorder gebruiken voor het documenteren van schaarse/zeldzame vogels(o.a. tijdens trektellingen) en ben niet van plan er een externe microfoon bij te kopen. Zoom en Tascam hebben meerdere modellen binnen mijn budget en wellicht zijn de Olympus LS-P2 en de Roland R-05 ook interessant.

Iemand die ervaring heeft met 1 of meerdere van deze recorders? Andere tips/adviezen zijn uiteraard ook meer dan welkom!

Met vriendelijke groet,

Robert van Tiel
Groeten,

Robert van Tiel

s.hietkamp

Hallo Robert,

Ik heb de LS-P2 aangeschaft omdat ik mijn LS-11 was verloren. Een vriend van mij had ook de LS-11 maar was uit zijn tuin gestolen. Daarom moest hij ook een nieuwe. Ik had de LS-P2 inmiddels aangeschaft en toen hebben we het menu doorgenomen en vergeleken met de LS-11 omdat we die kenden. Daar kwamen we er achter dat een belangrijke functionaliteit niet op de LS-P2 zit. Het maakt het apparaat niet onhandelbaar maar het was fijner als het er wel op had gezeten. Het heeft te maken met het handmatig instellen van mic sense dat kan niet anders met de LS-P2 dan hoog, middel, laag of automatisch. Ik heb inmiddels mijn LS-11 teruggevonden daar waar ik hem verloren was en ben erg gelukkig met het feit dat ie het nog doet. Ik gebruik mijn nieuwe apparaat dan ook (bijna) niet omdat de LS-11 veel beter is.

Die vriend van mij heeft nu de LS-14 aangeschaft omdat deze wel beschikt over de functionaliteit die de LS-P2 niet heeft. Tevens heeft een vriend van hem op zijn beurt ook de LS-14 aangeschaft en zijn tot nu toe tevreden.

Ik hoop je hiermee iets een inzicht te hebben gegeven.

groeten,
Sander Hietkamp

Robert V.T

Hoi Sander,

Dank voor je reactie! De LS-P2 wordt het dan in ieder geval niet.

Vriendelijke groet,

Robert

Groeten,

Robert van Tiel

Jacob Molenaar

Hoi Robert,

Leuk dat jij deze vraag ook stelt, ben er namelijk ook een beetje naar op zoek. Wil ook gewoon bewijsopnames kunnen maken, oa op telpost ook. Zit een beetje in dezelfde prijscategorie te zoeken als jou en ook de LS-14 is langsgekomen. Is bij mij een goede kanshebber, maar heb nog een klein minpuntje.
Wat ik graag zou willen bij de recorder is pre-recording. Ik zou eigenlijk minstens 10 sec. willen hebben maar ik kan niet echt vinden of dat kan bij de LS-14?

Groeten,
Jacob.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Robert V.T

Hoi Jacob,

Volgens mij heeft de LS-14 een pre-rec van 2 seconden(net zoals de LS-12), geen idee of er een apparaatje bestaat met een pre-rec van 10 seconden, maar de Sony PCM-M10 heeft een pre-rec van 5 seconden en dat is al aardig veel. De Olympus LS-14 verschilt technisch gezien nauwelijks van de (goedkopere) Olympus LS-12; de LS-14 heeft een extra microfoon voor bassgeluiden(toch niet nodig voor vogels) en heeft meer intern geheugen dan de LS-12(4 i.p.v. 2GB). Op dit moment denk ik dat ik voor de Olympus LS-12 ga.

Groet,

Robert
Groeten,

Robert van Tiel

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Robert V.T op oktober 22, 2016, 11:38:54 AM
Hoi Jacob,

Volgens mij heeft de LS-14 een pre-rec van 2 seconden(net zoals de LS-12), geen idee of er een apparaatje bestaat met een pre-rec van 10 seconden, maar de Sony PCM-M10 heeft een pre-rec van 5 seconden en dat is al aardig veel. De Olympus LS-14 verschilt technisch gezien nauwelijks van de (goedkopere) Olympus LS-12; de LS-14 heeft een extra microfoon voor bassgeluiden(toch niet nodig voor vogels) en heeft meer intern geheugen dan de LS-12(4 i.p.v. 2GB). Op dit moment denk ik dat ik voor de Olympus LS-12 ga.

Groet,

Robert

LS-12 in combi met ME31 richtmicrofoon maakt prima opnames en je blijft ruim binnen je budget. http://waarneming.nl/waarneming/view/116593173
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jacob Molenaar

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 22, 2016, 12:06:40 PM
Citaat van: Robert V.T op oktober 22, 2016, 11:38:54 AM
Hoi Jacob,

Volgens mij heeft de LS-14 een pre-rec van 2 seconden(net zoals de LS-12), geen idee of er een apparaatje bestaat met een pre-rec van 10 seconden, maar de Sony PCM-M10 heeft een pre-rec van 5 seconden en dat is al aardig veel. De Olympus LS-14 verschilt technisch gezien nauwelijks van de (goedkopere) Olympus LS-12; de LS-14 heeft een extra microfoon voor bassgeluiden(toch niet nodig voor vogels) en heeft meer intern geheugen dan de LS-12(4 i.p.v. 2GB). Op dit moment denk ik dat ik voor de Olympus LS-12 ga.

Groet,

Robert

LS-12 in combi met ME31 richtmicrofoon maakt prima opnames en je blijft ruim binnen je budget. http://waarneming.nl/waarneming/view/116593173
Scheelt het veel of je een richtmicrofoon gebruikt of niet?
Robert, thnx voor de info. Ik puzzel nog even verder.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Bart van Hoogstraten

#7
Citaat van: Jacob Molenaar op oktober 22, 2016, 13:16:05 PM
Scheelt het veel of je een richtmicrofoon gebruikt of niet?

Dat scheelt echt heel erg veel maar de opname is mono, niet in stereo. Deze opname van me van Porseleinhoen op 30 meter afstand dacht ik dat bedorven was door een groepje mensen die op 10 meter stonden te kletsen. Maar ze stonden links van me, buiten de richting van de microfoon en je hoort ze vrijwel niet. Hij registreert alleen de geluiden waar je op richt (dus wel ook de geluiden die van verder komen en die tussen jou en het object zijn), niet de geluiden daarbuiten.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/