Hoofdmenu

Oude otters

Gestart door HPM, oktober 05, 2016, 10:11:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Maico, die ligt ongeveer halverwege de grote stapel die ik nog heb te wachten om ingevoerd te worden.
Herman van der Meer

HPM

#241
Na de nieuwe zoektocht heb ik ongeveer 60 waarnemingen uit de 19e eeuw toegevoegd. Het zijn er nu 549, in 329 uurhokken. Dat zijn tot mijn verbazing toch nog 36 nieuwe uurhokken.
http://waarneming.nl/soort/maps/417?from=1800-01-01&to=1899-12-31&count_ex=1&grid=5000
Ik ga nog verder zoeken.



Gisteren schreef ik nog dat er in de 19e eeuw in de Vechtstreek benedenstrooms van Coevorden niets was, maar nu is er toch nog Zwolle bij gekomen.

"Zwolle. Vrijdag jl. hadden een paar werklieden van de firma Schaepman & Russell het geluk een vischotter machtig te worden, daar deze bekneld was geraakt tusschen de houtvlotten. Ze hebben hem aan den heer S. op het Kerkplein verkocht voor f 4.-"
(Provinciale Overijsselsche en Zwolsche courant, 08-02-1898)

Otters hebben kennelijk iets met vlotten, want in 1882 werden er in Zoeterwoude ook al twee van een houtvlot afgeschoten en ook die Rotterdamse 'zeehond' uit 1897 werd wel eens op een vlot gezien.
Herman van der Meer

HPM

Na ontsnappingen uit Artis en Blijdorp heb ik er ook nog een uit Ouwehands.

"Reeuwijk. Verleden week werd door de heeren P. Vis en de van Spengens alhier een vischotter gevangen, die levend en ongeschonden in handen werd gekregen. Het dier werd verkocht aan Ouwehands Dierenpark in Rhenen voor de som van f 40.-.
De Heeren hebben thans bericht ontvangen van Ouwehands Dierenpark, dat het dier uit zijn gevangenschap ontsnapt is; het heeft slechts een dag gevangen gezeten.
"
(De Rijnbode, 22 jan. 1940)

Uit de wijde omgeving van Rhenen ken ik daarna geen vermeldingen. Voor 1940 was het trouwens ook al erg lang geleden.
Herman van der Meer

HPM

'Stokoude' Otter

"Hilvarenbeek. Vorige week is hier 'n vischotter geschoten. Dit roofdier schijnt 'n 20 tal jaren geleden reeds opgespoord te zijn en heeft zich dus lang buiten schot weten te houden."
(Nieuwe Tilburgsche Courant, 11-05-1942)

Als ze zich 20 jaar verscholen kunnen houden zullen ze in Nederland ook wel nooit uitgestorven zijn geweest.  :blink:
Herman van der Meer

HPM

"Binnenlandsche Bataafsche courant". De Hage, 14-10-1802.

BATAAFSCHE REPUBLYK.
ARNHEM den 9 Oktober. Het Departementaal Bestuur van Gelderland heeft, op den 5. deezer, gearresteerd eene Publicatie, houdende een Reglement op de Jagt, waarby, uit hoofde dat door de ongeregelde exercitie derzelve, de onophoudelijke Stroperyen, en het van tyd tot tyd vermeerderd getal van Vossen en andere schadelyke dieren, dezelve Jagt aldaar, zedert een geruimen tyd zodanig is bedorven, dat dezelve op sommige plaatsen voor genoegzaam geheel geruineerd kan worden aangezien.

Ten opzigte van het stuk der praemien voor het vangen en dooden van schadelyke dieren, wordt, met alteratie en abrogatie der onderscheidene daaromtrent gedaane voorzieningen, gestatuëerd, dat voordaan zal worden voldaan: Voor een
Rekel Wolf ..................... f 50 -
Moer Wolf ...................... f 60 -
Jonge Wolf...................... f 15 -
oude Moer Vos .................. f 7 -
Rekel Vos ...................... f 3 -
Vossen zonder onderscheid ...... f 3 -
oude Otter ..................... f 2 -
jonge Otter..................... f 1 -
ieder Valk, van May tot October  f 0-6 -
Mater .......................... f 1-10 -
Bunsing ........................ f 0-10
Wezel .......................... f 0- 6 -
Arend .......................... f 0-12 -
wilde Kat ...................... f 3 -



"Koninklijke courant". 's-Gravenhage, 21-05-1807.

PUBLICATIE, houdende REGLEMENT op de Jagt in het Koningrijk Holland.

98. Aan die genen, welke eenige der voorschreven schadeiijke Dieren of Gevogelte zal hebben gedood of gevangen, zal tot beloonig gegeven worden: als Voor  een
ouden Wolf ........................ ƒ 25:0:0
Wolvin .............................. 30:0:0
jongen Wolf ......................... 15:0:0
Moer-Vos ............................ 3:0:0
Vos ................................. 2:0:0
jongen Vos .......................... 1:10:0
jong geboren Vos, die nog blind is .. 1:0:0
Das ................................. 2:0:0
Gier of Valk ........................ 0:12:0
Otter ............................... 3:0:0
Wezel of Bunsing .................... 0:6:0
Arend ............................... 1:10:0
wilde Kat ........................... 1:0:0

99. Die genen, welke de voorschreven belooning zullen willen genieten, zullen gehouden zijn, het door hun gedood Gedierte of Gevogelte aan een Jagtofficier van hun District te vertoonen, welke, na daar aan een kennelijk merkteeken te hebben gegeven, de belooning zal afgeven.

Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Een Arend voor maar fl 1,10 ? Die waren in ieder geval niet meer zo schadelijk dan... ( fl 1.00 in het jaar 1807 heeft een "koopkracht" van fl. 16.50 (€ 7.49) in het jaar 2015
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/


HPM

Citaat van: jvanleeuwen op december 05, 2016, 19:11:09 PM
Met het risico dat je deze site allang al hebt toch maar gemeld ..
http://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&miadt=0&mizig=304&miview=ldt&milang=nl&micols=1&misort=dt%7Cdesc&mires=0&mizk_alle=Vischotter
Gr hans

Dank je. Deze ingang heb ik nog niet gebruikt, maar ik zie wel allemaal bekende kranten en bekende berichten. Ik zal zien of het toch nog iets nieuws oplevert.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 05, 2016, 18:52:45 PM

Een Arend voor maar fl 1,10 ? Die waren in ieder geval niet meer zo schadelijk dan... ( fl 1.00 in het jaar 1807 heeft een "koopkracht" van fl. 16.50 (€ 7.49) in het jaar 2015

In 1802 was een arend maar 12 cent.
Er zitten wel meer grote verschillen tussen de jaren. Zo zijn de wolven gehalveerd en de otters verdrievoudigd.
Herman van der Meer

HPM

Als je ergens een bosje bloemen gaat bezorgen, áltijd je geweer meenemen.

"Heemstede. P. de Wit, werkman bij den heer C. G. van Tubergen. bloemist te Haarlem, heeft Donderdag omstreeks 12 uur een vischotter geschoten in den tuin aan 't Manpad te Heemstede, terwijl het dier rustig lag te slapen tegen een heg aan."
(Haarlem's Dagblad, Zaterdag 15 oktober 1904)
Herman van der Meer

gjcaspers

Citaat van: HPM op december 05, 2016, 20:12:33 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 05, 2016, 18:52:45 PM

Een Arend voor maar fl 1,10 ? Die waren in ieder geval niet meer zo schadelijk dan... ( fl 1.00 in het jaar 1807 heeft een "koopkracht" van fl. 16.50 (€ 7.49) in het jaar 2015

In 1802 was een arend maar 12 cent.
Er zitten wel meer grote verschillen tussen de jaren. Zo zijn de wolven gehalveerd en de otters verdrievoudigd.

Het tweede getal bij de genoemde bedragen betreft stuivers, geen centen. Die waren er toen nog niet.
Groet,
Gert-Jan Caspers

jva

#251
Gieren waren toen ook een stuk algemener in onze contreien begrijp ik omdat er een beloning voor werd uitgekeerd? Toen waren er wsl nog wel wat meer kadavers te vinden. Opmerkelijk overigens dat kraai (of raaf) niet genoemd werd. En wat is een 'mater' (marter)?
Jelle

HPM

Citaat van: jva op december 06, 2016, 19:48:40 PM
Gieren waren toen ook een stuk algemener in onze contreien begrijp ik omdat er een beloning voor werd uitgekeerd? Toen waren er wsl nog wel wat meer kadavers te vinden. Opmerkelijk overigens dat kraai (of raaf) niet genoemd werd. En wat is een 'mater' (marter)?

Ik neem inderdaad aan dat 'marter' bedoeld is.
Er staan wel meer 'schadelijke' soorten niet op. Gaaien en reigers bijvoorbeeld. Die werden gewoon geschoten. De overheid zou failliet gaan als ze daar premies voor zouden betalen.
Herman van der Meer

jva

Citaat van: HPM op december 06, 2016, 20:13:23 PM
Citaat van: jva op december 06, 2016, 19:48:40 PM
Gieren waren toen ook een stuk algemener in onze contreien begrijp ik omdat er een beloning voor werd uitgekeerd? Toen waren er wsl nog wel wat meer kadavers te vinden. Opmerkelijk overigens dat kraai (of raaf) niet genoemd werd. En wat is een 'mater' (marter)?

Ik neem inderdaad aan dat 'marter' bedoeld is.
Er staan wel meer 'schadelijke' soorten niet op. Gaaien en reigers bijvoorbeeld. Die werden gewoon geschoten. De overheid zou failliet gaan als ze daar premies voor zouden betalen.

Er werden tot begin 19e eeuw zeker nog wel premies uitgekeerd voor bestrijding van een soort als zwarte kraai, zelfs de verplichting om nesten te vernietigen was van kracht (op het niet naleven hiervan stond zelfs een boete). Een kentering kwam echter al snel op gang rond 1807 met de komst van de eerste landelijke jachtwet omdat de dieren ook als nuttig werden ervaren. Uiteraard waren de jagers hier minder blij mee en zijn toen zelf maar premies gaan uitgeven..

"Terwijl vóór de Franse tijd de kraaiachtigen bij de bestrijding door de overheid centraal stonden, werd in deze wet alleen de bestrijding van roofvogels gestimuleerd. Met het belang van de jacht werd daardoor meer en met de landbouw minder rekening gehouden. Dat ging in tegen de verschuiving van de machtsverhoudingen uit de Franse tijd. Een nieuw inzicht blijkt hierbij bepalend: kraaien kunnen ook nuttig zijn." Bron (blz. 182 e.v.): http://www.boerenlandvogelsnederland.nl/Uploaded_files/Naslagwerk/jan-de-rijkvuvogels-en-mensen-1500-1920.1efba2.pdf

Overigens werden met 'gieren' alle grote roofvogels bedoeld.

"Het verlenen van premies op roofvogels werd in de Franse tijd op nationale schaal ingevoerd. Tabel 48 geeft een overzicht van de soorten en premies die in de jachtwetten van de 19de eeuw worden genoemd. De daarin gebruikte namen gier en wouw zijn verwarrend. Met gier werden grotere soorten roofvogels bedoeld, maar ook tijdgenoten herkenden en begrepen die naamgeving niet."

Jelle

HPM

Bij een geval uit Oosterland op Schouwen van 1 februari 1909 dat ik al had, vond ik in de Zierikzeesche Nieuwsbode van 28 januari 1964 een mooie beschrijving en fraaie foto.
Hier het iets ingekorte verhaal. De beschreven route is een kilometer of 8 lang.
Overigens was het in dit verhaal in januari, terwijl de oorspronkelijke melding uit februari was. Hier heet het uitgraven ook "slechts het werk van een ogenblik", terwijl het oorspronkelijk "een werkje dat van 's morgens tot in den namiddag duurde" was.

"Het winterde en er was voor de landarbeiders weinig te verdienen. Martinus Barendse en Jan Dorst, bei­den huisvaders van tamelijk grote gezinnen, hadden afgesproken het er weer eens op te wagen een konijntje te verschalken of iets dergelijks, ten­einde wat in het laadje te krijgen. De W.W. bestond in die dagen nog niet, zodat de inkomsten ten tijde van de werkeloosheid nihil waren. Een stevige stok in de hand gingen de heren in de vroege morgen op stap en richtten hun schreden naar het Bruse ,,zuideinde" waar men wel wilde konijnen had waargenomen.
   Ter plaatse aangekomen zag men tot verwondering sporen of ,,pren­ten" in de sneeuw op de aldaar ge­legen grote vijver, genaamd ,,De Bruse", die wel eens van een otter zouden kunnen zijn. Eenparig be­sloot men het spoor te volgen ten­einde het exemplaar van deze steeds zeldzamer wordende diersoort te pakken te krijgen, niet beseffende dat dit spoor kilometers lang zou zijn. Want men liep en men moest blij­ven lopen.
   Het ging helemaal naar het ,,Diepe Gat" ten westen van Ouwerkerk waar het spoor rechts afsloeg en in de richting Oosterland verder ging. Uiteindelijk kwam men terecht in de Riegerweg, die loopt van Oosterland naar Sirjansland. Plotseling zwenkte het spoor de besneeuwde sloot in en daar zag men iets dat op een hol leek. Het was nu slechts het werk van een ogenblik of men had de visrover te pakken die van formidabele afmetingen bleek te zijn. De dieren waren zeldzaam, al was de otter nog niet zo'n legendarische diersoort als in onze tijd, nu ze hier op het eiland reeds jaren uitgestorven zijn, maar een dergelijk groot exemplaar had men nog weinig ontmoet en onze vrien­den waren dan ook verrast, toen ze de visotter uit het hol achter een kopboom opdolven.
   Op het dorp aan­gekomen besloot men het grote dier, dat zonder staart maar even vijftig centimeter mat, de volgende dag van huis tot huis te laten bewonderen tegen betaling. Een stenenpijpendoos was spoedig bij bakker Rotte opgescharreld, en de volgende morgen werd de kist met het kada­ver op de kruiwagen geplaatst en velen hebben toen het dier kunnen bewonderen, niet alleen te Oosterland maar ook te Nieuwerkerk, Ouwerkerk enz.
   Toen echter enige dagen waren verstreken ging het kadaver van de otter tot ontbinding over en de stank werd van dien aard, dat het tijd werd de vertoning te staken. Een dame uit Zierikzee, mevr. Ochtman, heeft tenslotte het dier waarschijn­lijk voor de huid aangekocht, of mogelijk ook om op te laten zetten, voor de prijs van f 15. De heer M. de Ronde uit Sirjansland, één der eerste amateurfotografen van het eiland maakte een kiek van de bei­de mannen met de pijpenkist waarop het gevangen dier. Een zoon van de heer J. Dorst was nog in het bezit, van deze foto. L. A. C.
"


Herman van der Meer

HPM

Kolder in het veen

De laatste aarzeling van twee jagers om te schieten op een paar visotters heeft het leven gered van twee amateur-duikers uit Meppel. De duikers die aan het 'snorkelen' waren in een water in Kolderveen werden door de jagers aangezien voor visotters. Een van de beide mannen legde het geweer reeds aan om te schieten als de 'beesten' wat dichterbij zouden komen. Toen de andere meende dat de koppen van de 'dieren' wel wat erg groot leken, aarzelde de jager tot groot geluk van de beide duikers.
   "Ik schrok me wild toen ik het verhaal hoorde. Voor hetzelfde geld hadden we een schot hagel in het hoofd gehad", vertelde een van de duikers, de 31-jarige aannemer Hilbert Noorman. "Ik had met mijn vriend Hilbert Emmink de mannen, die behalve een geweer ook een hengel hanteerden, wel gezien. Ik vond trouwens wel dat die lui erg ingespannen naar ons keken, maar we schonken er geen aandacht aan.
   Pas later hoorden we dat de mannen serieus van plan zijn geweest op ons te schieten. Ze waren na het voorval in een cafe in Nijeveen gekomen en hadden opgewonden een verhaal verteld over twee bijzonder grote visotters die ze bijna hadden geschoten. De ene jager had tegen de andere beweerd dat de duikers beslist visotters moesten zijn 'omdat mensen niet zolang onder water kunnen blijven. De café-bezoekers en ook de jagers waren niet op het idee gekomen dat de beesten weleens duikers konden zijn.
   Hilbert Noorman zegt in de toekomst wel meer voorzorgsmaatregelen te nemen voor hij gaat duiken. "We kijken nu eerst of er ook vissers of jagers in de buurt zijn. Zo ja dan maken we hun goed duidelijk dat we gaan duiken.
   Jagers schieten kennelijk gemakkelijk op alles wat maar beweegt De jacht op visotters is trouwens verboden, maar je kunt nooit weten. Straks zijn er jagers die denken dat we karpers zijn en die wel schieten.
"
(Nieuwsblad van het Noorden, 20 november 1969)
Herman van der Meer

HPM

Zoeken met de trefwoorden 'vischotter' en 'visotter' heeft ongeveer 440 nieuwe gevallen opgeleverd, waarvan 75 uit de 19e eeuw.
De 19e eeuwse heb ik al toegevoegd. Het zijn er nu 560, in 334 uurhokken.
http://waarneming.nl/soort/maps/417?from=1800-01-01&to=1899-12-31&count_ex=1&grid=5000
Van de 20e eeuw moet ik vrijwel alle (365) nieuwe nog invoeren. Dat zal wel een paar weken gaan duren.

Ik blijf het vreemd vinden dat er met zoeken op 'otter' zoveel gemist zijn, terwijl ik gek werd van de wél gevonden 'Rotterdammen' en dergelijke. Overigens werd met 'vischotter' ook 'visch-otter' gevonden, iets wat eigenlijk ook niet zou moeten kunnen. Ik heb er niet op gelet of ik die afbrekingen al wel met 'otter' had gevonden.
Herman van der Meer

jvanleeuwen

Het ging vast vlotter als er geen viskotters in de rotterdamse veerbootterminal gezien werden door globetrotters en spotters.
Gelukkig had je  in de 19e eeuw geen Harry Potter, kleurenplotters of dotterbehandeling echter wel dotterbloemen in Otterlo of Ottersum. :rolleye:

HPM

Citaat van: jvanleeuwen op december 09, 2016, 11:48:06 AM
Het ging vast vlotter als er geen viskotters in de rotterdamse veerbootterminal gezien werden door globetrotters en spotters.
Gelukkig had je  in de 19e eeuw geen Harry Potter, kleurenplotters of dotterbehandeling echter wel dotterbloemen in Otterlo of Ottersum. :rolleye:

Maar vooral in tijden van oorlog, overstromingen en scheepsrampen waren er wel veel slachtotters en er moesten ook altijd veel financiële otters gebracht worden ('ff' wordt vaak aangezien voor 'tt'), vooral door de familie Den Otter en bewoners van het wilde Ottersum.
En voornamelijk in de 18e en 19 eeuw waren er opmerkelijk veel logementen met de naam 'De Otter', waar vaak verkopingen en andere bijeenkomsten werden gehouden
Herman van der Meer

HPM

Voortvluchtig

"Terwijl de zoon van den veehouder Verbeek te Oosterhaule, zich met het jachtgeweer in het veld bevond, om zoo mogelijk een haasje te jagen, ontdekte hij een eigenaardig dier. Hij kende het niet, maar meende dat het een vischotter was. De jachthond vloog er op af en een gevecht begon, hetwelk ten nadeele van den hond afliep, daar deze een flinken beet kreeg onder den hals. Onder dit gevecht was Verbeek zoo dicht bij gekomen, dat hij het dier een klap kon geven met zijn polsstok, zoodat het in een korte bezwijming geraakte. Nu vloog de hond weer op het dier af en het gevecht begon opnieuw, doch het dier maakte zich los en ging aan den haaL Verbeek, die het toch gaarne wilde bemachtigen, schoot het een lading hagel in een der achterpooten. Dit deed hij, om zoo mogelijk het vel voor beschadiging te bewaren. Het dier, dat nu niet verder kon tengevolge van dit schot, werd dood geslagen, en mede naar huis genomen. Toen Verbeek daar een kenner bij haalde, bleek het geen otter, maar een vos te zijn. Voorwaar een ongewone verschijning in deze streken."
(Nieuwsblad van Friesland, 14-01-1927)

"OOSTERHAULE. De vos. die onder behoor van ons dorp werd aangetroffen en aanvankelijk voor een vischotter werd aangezien en daarom afgemaakt, blijkt een kostbaar exemplaar te zijn geweest. Het was een blauwvos, door een heer uit Meppel in Rusland aangekocht voor f 600. Het dier is te Meppel losgebroken en daarna aan het zwerven gegaan, wel drie weken lang. Ten slotte is het, zonder op andere plaatsen opgemerkt te zijn, te Oosterhaule gekomen, waar het een noodlottig einde heeft gevonden.
De heer te Meppel las het bericht in de krant en heeft er toen over gecorrespondeerd. Het is voor hem een heele schadepost, want het vel van het dier moet nog geen f 10 waard zijn.
"
(Leeuwarder nieuwsblad", 29-01-1927)


"Pier de Haan uit Bolsward, die deze zomer een wild hert velde, meende dezer dagen een visotter onder schot te hebben. Pier legde aan en schoot raak.... tot groot verdriet van meneer De Vries, ook uit Bolsward, die in de jachtbuit zijn sedert Zaterdag voortvluchtige bever — een volwassen en kostbaar exemplaar — herkende."
(Het vrije volk, 29-10-1949)
Herman van der Meer

HPM

"Vragenbus
Vraag: Is het waar, dat men een vischotter, welke op het land geschoten wordt, als vleesch beschouwt, doch wanneer deze in het water gevangen wordt, als visch, zoodat men dit dan op Vrijdag zou kunnen eten?
Antwoord: Een vischotter is geen visch en wordt dat ook niet als hij in het water zwemt.
"
(Leidsche Courant, 4 september 1928)

Het zal je probleem maar zijn. Katholiek zijn, toevallig een dode otter hebben en die wel willen eten, maar niet op donderdag of zaterdag.
Herman van der Meer

HPM

1965

"BLESDIJKE. De veehouder Sake Hornstra heeft dezer dagen een visotter in zijn koestal gevangen. Hoe het dier daar gekomen was, is een raadsel. De visotter zal worden geprepareerd en dan een plaatsje krijgen in de openbare ULO in Wolvega."
(Friese koerier, 23-08-1965)

"De veehouder Sake Homstra te Blesdijke heeft dezer dagen een visotter in zijn koestal gevangen. Zo stond het in de ,,Friese Koerier". Meer dan 50 jaar zwerf ik door veld en de natuur maar nog nooit heb ik zo'n beestje ontdekt. De kans om er nog eens eentje levend te zien is dus weer met één verminderd.
  De heer Homstra is wel een achterlijk mens, want ook hij dient de wet te kennen. De visotter is beschermd en mag dus niet gedood worden. Ik vraag me dan ook af waarom deed de heer H. dit? Waarom moest dit beestje dood?
  Waarom de deur van de koestal niet wijd open gezet zodat het beestje de natuur weer in kon gaan? Deze daad dient met een flinke bekeuring gehonoreerd te worden. Ik stel me nu voor (of ik weet het wel zeker) dat de heer Homstra eerstdaags bezoek kan verwachten van de gemeentepolitie uit De Blesse. NATUURVRIEND
"
(Friese koerier, 26-08-1965)
Herman van der Meer

HPM

Juffrouw

"Helder. Terwijl juffrouw J. C., van hier, Zondag langs den weg van het Noord-Hollandsch kanaal fietste, werd zij tot tweemaal toe door een vischotter ter zijde aangevallen. Haar man wist het dier dood te slaan en nam het als curiositeit op zijn tocht mee naar huis."
(Vliegend blaadje: nieuws- en advertentiebode voor Den Helder, 8 februari 1911) 
Herman van der Meer

HPM

Otter van twijfelachtig allooi

"Lochem. Ongewenste contrôle en bezoek. Gisternacht is door de wachten van de N.B.S. een groot formaat visotter gesignaleerd, welke op de eerste etage der fabriek van Reerink een ronde maakte en vervolgens in de richting Molenstraat verdween. Alle posten zijn gewaarschuwd om deze knaap te vangen, 't zij dood of levend."
(Geldersch-Overijselsche courant, 08-06-1945)

Die fabriek moet de 'Hollandsche Lederfabriek' geweest zijn. Hoewel een otter vlak langs de Berkel best mogelijk is, vind ik het een beetje raar bericht. Het zou een grap kunnen zijn. Daarom durf ik er toch geen waarneming van te maken.
Jammer, want meldingen uit die streek liggen bepaald niet voor het oprapen. Misschien waren juist leerlooierijen en dergelijke smeerlapperijen daar wel de oorzaak van.
Herman van der Meer

HPM

Welkome buit des gelukkigen jagers

"Te Achttienhoven was de heer v. d. H. bij maanlicht op de eendenjacht, toen hij op eenigen afstand het blazen van een vischotter hoorde. Voorzichtig begaf hij zich in de richting, vanwaar het geluid kwam, ten laatste op handen en voeten. Doorweekt van water was de jager ten slotte op tamelijk korten afstand van het beest gekomen, dat zich van het dreigend gevaar niets bewust was. Geholpen door het heldere licht der maan wist hij met een welgemikt schot een eind te maken aan de visch-rooverijen van het om zijn prachtig bont zoo gewilde dier.
  Nauwelijks was dit eerste exemplaar geschoten; toen op dezelfde plaats ongeveer een tweede vischroover zijn neus boven water stak. Een tweede schot maakte met onverbiddellijke zekerheid ook dit dier tot een welkome buit des gelukkigen jagers.
  Toen v. d. H. zich omdraaide, en een paar nieuwe patronen in zijn geweer stopte, hoorde hij ten derde male, nu op iets verderen afstand een zacht geplas. Een otterkop kwam boven het water en ook deze werd slachtoffer van 's jagers vaste hand. De waarde van de drie prachtige huiden wordt op f 70 geschat.
"
(Nieuwe Leidsche Courant, 26 oktober 1926)
Herman van der Meer

HPM

Tanden

"Dussen. De molenaar van het stoomgemaal alhier werd Zaterdag opgeschrikt door een spectakel dat plaats had in het scheprad. Bij onderzoek bleek dat een kolossale vischotter bekneld zat tusschen 't scheprad en de muur. Eerst wilde men 't beest levend zien te vangen, doch 't ging niet, toen heeft men het dier doodgeslagen. Het dier beet zoo verwoed dat de sporen der tanden in 't ijzeren scheprad zichtbaar waren."
(De Zuid-Willemsvaart", 09-10-1907) 
Herman van der Meer

jaapbouwman

Citaat van: HPM op december 10, 2016, 18:33:14 PM
"Vragenbus
Vraag: Is het waar, dat men een vischotter, welke op het land geschoten wordt, als vleesch beschouwt, doch wanneer deze in het water gevangen wordt, als visch, zoodat men dit dan op Vrijdag zou kunnen eten?
Antwoord: Een vischotter is geen visch en wordt dat ook niet als hij in het water zwemt.
"
(Leidsche Courant, 4 september 1928)

Het zal je probleem maar zijn. Katholiek zijn, toevallig een dode otter hebben en die wel willen eten, maar niet op donderdag of zaterdag.

Die Katholieken grepen elke kans aan om toch vlees te eten op vrijdag. Bever mocht bijvoorbeeld gegeten worden op vrijdag, die leven tenslotte in het water en hebben schubben op de staart

HPM

Vaarstok

"Lopik. P.Schenkel had Maandag-ochtend een buitenkansje. Met zijn schuitje zich bevindende in de Wiel ontwaarde hij in een griend een vischotter. Het dier blijkbaar niet gesteld op eene ontmoeting te land met S., begaf zich te water, zeker van gedachte daar veiliger te zijn tegen een onverhoedschen aanval.
  Inmiddels ontwaakte de jachtlust van onzen schipper en beraamde hij een plan van aanval. Met een schuitje het dier nabij zien te komen, en dan den vaarstok, bij gebrek aan beter wapen, als moordtuig gebruikt. En zoo geschiedde.
  't Gelukte den kop van 't beest aan de ijzeren punten van den vaarstok te prikken en het wild eenigen tijd onder water te houden en daar den dood te doen vinden door verstikking.
"
(Goudsche Courant", 3 mei 1906)
Herman van der Meer

HPM

"Quatre Bras. In het laatst van 1949 probeerde de heer Van Dalen, directeur van de regenkledingfabriek ,,Friso" alhier, met een vriend zijn geluk bij het snoekvissen in de Bergumerveenstervaart alhier. De heer D. kreeg na enigen tijd beet en de dobber bewoog zich naar de wal. Daar dook een monster op, dat in het geheel niet door de visser werd verwacht en waarvan hij niet weinig schrok. Een visotter had zich aan het aasvisje vergrepen en werkte het naar binnen. De hengelaar was blij dat na enkele rukken het sim zich begaf en het roofdier zijn vrijheid herkreeg."
(Nieuwsblad van Friesland, 13-01-1950)
Herman van der Meer