Houtsluipwesp

Gestart door ticor, oktober 09, 2007, 17:04:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

ticor

Is dit een Rhyssa persuasoria die ik vandaag vond?






Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

ticor

Hmmm, ik denk dat ik het al heb gevonden.

Het is de Dolichomitus imperator, denk ik.
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

Iolaire

#2
Hoi Tim,

Het is idd geen Rhyssa. Of het Dolichomitus imperator is, is moeilijk te zeggen. Gezien het formaat zou het heel goed kunnen. Probleem bij dit soort wespen is dat er heel veel van zijn die allemaal erg op elkaar lijken...

Het zou bijv ook heel goed Dolichomitus mesocentrus kunnen zijn.

Ik had eerder dit jaar een vergelijkbaar dier op foto gezet en uiteindelijk via Kees Zwakhals (EIS / Nederlands Soortenregister) vernomen dat het om Ephialtes manifestator (na een suggestie van iemand op Waarneming.nl overigens!) ging; ook eentje die erg op de wesp op jouw foto's lijkt...

Je zou 't eens bij 't Ned. Soortenregister kunnen proberen...

Succes!

Je foto's zijn overigens werkelijk fantastisch!!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

ticor

Dank je wel Willem!

Ik zou deze wel willen doorsturen naar Mr. Zwakhals, maar ik vind zijn e-maildres niet.

Ik heb trouwens nog enkele foto's met duidelijke vleugeltjes.
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

margriet

#4
ik wilde net een topic starten met volgens mij hetzelfde beestje...

ik hoop dat ik mag aansluiten bij dit topic, ben erg benieuwd of er nog informatie komt, en wat de onderscheidende kenmerken zijn. ik kwam zelf niet verder dan de E. manifestor, maar ik heb dan ook niet de goede literatuur hiervoor.
groetjes,

Margriet

ticor

Ik heb vanavond een mailtje gestuurd naar Kees Zwakhals.  
Van zodra ik een antwoord krijg, laat ik jullie iets weten.
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

Iolaire

Ben benieuwd Tim!

Groet,
Willem
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

ticor

Ik ontving vanmorgen volgende mail van Mr. Zwakhals.
Ik heb geantwoord op bijkomende vragen en hoop dat er meer uit te halen valt.

Geachte heer Corbeel,
Prikte de sluipwesp in een cel van een solitaire bij of graafwesp, of was er sprake van "boren" in het hout?
In dat laatste geval zal het wel om een Dolichomitus soort gaan. Daarvan zijn er uit Nederland en Belgie 11 bekend.
Voor de determinatie is vooral de structuur van de ovipositor van belang en die is alleen met een mikroskoop te bestuderen. Kortom, of het in uw geval werkelijk om imperator gaat kan
ik helaas zo niet zeggen. De meest algemene Dolichomitus soort is D. mesocentrus en de foto zou ook die soort kunnen tonen. Gaat U de sluipwesp uitkweken?
Wanneer het om een Dolichomitus soort gaat is een keverlarve de gastheer en de vraag is dan welke kever. Het zou zeker interessant zijn wanneer U er in slaagt de sluipwesp en kevers
uit de paal op te kweken.
Op het gebied van de gastheren is bij Dolichomitus nog veel onduidelijk en de literatuur vergiftigd met vele foute meldingen.
Waar en wanneer is de foto genomen?
Met vriendelijke groet
Kees Zwakhals
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

Iolaire

Kijk, dít vind ik nou echt super! Ben zeer benieuwd of je verder komt... Zo'n verdieping in het "graven en speuren" naar de jusite determinatie maakt het allemaal zoveel spannender.. Echt heel leuk!

Ik wacht af! Leuk dat je ons op de hoogte houdt Tim!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Iolaire

Tim,

Nog even een andere vraag:
Ik begon me kort geleden af te vragen of ik ooit wel 's een minder mooie foto van jou heb gezien. Ik moet tot de conclusie komen dat vrijwel elke foto die ik zie van jou werkelijk prachtig is, zowel qua scherpte als qua compositie. Dat laatste ligt geheel aan jou; je hebt er overduidelijk een oog voor. Maar welke camera, lens en evt voorzetlens gebruik je?
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

ticor

CiteerTim,

Nog even een andere vraag:
Ik begon me kort geleden af te vragen of ik ooit wel 's een minder mooie foto van jou heb gezien. Ik moet tot de conclusie komen dat vrijwel elke foto die ik zie van jou werkelijk prachtig is, zowel qua scherpte als qua compositie. Dat laatste ligt geheel aan jou; je hebt er overduidelijk een oog voor. Maar welke camera, lens en evt voorzetlens gebruik je?
Ik maak al mijn foto's met een Sony H9.  Geen voorzetlenzen, enkel op macrostand.


Ik ben van plan om me volgende week een Nikon D80 (of D200) aan te schaffen, met de sigma 150mm of 180mm.
Kan ik wat oefenen voor volgend voorjaar.  Vertrek in 2 weekjes naar Malta en hoop daar ook nog wat kleine vriendjes tegen te komen :)  
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

Iolaire

Ik heb zelf sonds kort een Nikon D80 met een Nikkor (Nikon) 70 - 180 en Sigma 150 mm 1:2.8 Macro. Zeer tevreden over!

Ik heb nog wel een vraag, maar het gaat een beetje off-topic... Open elders wel ff een nieuwe topic!  ;)

Alvast veel plezier op Malta!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens