Bynolyt T80 ED

Gestart door Jaap van Steensel, oktober 03, 2016, 07:51:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap van Steensel

Dit weekend voor een m.i. wel zeer schappelijke prijs een Bynolyt T80 ED op de kop getikt. Deze is voorzien van een 20-60 zoom oculair, het standaard oculair voor deze scope. Nu overweeg ik om ook een oculair met vaste vergroting aan te schaffen en twijfel tussen de beschikbare varianten met 22x en 30x vergroting. Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat me wel opvalt is het grote prijsverschil, bij Experty staan deze oculairs voor nog geen 90 euro, terwijl ze elders minimaal het dubbele kosten.
Verder zoek ik ook een beschermhoes, maar die lijkt lastig te vinden. Via google kom ik op een aantal sites, maar nergens is deze op voorraad. Heeft iemand hier tips?

Jaap van Steensel

Hoewel ik geen reacties heb gehad om mijn eerdere bericht heb ik vorige week toch maar de "gok" gewaagd en een 30x oculair besteld. Voor de genoemde prijs bij Experty kon ik het niet laten. Gisteren binnen gekregen en vandaag uitgeprobeerd. Wat een verschil met het standaard oculair. In combinatie met een 80mm ED scope levert dit 30x oculair echt haarscherpe, contrastrijke beelden op. Echt beduidend beter dan met het standaard oculair op 30x. Nu lag dat natuurlijk in de lijn der verwachting, maar dat het verschil zo groot zou zijn had ik niet verwacht. Ben er dus erg tevreden mee en ik vermoed dat het zoomoculair er niet zomaar meer op terug gaat.

HWJR

Herkenbaar Jaap. Gebruik ook graag de vaste 27x of 30x groothoek oculairs op mijn Nikon's hoewel een Zoom toch erg handig blijft. Heb daarom altijd beide mee. Vandaag nog moeten wisselen om met de zoom een 4 tal wintertalingen op grote afstand (te voet onbereikbaar) te kunnen determineren. Het beeld is dan uiteraard minder helder. Veel succes en plezier nog met je set.
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Timo Roeke

Veel succes!

Zoom werkt bij de 'goedkopere' telescopen vaak minder goed. Het beeld wat altijd waziger en de kleuren vervagen. Helaas zijn deze 'goedkopere' modellen vaak nog steeds prijzig. Alleen de top of the bill heeft minimaal kwaliteit verlies.