determinatie hulp slechtvalk

Gestart door Vincent de Lenne, oktober 07, 2007, 15:57:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent de Lenne

Hoi,
Ik zag vanmiddag een roofvogel op ong. 100 m hoogte aan komen vliegen. In de kijker zag ik dat de vogel behoorlijk donker was ik dacht aan boom of slechtvalk.
Toen dook de vogel op een duif, de vleugels zaten strak langs het lichaam en met een gigantische snelheid dook hij naar beneden. Is er naast slechtvalk nog een andere optie, of is dit de enige roofvogel die zo jaagt.

mvg,
Vincent de Lenne
met vriendelijke groet,
Vincent de Lenne

Kaja

Citeerof is dit de enige roofvogel die zo jaagt
Ja

vuurvlinder

Heb je hier al eens op gekeken? Er zijn volgens mij zat mensen op dit forum die alles hebben gevolgd, ik in ieder geval wel!

http://www.planet.nl/planet/show/id=2219210/sc=19b33e
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

frankmeer

Begin oktober is de beste tijd om Slechtvalken te zien. Dan trekt de soort vrij algemeen door. Ik heb er vandaag ook 2 gezien.
Verder is het een zeldzame broedvogel en een schaarse overwinteraar (<100 ex.).
Frank van der Meer

Thijs Fijen

Citeer
Citeerof is dit de enige roofvogel die zo jaagt
Ja
Nee, maar wel de meest waarschijnlijkste. Havik, sperwer, torenvalk en soms zelfs boomvalk doet dit ook. Verder duikt een Buizerd ook regelmatig heeel hard neer.

Thijs
Thijs Fijen

frankmeer

Maar ik zie een Boomvalk niet zo snel een duif slaan.
Frank van der Meer

BramtK

Frank, wat versta je onder 'vrij algemeen' en zie je dagelijks meerdere exemplaren.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

frankmeer

Nee, ik zie Slechtvalken zeker niet dagelijks.
En vrij algemeen, vrij schaars, niet algemeen maar toch niet zeldzaam  :wacko:  
Frank van der Meer

teunvankessel

Ligt eraan waar je woont in Nederland.

In provincie Zeeland zijn ze bijvoorbeeld algemener als in Zuid-Limburg
om maar iets te noemen.
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Bram Rijksen

een donkere roofvogel die in duikvlucht zich op een duif stort... dan blijven er maar weinig smaken over: Slechtvalk en Havik.

BramtK

CiteerNee, ik zie Slechtvalken zeker niet dagelijks.
En vrij algemeen, vrij schaars, niet algemeen maar toch niet zeldzaam  :wacko:
Tsja Frank, ik begrijp dat dat lastig is, maar als het moeilijk is om een betekenis aan een begrip te geven, dan is het misschien een beetje gevaarlijk om het te gebruiken. Bij vrij algemeen denk ik aan ten minste honderden, maar toch eigenlijk wel duizenden vogels. Als ik geen Slechtvalk zou kunnen determineren, dan zou ik er vanaf morgen ineens een stuk meer gaan zien.

Dat het hier waarschijnlijk om een Slechtvalk gaat, lijkt me ook.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Thijs Fijen

Citeereen donkere roofvogel die in duikvlucht zich op een duif stort... dan blijven er maar weinig smaken over: Slechtvalk en Havik.
Vergis je niet, een vrouwtje Sperwer heb ik dit ook wel eens zien doen!

Haalt niet weg dat het inderdaad waarschijnlijk een Slechtvalk was

Thijs
Thijs Fijen

Kaja

Plukt een havik een duif ook uit de lucht? Of alleen als die zit?

BramtK

#13
CiteerPlukt een havik een duif ook uit de lucht? Of alleen als die zit?
Echt plukken in de lucht doen ze geen van beide. De nek van de prooi breken, indien noodzakelijk, wel.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs