Ruiveren sperwer, leeftijdbepaling

Gestart door fennie, oktober 02, 2016, 16:48:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

fennie

I.v.m. een broedgeval afgelopen broedseizoen wat ruiveren van (een) sperwer(s), voor de leeftijdbepaling.

Op de 'overzichtsfoto' staan 5 veren afgebeeld. De grote veer daarop lijkt mij een staartpen.
Dan zijn er nog 2 foto's met 'setjes' van 2 veren. Het ene setje vertoont handpennen van verschillende grootte, dus het zullen twee handpennummers betreffen. Het andere setje lijken mij dezelfde handpennen te betreffen (ongeveer even groot), een van linker-, een van rechtervleugel.

Wat betreft de leeftijd lijkt het mij bij alle veren om een individu van ouder dan één jaar te gaan (alle veren donkere schachten). De vensters van de handpennen van verschillende grootte vertonen niet veel vlekking, maar wel iets. De vensters van de handpennen die mij even groot lijken, vertonen meer vlekking.

Zijn dit allemaal veren van een vrouwtje sperwer? Of is het ene 'setje' handpennen van een ander vrouwtje of zelfs van een mannetje? En klopt het wat ik over de leeftijd zeg?

Hopelijk kan iemand mij helpen!
Bij voorbaat dank,
Fennie 


Johan Bos

Ja, zijn allemaal van een adulte sperwervrouw (> 2kj).
De grote is inderdaad een staartpen, de twee gelijke zijn handpennen (p1 waarschijnlijk), en de twee ongelijke zijn armpennen.

Ruipennen van 2kj vrouwen zijn geliger, en de bandjes zijn vaak wat dunner.

Groet,
Johan

fennie

Ha Johan, veel dank.
Een 3kj of ouder dus, begrijp ik.
En die iets kleinere zijn armpennen... aha!
Ik ga er dan maar van uit dat het veren van één en hetzelfde vrouwtje zijn.
Dank!
Fennie 

Johan Bos

Klopt. De twee handpennen lijken qua tekening wel iets anders. Je zoe ze even precies kunnen meten (veren techtrekken langs een lineaal). Normaal ziet er nooit meer dan 1 mm verschil tussen links en rechts.

Hier kun je (bijvoorbeeld) alle vleugelveren van een sperwer zien, links de armpennen, rechts de handpennen:

http://www.edinburghhawkwatch.org.uk/sites/default/files/feathers/feathers_sparrowhawk.jpg

Als je ze allemaal op dezelfde plek hebt gevonden zijn ze zeer waarschijnlijk van hetzelfde beest.
Pennen van een mannetje vind je minder vaak.
Groet,
Johan

fennie