Hoofdmenu

Houtzwammen

Gestart door han.endt, november 19, 2005, 21:45:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Er waren een hoop houtzwammen in het bos, waarvan een hoop ondefinieerbare korsten.........
Ik had er een paar waarvan ik dacht dat ze misschien nog wel te doen waren, maar ik heb er nog geen naam aan kunnen plakken. Alles zat op Beuk.

han.endt

Toch wel een opvallende onderzijde:

han.endt

Deze barst door de schors heen. Onder de schors is hij ook aanwezig.

han.endt

Ik dacht aan de Gerimpelde korstzwam, Stereum rugosum. Ik begin nu toch wel erg te twijfelen.

Corryabbink

Han die bovenste  foto lijkt op een Dunne weerschijnzwam en heb je op deze beuk niet met meerdere soorten te doen ?

Corry (ik ben maar een beginneling)
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Foto 2 zou misschien Dennenmoorder kunnen worden

Foto 3 is m.i. wel de door jou genoemde Gerimpelde korstzwam.

Sorry als ik mis zit Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

Hecht de dunne weerschijnzwam zich niet net als b.v een biefstukzwam aan een boom?
groetjes,
Dini

Corryabbink

Dini ik weet het niet schoot me zo te binnen maar ik ben net aan het kijken gegaan en die is het m.i. ook niet. Moeilijk van een foto. Ze heeft iets labyrintachtigs........maar ja, als Han het al niet weet.........

:D Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Ik had het niet zo duidelijk neergezet: foto 1 en 2 horen bij elkaar, daarmee valt een eventuele weerschijnzwam af gezien de kleine, onregelmatige plaatjes. Dennenmoorder valt ook af, want alle zwammen zaten op Beuk.
Die Gerimpelde korstzwam had ik al eens en die zag er heel anders uit. Zou natuurlijk kunnen?
http://www.waarneming.nl/soort.php?id=15806&tab=foto

Corryabbink

#9
Han dat dacht ik later ook dat de onderzijde misschien bij de bovenste hoorde. Dan kon ze onmogelijk de door mij genoemde soort zijn.
De Dennenmoorder zit ook wel op loofhout maar ik weet niet of ze het is.

Je hebt weer leuke puzzels  :o  :o

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Tja. Ik kon ze ook al niet vinden :( .

Corryabbink

Tot troost .....soms heb ik ook uren gezocht naar een soort (mis determinatiesleutels) en ineens kom ik de haar ergens tegen b.v. op een foto die bij een waarneming geplaatst is.
Maar je heb John en Ali nog  :D  :D

:rolleyes: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#12
Ik denk dat ik de eerste toch gevonden heb: Toefige labyrintzwam, Abortiporus biennis. Ben benieuwd of jullie je daar ook in kunnen vinden.

Corryabbink

Han ik had er al tussen neus en lippen naar verwezen in mijn 2e berichtje maar na alle blunders durfde ik niet meer hardop. Jij kent de soorten veel beter dan ik en bovendien heb ik gebrek aan de juiste lectuur.

Die korstzwam heb je nog gekeken of er bloed uit kwam?

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Nee. zwammetje drie kwam geen bloed uit. Overigens is zwam twee geen jonge zwam. Dit is al het volwassen stadium, korstvormig.

Corryabbink

Als het Gerimpelde korstzwam is moet ze rood verkleuren bij beschadiging. De kleur is trouwens ook niet goed. Ze doet me nog meer aan een vorm van de Gele denken. Het probleem is dat je geen overzicht van alle soorten hebt. Dat is met planten eenvoudiger. Daarvan heb je een flora en kom je er daarmee niet uit dat kijk je in flora's uit omliggende landen.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#16
Die stereum-korstzwammen ken ik al een beetje. Daar wemelt het van hier in de bossen rond Garderen. Ze blijven je echter verassen in hun veelvormigheid. Deze was weer nieuw voor me. Hoewel dat natuurlijk niets zegt.
Morgen heb ik weer een frisse kijk op de dingen. Waar ik soms 's avonds laat me suf naar zoek, heb ik soms de volgende dag zo gevonden.
Corry en Dini in ieder geval bedankt voor het meedenken!

Corryabbink

#17
Han, die korstzwam kan niet veel anders dan de Gerimpelde zijn. Ik heb nog even op het net gekeken en daar zijn wel meer donkergekleurde vormen van.
Kijk hier maar eens
http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...6lr%3D%26sa%3DN

:) Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#18
Dan klopt het toch wel. Ik begon echt te twijfelen toen ik dat kleurverschil zag. Stap voor stap komen we er wel, want ik heb voor nr.2 een goede tip gekregen d.m.v. de originele foto, want die liet toch meer details in de structuur zien. Het zou om Phlebia rufa kunnen gaan.

Corryabbink

Mooi ! Ik heb nog wel bij Phlebia gekeken maar de soort die jij op de foto hebt staat niet bij mij in de boeken. Op het net heb ik er niet naar gezocht . We leren er elke dag iets bij:duim:  :duim:
De kennis die ik hierdoor opdoe kan ik ook weer in het veld gebruiken het mes snijdt op deze manier aan 2 kanten  :rolleyes:

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Hoi Han,

Die Phlebia zit me nog niet lekker ik mis de strakke rijvormige structuur van rufa. Op de foto's ziet rufa er netjes gerangschikt uit dat kan ik van de jouwe niet zeggen. Misschien toch een andere Phlebia ..........da's weer puzzelen geblazen :lol:

:rolleyes: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Dat verschilt nog al. Er zijn inderdaad voorbeelden te vinden dat hij netjes is, maar ook voorbeelden dat hij rommelig is. Die van mij zit ook niet netjes op de bovenzijde van de stam, maar breekt er uit.
http://www.uni-graz.at/~scheuer/PiVX2003/Phlebia_rufa_2.jpg

http://www.pilzbestimmung.de/datenbank/Gro...Brufa&bildnum=2
http://www.pilzbestimmung.de/datenbank/Gro...Brufa&bildnum=1

http://www.bioimages.org.uk/HTML/P5/P52256.HTM

Mijn past daar mijns inziens toch wel tussen?

Corryabbink

Het zou kunnen.

:D Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

feel4nature

#23
wat zeggen jullie dan van deze? is dit dan ook een gerimpelde?
deze bloedde ook niet....en ik heb verder geen idee...?
natuurlijk met groet, Ali.

han.endt


Corryabbink

ik ook.
Hoe dat met dat rode vocht zit is mij een vraag misschien dat de weersomstandigheden ermee te maken hebben. Waarschijnlijk is het met droog weer meer zichtbaar.
:rolleyes: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

feel4nature

ik kon ook niet zien waarop hij stond, de schors was er volledig af, en dan herken ik ze echt niet meer...

heel erg bedankt jullie!
natuurlijk met groet, Ali.