Glanskop?

Gestart door heuvelsdoorn, oktober 07, 2007, 20:49:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

heuvelsdoorn

Het volgende vogeltje kan ik maar niet op naam brengen. Ik twijfel tussen glanskop of matkop. De lichte armpenbaan en doorlopende kruin verwijst volgens het boek naar matkop, maar vermeld tevens dat dit bij glanskop ook voorkomt. (vers najaarskleed =nu).
Maar omdat de kinvlek erg klein is en de matkop zeldzamer is, neig ik naar  glanskop.

Doch, als ik in de "ANWB-Vogelgids van Europa" kijk blz 319 waar de glanskop en de matkop beide worden weergegeven, dan valt me op dat de snavel van de matkop groter is dan die van de glanskop. (snavel/kop verhouding) Alhoewel niet expliciet als onderscheidingscriteria vermeld, weet ik dat tekenaars dergelijke kenmerken niet zondermeer tot uitdrukking laten komen als dit ook niet zo is.
De vogel op de foto heeft een relatief grote snavel, en dat pleit weer voor matkop.

Dus...

Weet iemand meer?



Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

heuvelsdoorn

#1
achteraanzicht:

duidelijk zichtbaar de lichte armpennen.
doorlopende kruin met witte kopzijden.
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Guus Peterse

Gezien de vleugeltekening zou ik zeggen matkop, die overigens ook niet zeldzaam is. Geluid is het gemakkelijkste kenmerk. Heb je nog iets gehoord?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankmeer

#3
Ik zou ook zeggen Matkop.
Matkop zit ook meer in natte gebieden (wilgenbossen enz.) en bijv. bomenrijen in poldergebieden, terwijl Glanskop meer in wat drogere bossen (bijv. gemengd bos) voorkomt. Matkop zit vooral in het westen, Glanskop met name in het oosten van Nederland. Uitzonderingen zijn er natuurlijk wel.
Frank van der Meer

heuvelsdoorn

Nee, helaas niet. Naar mijn weten heeft hij helemaal niet gefloten. Hij heeft alleen langs die boomstam zitten scharrelen op zoek naar insecten. Na 5 minuten vloog hij weer weg.

In de gids staat idd dat geluid het belangrijkste kenmerk is.
Misschien de volgende keer beter opletten. <_<

matkop lijkt me aannemelijk.

Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

oceanodroma

matkop lijkt inderdaad aannemelijk maar ik mis wel de 'stierennek' die je verwacht bij een matkop...
Dimitri Mulder
oceanodroma

heuvelsdoorn

#6
Klopt, ook is de kinvlek erg klein( zie foto) desondanks lijkt mij het biotoop( vochtig bos) het zwaarwegendste criterium, zoals frankmeer ook al zegt.

Ja, matkop of glanskop het blijft moeilijk :wacko:
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Guus Peterse

Citeerdesondanks lijkt mij het biotoop( vochtig bos) het zwaarwegendste criterium
Nee, biotoop kan absoluut niet het zwaarstwegende kriterium zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

heuvelsdoorn

Misschien heb je wel gelijk, igv "(regionale-)dwaalgast", maar het uitgangspunt is dat bepaalde soorten bepaalde biotopen preferen.

Ik ga er vanuit dat deze vogel zich in een voor hem geschikt biotoop bevindt ( hij had het erg naar zijn zin,gezien het foerageren).

Jammer dat de vogel niet in de zon wilde poseren, want dan hadden we misschien een glimmende kop gezien. B)  
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

BramtK

Lijkt me toch goed voor Matkop gezien de lichte vleugelbaan en toch wel forse kop en nek. Kinvlek is m.i. niet (te) klein.

Dat de vogel in dit geval op een wilg zit, zegt natuurlijk niks. In park de Berenkuil kan je deze beide soorten soms naast elkaar zien.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Sando

Hoi Astrid en Gerard,

inderdaad een matkop, om de al eerder genoemde redenen. Aangezien ik weet dat jullie altijd in de Biesbosch te vinden zijn ga ik er even vanuit dat deze foto daar ook gemaakt is (mede door de wilg ;-)).

In de Biesbosch komen geen Glanskoppen voor, dus dat is makkelijk.

Om toch enige nuance aan te brengen: van 1986 tot 1996 is er wrs. wel gebroed in de Brabantse Biesbosch door 1 paartje. In de jaren daarna nooit meer waargenomen. Aangezien de dichtsbijzijnde broedgebieden erg ver liggen en aangezien Glanskop geen echte trekker is, is hervestiging zeer onwaarschijnlijk evenals een doortrekkend exemplaar.

Van de Matkop broedden zo'n 600 paar in de Biesbosch. Geluid is echter het makkelijkste kenmerk om de twee te onderscheiden. Zoek dat maar eens op! Ook op deze site te beluisteren.

Groeten,
Sander
Sander Terlouw
Natuur- en Vogelwacht Biesbosch
http://www.vogelwacht.eu
http://www.vwgbiesbosch.org

frankmeer

#11
CiteerKlopt, ook is de kinvlek erg klein (zie foto) desondanks lijkt mij het biotoop (vochtig bos) het zwaarwegendste criterium, zoals frankmeer ook al zegt.
Ik heb niet gezegd dat biotoop het zwaarwegendste criterium is, maar dat er (over het algemeen) verschil in biotoopkeuze is tussen de 2 soorten.
Frank van der Meer

heuvelsdoorn

CiteerIk heb niet gezegd dat biotoop het zwaarwegendste criterium is, maar dat er (over het algemeen) verschil in biotoopkeuze is tussen de 2 soorten.

De fysieke kenmerken van deze vogel brachten mij tot op het keuzepunt
"Matkop" of "Glanskop". (zie voorgaande replies).

Vanaf DIT punt, in DEZE determinatie, heb ik het biotoop de doorslag doen laten geven. (uiteraard met tips vh forum).
Het spreekt vanzelf dat bij elke determinatie alle (=zoveel mogelijk) kenmerken moeten worden meegenomen en als je dan toch nog vastloop (zoals ik) dan kan een kenmerk al doorslaggevend zijn.

CiteerIn de Biesbosch komen geen Glanskoppen voor, dus dat is makkelijk.

Om toch enige nuance aan te brengen: van 1986 tot 1996 is er wrs. wel gebroed in de Brabantse Biesbosch door 1 paartje. In de jaren daarna nooit meer waargenomen. Aangezien de dichtsbijzijnde broedgebieden erg ver liggen en aangezien Glanskop geen echte trekker is, is hervestiging zeer onwaarschijnlijk evenals een doortrekkend exemplaar.

Van de Matkop broedden zo'n 600 paar in de Biesbosch. Geluid is echter het makkelijkste kenmerk om de twee te onderscheiden. Zoek dat maar eens op! Ook op deze site te beluisteren.


De foto is idd in de biesbosch genomen.
Bedankt voor deze interresante en complete info. De matkop is voor mij een "nieuwe soort" dus moet ik me er nog in verdiepen. Beginnen met het geluid.

Bedankt  voor de tip!

Citeer
Lijkt me toch goed voor Matkop gezien de lichte vleugelbaan en toch wel forse kop en nek. Kinvlek is m.i. niet (te) klein.

Matkop zal het zijn!

Iedereen bedankt voor de reacties. :duim:  
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard