Gaat het wel goed met ons natuurbeheer?

Gestart door jfbouwmeester, september 12, 2016, 20:26:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

tekenaar

#60
het eerste bericht kan ik niet lezen.

Bij het tweede staat een foto van paarden die er opvallend gezond uitzien, en die helemaal niet mager zijn ...

Citeer,,Er dreigt een totale ineenstorting van populaties"

En mischien is dat nou net wat het gebied nodig heeft ... Waarom ga je dat dan tegenhouden?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

ronris

Citaat van: tekenaar op maart 05, 2018, 11:24:48 AM
het eerste bericht kan ik niet lezen.

Bij het tweede staat een foto van paarden die er opvallend gezond uitzien, en die helemaal niet mager zijn ...

Citeer,,Er dreigt een totale ineenstorting van populaties"

En mischien is dat nou net wat het gebied nodig heeft ... Waarom ga je dat dan tegenhouden?
Van die gezonde paarden klopt wel en ook geen edelhert te bekennen, foto's genomen in het Oostvaardersveld waar de populatie koniks wel beheerd worden daar dit het etalage gebied is  van SBB en sinds kort hier mondjesmaat wat edelherten door een tunneltje wat eigenlijk totaal ongeschikt is als eco-passage in het gebied kunnen komen.

BartAbc

vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

BartAbc

#63
Nu ook vanuit de universitaire hoek een duidelijk kritisch geluid over het beheer in de Oostvaardersplassen. Frank Berendse van de WUR constateert dat de begrazing niet heeft gewerkt, dat de aantallen veel te hoog zijn geworden en dat het de variatie in het 'droge' deel juist heeft verminderd.

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/157782/hoogleraar-haal-grote-grazers-uit-oostvaardersplassen

De uitkomst dat begrazing hier niet tot variatie heeft geleid werd niet verwacht; in andere gebieden zoals de New Forest werkt het wel.

Ik denk dat het verschil is dat er in de New Forest veel meer variatie is in bodem en relief, en dat richtingbepalende soorten zoals Sleedoorn altijd al aanwezig zijn geweest, en dus niet hoeven te kiemen. Het uitgangspunt in de Oostvaardersplassen was een extreem voedselrijke en homogene vlakte van jonge zeeklei.

Ik ben benieuwd welke keuzes er  nu gemaakt gaan worden. Overigens: Frans Vera is ooit nog gepromoveerd bij Frank Berendse.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

HPM

Behalve de bodem is the New Forest natuurlijk ook verder onvergelijkbaar. Voor een groot deel bos en hei die al eeuwen begraasd worden. En ook heel veel groter dan de OVP.

Ik zou het mooi vinden als de OVP weer min of meer naar af gaan. Misschien eerst weer even onder water zetten.
Herman van der Meer

peterv

Citaat van: BartAbc op maart 09, 2018, 08:59:26 AM
Nu ook vanuit de universitaire hoek een duidelijk kritisch geluid over het beheer in de Oostvaardersplassen. Frank Berendse van de WUR constateert dat de begrazing niet heeft gewerkt, dat de aantallen veel te hoog zijn geworden en dat het de variatie in het 'droge' deel juist heeft verminderd.

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/157782/hoogleraar-haal-grote-grazers-uit-oostvaardersplassen

De uitkomst dat begrazing hier niet tot variatie heeft geleid werd niet verwacht; in andere gebieden zoals de New Forest werkt het wel.

Ik denk dat het verschil is dat er in de New Forest veel meer variatie is in bodem en relief, en dat richtingbepalende soorten zoals Sleedoorn altijd al aanwezig zijn geweest, en dus niet hoeven te kiemen. Het uitgangspunt in de Oostvaardersplassen was een extreem voedselrijke en homogene vlakte van jonge zeeklei.

Ik ben benieuwd welke keuzes er  nu gemaakt gaan worden. Overigens: Frans Vera is ooit nog gepromoveerd bij Frank Berendse.

Altijd goed dat het beheer van verschillende kanten kritisch wordt bekeken. Het lijkt me een mooi promotieonderzoek om eens in de geschiedenis van het gebied te gaan spitten. Ik merk dat er ook onder natuurbeschermers en beheerders heel verschillende beelden bestaan over het landschappelijke 'eindplaatje' dat men bij aanvang van de begrazing voor ogen had, verschillende beelden over de doelen die bereikt moesten worden en zelfs verschillende opvattingen over wie het idee van die 'wilde' grazers nu eigenlijk had bedacht. Ik ben ondertussen wel benieuwd naar originele documenten waarin de plannen zijn vastgelegd. Waren de doelen wel zo helder? Of wat het toch meer iets in de richting van we starten gewoon en zien gaandeweg wel? Die natuur/landschapsdoelen zijn overigens een andere discussie dan de ethische vraag over dierenwelzijn (al raken ze elkaar natuurlijk wel). Met dat aspect dierenwelzijn slaat Berendse volgens mij de plank mis met het beeld dat het gebied vol staat met uitgemergelde dieren die naar de laatste restjes voedsel zoeken. Dat beeld klopte wel voor de situatie enige jaren geleden, maar bij mijn weten worden dieren die in onvoldoende conditie verkeren nu toch al relatief vroeg geschoten, zeker voordat ze van ellende door de hoeven zakken. Er gaan in de OVP op de totale populatie niet meer dieren dood (overwegend geschoten) dan in andere gebieden en ook elders (zonder hekken) gaan 's winters nog heel wat hoefdieren dood van de honger. Vanuit de natuurlijke selectie en genetische kwaliteit van populaties is het beheer van de OVP voor de soorten zonder twijfel gunstiger dan elders.

ps. ik zag een tweet van Frans Vera waarin hij schreef dat Frank Berendse zijn proefschrift niet had begrepen  ;D
Peter Venema

BartAbc

CiteerIk ben ondertussen wel benieuwd naar originele documenten waarin de plannen zijn vastgelegd. Waren de doelen wel zo helder? Of wat het toch meer iets in de richting van we starten gewoon en zien gaandeweg wel?

Als ik het zo hoor was er wel degelijk een tamelijk helder beeld van hoe het zich moest ontwikkelen. Door de vestiging van doornstruiken zouden eilandjes met houtige gewassen moeten ontstaan. Bekijk ook de video met het volledige gesprek met Frank Berendse.

Geleidelijk aan is de inzet van de grote grazers steeds meer een doel op zich geworden, en geen middel om variatie te krijgen. Het oorspronkelijke doel is daarmee steeds meer uit beeld geraakt, en daarmee de constatering dat het op deze manier helemaal niet bereikt ging worden.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

peterv

Citaat van: BartAbc op maart 09, 2018, 09:50:40 AM
CiteerIk ben ondertussen wel benieuwd naar originele documenten waarin de plannen zijn vastgelegd. Waren de doelen wel zo helder? Of wat het toch meer iets in de richting van we starten gewoon en zien gaandeweg wel?

Als ik het zo hoor was er wel degelijk een tamelijk helder beeld van hoe het zich moest ontwikkelen.
Dat is het beeld van Berendse waarvan Vera zegt dat hij het niet heeft begrepen. De vraag is of iedereen hetzelfde beeld had. Aan uitspraken achteraf hecht ik niet zoveel waarde, mensen kunnen hun eigen beeld in de loop van de jaren hebben aangepast zonder dat ze het zelf in de gaten hebben.
Peter Venema

Cygnus

#68
In het boek "Oostvaardersplassen" uit 1988 beschrijft Frans Vera een aantal gebieden die voor hem als voorbeeld dienen. Dit zijn met name het Borkener Paradies in Duitsland en het New Forest in Engeland. In deze gebieden wordt vee van boeren ingezet om een bepaalde gevarieerdheid te krijgen of te behouden. Het kenmerk in die gebieden is dat het vee in de winter geheel (Borkener Paradies) of deels (New Forest) uit de gebieden wordt gehaald. Het vee dat in de winter in het New Forest achterblijft wordt, als het nodig is, bijgevoerd. De dieren die daar als beheerders worden gebruikt worden dus verzorgd (ik denk ook niet dat een situatie als in de Oostvaardersplassen in het New Forest maatschappelijk haalbaar zou zijn). Ook zijn er afspraken over de hoeveelheid dieren die boeren mogen inscharen. Dat betekent dat er geen overbevolking aan grote grazers kan ontstaan. Er worden grote grazers ingezet, maar de aantallen worden gecontroleerd, zonder dat men daarbij in het gebied dieren moet laten verhongeren of moet doden.

In het boek heeft Frans Vera het ook over enkele honderden grote grazers voor de Oostvaardersplassen, dat zijn er ook iets meer geworden in de praktijk.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

grunsven

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

egilio

En wat is Frans Vera's huidige idee? Bijvoeren? Culling? Predatoren? Een mix hiervan?
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Freek Verkerk

Mensen en dieren gaan altijd eens dood. En daar zit ook een seizoenspatroon in. Kort geleden heb ik zelfs ontdekt dat er ook in de menselijke geboorten een seizoenspatroon zit. Mensen krijgen het hele jaar door kinderen dacht ik, en dat klopt ook, maar in sommige maanden toch significant meer dan in andere maanden. En zo is het beslist ook met sterfgevallen.  Ik heb het niet gegoogled, maar ik denk dat ook bij de mensen in de winter meer mensen doodgaan dan in de zomer. Dus dat ook in de Oostvaardersplassen dieren seizoensmatig sterven is te verwachten. Een Edelhert, Wisent en Konik heeft gewoon een bepaalde levensduur. Ik weet niet precies waar die ligt, maar zo na 10 jaar zijn ze wel aan de beurt lijkt me. Bij een populatie van 10.000 dieren sterft er dan jaarlijks 10 % een natuurlijke voorspelbare dood. Om ze dan noch een handje te helpen door ze een kogel door de kop te schieten vind ik volledig overbodig, dat doen wij tenslotte ook niet bij onze ouderen. Maar misschien is dat een ideetje, om voor hen het leiden te voorkomen?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#72
Het is ook een vreemd idee dat doodgaan leiden betekent. Of dat het afschieten leiden voorkomt, dan zegt men eigenlijk dat het leven een leidensweg is, voor honger leidende dieren dan. Honger is onderdeel van het leven en de natuur. EN denk je dan dat die dieren die het overleven, dat die geen honger leiden. Als er geen voedsel meer is leidt alles honger. Dan zouden we met dezelfde motivatie de hele populatie kunnen afschieten. Beetje dom geredeneerd.

Maar misschien is het een idee om zo aan het eind van de zomer, als ze hun buikje vol gevreten hebben, zo in Oktober, om dan een grote groep te slachten, het vlees kan rustig verkocht worden als scharrelvlees lijkt me. 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

egilio

Citaat van: Freek Verkerk op maart 10, 2018, 11:44:53 AM
Mensen en dieren gaan altijd eens dood. En daar zit ook een seizoenspatroon in. Kort geleden heb ik zelfs ontdekt dat er ook in de menselijke geboorten een seizoenspatroon zit. Mensen krijgen het hele jaar door kinderen dacht ik, en dat klopt ook, maar in sommige maanden toch significant meer dan in andere maanden. En zo is het beslist ook met sterfgevallen.  Ik heb het niet gegoogled, maar ik denk dat ook bij de mensen in de winter meer mensen doodgaan dan in de zomer. Dus dat ook in de Oostvaardersplassen dieren seizoensmatig sterven is te verwachten. Een Edelhert, Wisent en Konik heeft gewoon een bepaalde levensduur. Ik weet niet precies waar die ligt, maar zo na 10 jaar zijn ze wel aan de beurt lijkt me. Bij een populatie van 10.000 dieren sterft er dan jaarlijks 10 % een natuurlijke voorspelbare dood. Om ze dan noch een handje te helpen door ze een kogel door de kop te schieten vind ik volledig overbodig, dat doen wij tenslotte ook niet bij onze ouderen. Maar misschien is dat een ideetje, om voor hen het leiden te voorkomen?

Maar ook het levenseinde van een mensen is een grote discussie. Wanneer mag het beeindigd worden, wie bepaalt dat, wie mag dat bepalen, onder welke omstandigheden mag daar over beslist worden, enz. Dieren in de vrije natuur sterven vaak een langzame en pijnlijke dood. Als eigenaar van een dier mag je een dier niet zo laten lijden. Als je een hek om een natuurgebied zet, hoeveel verantwoordelijkheid heb je dan over de dieren binnen het hek? In wat voor een mate moet je je inspannen om onnodig lijden te voorkomen? Wat is onnodig? Dierenwelzijn en natuurbeheer kunnen hiermee in conflict komen. Zoiets gebeurd ook wel eens in dierentuinen. Sommige jonge dieren eten alleen levend voor (zeeleeuwen soms bijvoorbeeld), maar dierentuinen mogen geen levend voer verstrekken. Ga je dan je zeeleeuw laten verhongeren, of breek je de regels en voer je een paar keer een levende goudvis totdat de zeeleeuw het doorheeft en ook dode vis eet?

Dat doodgaan lijden (niet leiden) betekend lijkt me duidelijk. Afschieten voorkomt geen lijden, maar verkort het lijden wel, en langer lijden is meer lijden. Dat honger onderdeel van de natuur is, betekent  niet dat dieren die honger hebben niet lijden.
Waarschijnlijk is het ook een stuk lastiger om het vlees te verkopen dan je zou verwachten. In ieder geval dat van de paarden en runderen, die vallen, als ze voor consumptie worden gebruikt, onder strikte richtlijnen met betrekking to voedselveiligheid.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

BartAbc

#74
Op nature Today lezen we een analyse van de reacties in de social media t.a.v. de grote grazers in de Oostvaardersplassen.

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=24254

Hoe kon de maatschappelijke discussie zo polariseren, vraagt men zich af. Het komt volgens de tekst vooral door een stuk in de Telegraaf op 23 februari. Dat werd opgepikt in twitterberichten en facebookgroepen en daarna werd de discussie steeds heftiger.

Dat is wel een heel grove versimpeling van de discussie over het gebied. Er wordt volledig voorbij gegaan aan de extreme weersomstandigheden eind februari en begin maart met langdurig gevoelstemperaturen onder de -15. Het gebied biedt dan vrijwel geen beschutting en de vetreserves van de dieren zijn grotendeels opgebruikt. Als de Telegraaf er niet mee was gekomen dan was het bericht wel uit de andere media gekomen.

Het wordt nu gebracht alsof het een discussie is tussen dierenberschermers enerzijds en natuurbeheerders anderzijds. Maar ook veel ecologen hebben al lange tijd kritiek op het beheer en met name de grote aantallen grote grazers. Een groot deel van het gebied is kaalgegeten. Voor veel van de oorspronkelijk aanwezige broedvogels en kleine zoogdieren is geen plek meer en het landschap is eenvormig geworden. Recent heeft ook Frank Berendse zich hier over uitgesproken. Niet alleen vanwege de ecologische impact van de grote grazers, maar ook vanwege de maatschappelijke onrust.

CiteerEr zich ook een aantal ecologen en andere experts in de maatschappelijke discussie, wat vervolgens weer volop reactie oproept. Tegelijkertijd ontstaan er steeds meer vragen over het democratisch gehalte van het natuurbeleid en de wijze waarop een relatief kleine groep mensen die zich actief roert op sociale media het natuurbeleid weet te beïnvloeden.

Met dat laatste krijgt het stuk wel een hele rare draai. Je kunt je ook afvragen wat het democratisch gehalte is van beheer wat volgehouden wordt door een klein groepje ecologen. De OVP zijn een belangrijk Nederlands natuurgebied, het ligt vlak naast grote steden (vanaf de Knardijk zie je de flats van Almere er al bovenuit steken) en is van ons allemaal. Hoe er door de maatschappij tegenaan wordt gekeken is dan een factor die je niet kunt negeren.






vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

peterv

Citaat van: BartAbc op april 09, 2018, 13:31:50 PM
beheer wat volgehouden wordt door een klein groepje ecologen.
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe klein of groot dat groepje ecologen is. Er kan best een grote groep ecologen zijn die dat beheer steunt maar geen zin heeft om zich in het publieke debat te mengen vanwege de ronduit agressieve bejegening in sociale media van personen en organisaties die het beleid in de OVP ondersteunen.
Peter Venema

hans parlevliet

hmm, maar zelfs ik als niet ecoloog kan op z'n minst vaststellen dat het daar bepaald niet cresendo verloopt, zelfs bij een wat nu plotseling als een strenge winter!? wordt gekenschetst..
mvg
Hans

HPM

Citaat van: BartAbc op april 09, 2018, 13:31:50 PM

... Met dat laatste krijgt het stuk wel een hele rare draai. Je kunt je ook afvragen wat het democratisch gehalte is van beheer wat volgehouden wordt door een klein groepje ecologen. De OVP zijn een belangrijk Nederlands natuurgebied, het ligt vlak naast grote steden (vanaf de Knardijk zie je de flats van Almere er al bovenuit steken) en is van ons allemaal. Hoe er door de maatschappij tegenaan wordt gekeken is dan een factor die je niet kunt negeren.

Wat heeft dat met democratie te maken?
Het zou een mooie boel worden als elke Jan Joker zich met natuurbeheer zo gaan bemoeien.
Ook maar de stem van het volk raadplegen als zo'n klein groepje artsen denkt dat jij een hartoperatie nodig hebt?
Herman van der Meer

peterv

Citaat van: HPM op april 09, 2018, 20:59:48 PM
Citaat van: BartAbc op april 09, 2018, 13:31:50 PM

... Met dat laatste krijgt het stuk wel een hele rare draai. Je kunt je ook afvragen wat het democratisch gehalte is van beheer wat volgehouden wordt door een klein groepje ecologen. De OVP zijn een belangrijk Nederlands natuurgebied, het ligt vlak naast grote steden (vanaf de Knardijk zie je de flats van Almere er al bovenuit steken) en is van ons allemaal. Hoe er door de maatschappij tegenaan wordt gekeken is dan een factor die je niet kunt negeren.

Wat heeft dat met democratie te maken?
Het zou een mooie boel worden als elke Jan Joker zich met natuurbeheer zo gaan bemoeien.
Ook maar de stem van het volk raadplegen als zo'n klein groepje artsen denkt dat jij een hartoperatie nodig hebt?
Volgens mij moet je hier een duidelijk onderscheid maken tussen verschillende beelden van democratie. Het huidige beleid/beheer voor de OVP is 100% vastgesteld door de overheid en meerdere keren door de rechter getoetst aan door de overheid vastgestelde regels en wetten. De rol van ecologen en SBB is adviseren, maar ze beslissen uiteindelijk niets. Dat deed en doet de politiek. Daarmee is het beleid voor de OVP volgens mij legitiem via democratische weg tot stand gekomen. Als de meerderheid van de bevolking anders wil, dan kan dat beleid ook via democratische weg worden aangepast. Uiteraard zal de politiek zich aantrekken van hoe er vanuit de maatschappij naar wordt gekeken. Het is de vraag tot hoever demonstraties en acties (op zichzelf prima om je mening te laten horen, mits binnen de grenzen van fatsoen) die deels ontaarden in bedreiging en geweld democratisch genoemd mogen worden. Als het gaat om bedreiging en geweld is er volgens mijn beeld geen sprake meer van een democratisch proces binnen de rechtstaat.
Peter Venema

BartAbc

CiteerHet is de vraag tot hoever demonstraties en acties (op zichzelf prima om je mening te laten horen, mits binnen de grenzen van fatsoen) die deels ontaarden in bedreiging en geweld democratisch genoemd mogen worden. Als het gaat om bedreiging en geweld is er volgens mijn beeld geen sprake meer van een democratisch proces binnen de rechtstaat.

Over bedreiging en geweld kunnen we het snel eens zijn. Dat is heel ernstig en heeft niks met democratie te maken.

Het besluit voor het huidige beheer zal in het verleden wel op de een of andere manier democratisch genomen zijn. Maar politici gaan daarbij af op het het advies van een klein groepje deskundigen. Die bleken het niet bij het rechte eind te hebben. De natuurlijke regulatie van de aantallen (minder geboortes door voedselgebrek) bleef uit en de verwachte ruimtelijke variatie bleef uit. De aantallen grazers werden veel hoger dan verwacht.

Natuurbeheer hoeft natuurlijk niet democratisch te zijn, daarvoor is er maar een te klein deel van de bevolking wat zich er voor interesseert. Maar het moet wel voldoende draagvlak hebben, en ten minste niet botsen met wat een groot deel van de bevolking vindt.

De maatschappelijke verontwaardiging is overigens wel heel selectief. Waarschijnlijk kun je met meer recht demonstreren bij een bedrijf met bio-industrie, of bij een slachthuis.

vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

peterv

Het lastige van democratische processen is niet de manier waarop en door wie politici worden geïnformeerd (onze politiek is bijna altijd breed samengesteld en krijgt dus input vanuit de volle breedte van de samenleving, echt niet alleen van een klein groepje specialisten) maar vooral de snelheid waarmee ze kan handelen. Beleid wijzigen is net zoiets als een volle mammoettanker van koers laten veranderen. Dat kost (veel) tijd omdat er met veel aspecten rekening gehouden moet worden.  De wereld zit nu eenmaal ingewikkeld in elkaar. In 1 klap vol het roer omgooien geeft bij een schip slagzij of een gebroken roer. Die traagheid strookt totaal niet bij het gevoel van urgentie dat mensen hebben die vanuit empathie voor de individuele dieren geen beesten willen zien doodgaan. Daarin zit volgens mij de meeste wrijving en frustratie.
Peter Venema

BartAbc

#81
Het rapport van de commissie-van Geel over het beheer van de Oostvaardersplassen is vandaag verschenen:

https://www.flevoland.nl/getmedia/a134c459-ad83-4cb4-a924-7fe65b03aaa4/Advies-beheer-Oostvaardersplassen-dvo.pdf

Het gaat over allerlei aspecten, maar de toekomst van de grote grazers stond het meest in de belangstelling, gezien de recente onrust daarover. Het advies is om de aantallen grote grazers flink terug te brengen, omdat de overbegrazing van de afgelopen jaren heeft geleid tot een achteruitgang van de biodiversiteit. Iets wat al eerder was geconstateerd, maar het lijkt erop dat er een externe commissie voor nodig was om echt tot een beleidswijziging te komen.
Ook recreatie en peilbeheer komen aan bod. Bij de reset van het moerasdeel lijkt voorkeur te zijn voor een gefaseerde aanpak; als ik me goed herinner anders dan in eerdere plannen. Ook dat is winst.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

peterv

Citaat van: BartAbc op april 25, 2018, 22:53:41 PM
maar het lijkt erop dat er een externe commissie voor nodig was om echt tot een beleidswijziging te komen.
Er zijn natuurlijk al eerder externe adviescommissies over de OVP aan het werk geweest met adviezen die een andere koers adviseerden. De werkwijze is niet uniek voor de OVP: als de politiek een maatschappelijk beladen besluit moet nemen worden externe experts voor advies gevraagd en als het advies niet bevalt daarover een contra-expertise, en als dat niet bevalt doen we het hele proces na een rustpauze opnieuw. Dat gaat net zo lang door tot er een politiek gewenst advies ligt. Dit patroon zie je op al dit soort dossiers. Bewindslieden willen zo persoonlijke politieke risico's verkleinen. Het eigenstandig nemen van besluiten zonder externe adviezen of tegen adviezen in, is politiek uiterst riskant; zie de recente discussie over dividentbelasting.
Peter Venema

Arjan Broekhuizen

'Zo min mogelijk edelherten afschieten in Oostvaardersplassen'
Er moeten zo weinig mogelijk edelherten in de Oostvaardersplassen worden doodgeschoten. Gedeputeerde Staten van Flevoland willen dat zoveel mogelijk dieren naar een andere bestemming gaan, ook al gaat dat meer geld kosten.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/zo-min-mogelijk-edelherten-afschieten-in-oostvaardersplassen
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

ronris

Citaat van: Arjan Broekhuizen op mei 22, 2018, 20:22:28 PM
'Zo min mogelijk edelherten afschieten in Oostvaardersplassen'
Er moeten zo weinig mogelijk edelherten in de Oostvaardersplassen worden doodgeschoten. Gedeputeerde Staten van Flevoland willen dat zoveel mogelijk dieren naar een andere bestemming gaan, ook al gaat dat meer geld kosten.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/zo-min-mogelijk-edelherten-afschieten-in-oostvaardersplassen
Dat wordt nog een hele operatie met die edelherten. Volgens mij hebben ze geen flauw idee waar ze aan beginnen of waar ze over praten.

hans parlevliet

bureautijgers verzinnen dergelijke oplossingen..het wordt tijd dat daarin eens ingegrepen wordt.
mvg
Hans

Arjan Broekhuizen

Staatsbosbeheer geeft kijkje bij grazers Oostvaardersplassen
Na alle discussie in de afgelopen winter over de Oostvaardersplassen, gaat Staatsbosbeheer belangstellenden het leefgebied van de grote grazers laten zien. Ze krijgen toegang tot een gebied waar normaal geen bezoekers mogen komen.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/staatsbosbeheer-geeft-kijkje-bij-grazers-oostvaardersplassen

https://www.staatsbosbeheer.nl/over-staatsbosbeheer/nieuws/2018/06/meelooprondes-grote-grazers-oostvaardersplassen
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen