Hoe blij was ik, toen ik in natuurgebied De Uithof in Den Haag wespenspinnen aantrof.
Op een heel klein gebied telde ik een keer binnen een half uur minstens 80 vrouwtjes. Mannetjes minder (maar dat kan ook aan mijn ogen liggen).
Vaak ging ik terug, om te kijken of er ook coconnen waren.
Tot mijn vreugde trof ik die aan en mocht zelfs het afzetten van een eipakket meemaken.
Graag wilde ik ook "de laatste ronde" zien: het afronden van de cocon, maar helaas, het hele veld was tot op de grond plat gemaaid.
Er was niets meer over.
Slechts twee vrouwtjes zag ik nog: één behoorlijk dik, dus ik hoopte dat zij nog een ei pakket zou leggen, wat ook is gebeurd.
Zij was gespaard, omdat er net op die plek een boomstronk stond waar de machine niet overheen kon.
Wat ik me nu afvraag.
De cocon is nadat het vrouwtje er een paar dagen naast heeft gezeten nog aanwezig. Is het daar veilig? (Honden mogen er niet komen) of is het beter het pakket dat in het midden van dit veld ligt te verplaatsen naar een veiliger plekje?
Mochten er volgend jaar toch weer wespenspinnen voorkomen op die plek, is het raadzaam de gemeente in te lichten dat ze een stuk overslaan bij het maaien?
Overigens heb ik op dit veld nog veel meer gezien, zoals veenpluis en brede orchis. Het is echt een uniek stukje grond.
Om er te lopen is het een oase, als je erop bent gekleed: moerassig (waardoor bijna niemand het veld betreedt), vol grassen, riet en diverse insecten.
Heel graag jullie mening!