Grote, stekende wespen

Gestart door gardensafari, september 10, 2016, 23:53:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Zie: http://www.nu.nl/dieren/4319697/reuzenwespen-zorgen-overlast-in-drentse-hoogeveen.html

Het is eigenlijk in tegenspraak met alles wat ik weet over hoornaars.
Ik hoop dat de gemeente bij de bestrijding enkele exemplaren verzamelt om de soort goed te kunnen vaststellen.
Dat bestrijden is misschien niet zo makkelijk, want de meeste wespennesten vallen nu uit elkaar?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

wilde

Ja, het is een opgeklopt verhaal, waarin de hoornaar het moet ontgelden.
In mijn omgeving zijn hoornaars helaas zeldzaam, maar ik weet dat ze pas aggressief zijn als je binnen een paar meter van het nest komt en anders gewoon niet. De gewone Vespula's zijn veel vervelender.
Ik denk dat het eerder een Dolichovespula kan zijn waarvan het nest verstoord is. Dat heb ik wel zelf ooit meegmaakt en dan wil je wel wegkomen. Dat zijn ook flinke wespen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Frank van de Putte

Nee, Hoornaars zijn zeker niet agressief, ik vond jaren geleden een nest in een paal, maar ze vlogen niet, het was donker weer. Ik kwam op het (niet al te slimme ;D) idee om een stevige tik te geven tegen die paal, toen kwamen ze tevoorschijn :blink:

Maar ik ben niet gestoken, ik heb er zelfs nog rustig wat foto's van genomen. Dat was op Noord-Beveland overigens, de Goudplaat, daar heb ik ze wel jaren achter elkaar gezien, verder kom ik ze in Zeeland eigenlijk nooit tegen.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

bas waanders

Dit is zo'n typische reactie van de media op "iets" dat er gebeurd moet zijn op dat fietspad . Mensen zullen wel gestoken zijn maar niemand weet er het fijne van , ook de soort niet . Mijn ervaring met hoornaars zijn er twee : op de Brunssummerheide was een nest in de vork van een boom , dat ben ik benadert tot op 2 meter en toen ben ik rustig foto's gaan maken . Ze vlogen langs me in en uit en ik ben niet één keer gestoken . Ik was wel op mijn hoede . De tweede ontmoeting was vorig jaar september toen twee hoornaars van een boombast aan het snoepen waren , met de camera en 100mm macro er zo dicht mogelijk op , ze gaven geen krimp :-) Naar andere insecten toe zijn  het ware killers , ze bijten hun kop eraf en peuzelen het op . Het nest op de Brunssummerheide moet ik eens navragen bij Natuurmonumenten : het is er dit jaar niet meer en ik vrees dat het geruimd is omdat het langs een pad ligt waar honderden mensen per dag passeren . Maar dan nog : ik ben best wel boos als dat gebeurd is . Dieren moeten het veld ruimen voor onnozele dagjesmensen ?  Ik kan alleen maar zeggen dat het een geweldig mooi dier is en beslist niet agressief , tenzij je het verstoord natuurlijk

HPM

Citaat van: wilde op september 11, 2016, 09:00:43 AM

Ja, het is een opgeklopt verhaal, waarin de hoornaar het moet ontgelden.
In mijn omgeving zijn hoornaars helaas zeldzaam, maar ik weet dat ze pas aggressief zijn als je binnen een paar meter van het nest komt en anders gewoon niet...

Ik heb eens tot binnen een meter van een hoornaarnest een druif staan snoeien. Geen enkel probleem. Ze waren niet eens opdringerig.
Herman van der Meer

wilde

Bas, wespennesten worden nauwelijks hergebruikt. Het is papier-maché en dat is na de winter geheel verteerd.
Ze bouwen dus meestal een nieuw nest in plaats van op een oude plek een nest te restaureren.
De koningin bepaalt de nestplaats en het zou zeer toevallig zijn als 1 van de tientallen nieuwe koninginnen de oude nestplaats zou kiezen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

bas waanders

Dank je Albert , dat wist ik niet . Ik had altijd het idee dat ze op dezelfde plek terugkeerden . Alweer wat bijgeleerd :-)

HPM

NOS Teletekst
"De grote wespen die gisteren op een 
fietspad in Drenthe mensen aanvielen, 
zijn door een verdelgingsbedrijf       
gedood.Zoals al vermoed waren het     
hoornaars,een soort wespen die 3,5 cm 
lang kunnen worden.In een holle boom   
naast het fietspad zat een nest.Dat is
verwijderd.De gemeente Hoogeveen kijkt
of er nog meer nesten verwijderd moeten
worden.Gisteren werden vier mensen door
een wespensteek onwel." 
Herman van der Meer

fdebets

Schandalig! Er klopt gewoon iets helemaal niet in dit verhaal.


Albert-Willem Hummel

Citaat van: wilde op september 11, 2016, 09:00:43 AM
Ja, het is een opgeklopt verhaal, waarin de hoornaar het moet ontgelden.
In mijn omgeving zijn hoornaars helaas zeldzaam, maar ik weet dat ze pas aggressief zijn als je binnen een paar meter van het nest komt en anders gewoon niet. De gewone Vespula's zijn veel vervelender.
Ik denk dat het eerder een Dolichovespula kan zijn waarvan het nest verstoord is. Dat heb ik wel zelf ooit meegmaakt en dan wil je wel wegkomen. Dat zijn ook flinke wespen.

Albert, ik heb zelfs regelmatig foto's van nesten gemaakt en werd nooit lastig gevallen door de insecten. Daarnaast vraag ik mij serieus af of wellicht iemand de dieren boos heeft gemaakt waardoor ze begonnen te steken.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Albert-Willem Hummel op september 11, 2016, 14:56:12 PM
Citaat van: wilde op september 11, 2016, 09:00:43 AM
Ja, het is een opgeklopt verhaal, waarin de hoornaar het moet ontgelden.
In mijn omgeving zijn hoornaars helaas zeldzaam, maar ik weet dat ze pas aggressief zijn als je binnen een paar meter van het nest komt en anders gewoon niet. De gewone Vespula's zijn veel vervelender.
Ik denk dat het eerder een Dolichovespula kan zijn waarvan het nest verstoord is. Dat heb ik wel zelf ooit meegmaakt en dan wil je wel wegkomen. Dat zijn ook flinke wespen.

Albert, ik heb zelfs regelmatig foto's van nesten gemaakt en werd nooit lastig gevallen door de insecten. Daarnaast vraag ik mij serieus af of wellicht iemand de dieren boos heeft gemaakt waardoor ze begonnen te steken.

Bij mij thuis had ik geen enkele last van wespen. Totdat ik uit nieuwsgierigheid het deksel van het egelhuis verwijderde om te kijken wat de in- en uitvliegende wespen daar toch te zoeken hadden. Daarbij moest ik op de vlucht slaan en liep ik twee steken op. Vanaf het moment dat de deksel boven hun nest verwijderd was waren ze opeens wel vervelend en agressief en was het gevaarlijk om te dicht in de buurt te komen van het nest. Erg vervelend als dat op 5 meter van je veranda is dus ik besloot het deksel terug te gaan leggen. Poging mislukt met in totaal 3 steken (en de laatste steek was er eentje te veel -> ben nu definitief allergisch geworden voor wespensteken). Ik vermoed dus dat er iets gebeurd is met het nest uit dat nieuwsbericht en dat de wespengroep zich permanent bedreigd voelt. http://waarneming.nl/waarneming/view/123150464
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Albert-Willem Hummel

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 11, 2016, 15:04:05 PM
Citaat van: Albert-Willem Hummel op september 11, 2016, 14:56:12 PM
Citaat van: wilde op september 11, 2016, 09:00:43 AM
Ja, het is een opgeklopt verhaal, waarin de hoornaar het moet ontgelden.
In mijn omgeving zijn hoornaars helaas zeldzaam, maar ik weet dat ze pas aggressief zijn als je binnen een paar meter van het nest komt en anders gewoon niet. De gewone Vespula's zijn veel vervelender.
Ik denk dat het eerder een Dolichovespula kan zijn waarvan het nest verstoord is. Dat heb ik wel zelf ooit meegmaakt en dan wil je wel wegkomen. Dat zijn ook flinke wespen.

Albert, ik heb zelfs regelmatig foto's van nesten gemaakt en werd nooit lastig gevallen door de insecten. Daarnaast vraag ik mij serieus af of wellicht iemand de dieren boos heeft gemaakt waardoor ze begonnen te steken.

Bij mij thuis had ik geen enkele last van wespen. Totdat ik uit nieuwsgierigheid het deksel van het egelhuis verwijderde om te kijken wat de in- en uitvliegende wespen daar toch te zoeken hadden. Daarbij moest ik op de vlucht slaan en liep ik twee steken op. Vanaf het moment dat de deksel boven hun nest verwijderd was waren ze opeens wel vervelend en agressief en was het gevaarlijk om te dicht in de buurt te komen van het nest. Erg vervelend als dat op 5 meter van je veranda is dus ik besloot het deksel terug te gaan leggen. Poging mislukt met in totaal 3 steken (en de laatste steek was er eentje te veel -> ben nu definitief allergisch geworden voor wespensteken). Ik vermoed dus dat er iets gebeurd is met het nest uit dat nieuwsbericht en dat de wespengroep zich permanent bedreigd voelt. http://waarneming.nl/waarneming/view/123150464

Bij de wesp ben ik altijd ook erg voorzichtig Bart, ik heb nl. ook een allergie voor hun gif. Bij hoornaars echter durf ik veel meer, daar deze minder agressief zijn dan wespen, die met name aan het einde van de zomer zeer agressief zijn.

wilde

Het nest is zo goed als zeker door iemand verstoord en dat vergeten ze niet snel.
Dan zijn het geen lieverdjes. Verdelgen op dit moment in het seizoen is mogelijk niet desastreus, want de jonge koninginnen en mannetjes zijn bij een normaal nest (normale seizoencyclus) al uitgevlogen.
Deze 'reuzenwespen' zijn nog eens aangedikt met een afmeting. Alleen de koningin kan 35 mm lang zijn, maar ik zag meestal minder grote.
De grootste werkster die ik fotografeerde was 28 mm. Onderstaande koningin is van mei van dit jaar en meet exact 30,4 mm.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

gardensafari

Dit zijn dan de gigawespen: http://www.nu.nl/dieren/4319838/nest-met-reuzenwespen-fietspad-in-hoogeveen-verdelgd.html
Erg kleine foto helaas.
Zijn het wel hoornaars; ik zie nagenoeg geen rood, alleen zwart en geel.
Maar ja, de foto is ook wel miniem.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

wilde

#15
Die foto had ik ook gezien, maar dat zijn naar mijn mening geen hoornaars.
Ik vermoed dat gewoon een archieffoto van wespen is gebruikt.
Zo wordt de lezer belazerd.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

bas.drost96

De dierenfoto's bij nu.nl laten zeer regelmatig niet de juiste soort zien.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Bart van Hoogstraten

Citaat van: wilde op september 11, 2016, 19:52:11 PM
Ik vermoed dat gewoon een archieffoto van wespen is gebruikt.
Zo wordt de lezer belazerd.

https://www.google.nl/search?safe=off&hl=nl&biw=1600&bih=1048&tbs=sbi:AMhZZiuu2obzB9r1zSoQYySquP7qmmZD6nAus0jPUBsflGUp8EMB-_1NAr0dagpK13ltigJ3Kliu5NZLUQc9QsDv8bDOi3ocuF72WDoozA3H6QfeeC2uvSvxEtMsATAZmAtyGo4GWLa4fhqQ1Bfo38D2CFDSaGHor8Lnt0kaU89m619NulLiEnT2clT3XHd9bUShNsoQSub-OnvoRiE0-fr_1kzJf4E41yvPGLHncYMQGUqJH_1vFU3ty2YmsGz2qtSCBAocA2Foh5EAhzVbdtw_1xYksTyQ4xoiq_1HL1YVhmD46X1Mdwl8dSxdneAFeBdSt5LIihKL_1x45OgDW8k_1r5gsZrV8Km0kSkQoA7z0vj-1nJlqxATWpNdw7fhB96ZGk-MFF-Vze560Txe2jyt8x0j5mZSpgU_1J17qIG-M_1Fqub_1gFcz-tkb24fh8KulewNiicRccIr7OazFj7KJCych9FVDglcAu5JeWzA78zJIwLcvRHTWG042ypdU4600zCQBxFmWE_1SU-Ww7Yplfu80sUAJM-aF9DMhiGJR3eMRNvx8XT_16hWQwByM6p9K2m_12-01V5iQ8Pt4cZZMfcwwubDJr-2jNvKKUX7g4-7V0JvK5vwsBYxMFAuYENtOWB-P27bLddnL1D2Mrrk0V61vWr751X47Y9A09aEhUBE8qGlGA0fUzi8fGNPNTqH_1IxLhQx9OpSeBI7M00pYpCKxkX0ZSkczfdiP-ag_1C-DqoNv6oqNU6nWQ3_1k3PEvz_1Kc7LWBCWPm4jRPcQ1kqAO1AUNcT1-7C6pb53ytcJ3HOmdslMbYff5ax76gr1LjkSPi1pDB5IN-pBXkQWoUnm58WbVk7Q6JyeogzC5xm61SgaGvDa_1LoJO0MTZYI8znE8DyyVBIOi8pbCOJMPX-koxb1dr7XUuY6lM5W0eyITRLNgqY2DXPBn_1Kug1oasr2srgl03IUEuRKr-55M9ynb0kI9UZ7-K7Vckb8u76Wcc8yWFVQ22EY219akCeclHABzg_1YPRllZH4XTvA8Y8vFrq7tt2w_1lBofDtvb_1D1BoGnNoV6bfeo86F0dGM-ss-x73KAk1MdkcHQE2OZnQvNDCKB3JpFPb5QAC4u66v8LvuK03KorNikALZlm1pBDXQdzv8bIkvEAOcMwg18Jx7m1mEB4szScNMJ1HCqi0WuVvxmOIf2p2JX107VcUeXQ0ElX5DVANjrrNOelcZE-7A1TGMg4bucMJqQ6w5lALa5qQGdBLoMvvIn3xFGgrHYZ3MGS7PTOXlAxJXyhb-CkXZi7bwGRs0ZgrUpt1VWY93J-5pfvfR5ZIFG21ZolLs3WAeJi3yJdSNp4bJLwM5r7OPvmfop1w2_17ScSZ-cynvtC8d8kMRCAKiTxpkRM6JESRk-9slUZKhwCbcFN4b11xL9eQKdyy4QKCC1pa3AUhOYvV5H17enKPfUCi6YedWpNw4s5fX95RcR152pOODHmnIk_1XnsKV74Njp9Xcnyf016oZ8uSbZs4jyDcicCJQtsuH055pHmtbwGQYvezkOIpcijfoBod_1FuAGCUyLe2wZKc94rCSljtRsuv4f_1ra0zekx9RnxOCw7H2Vf_1Jcl4d4pso7gcdx9mdUfDBktvL2Odj_1aYcZsKwTQpeHi6h1raqTQjBSOCtUP2UDPwhAnXxBwPmJiPtjIsHrgVmh2XpLxXNGq8MdQ&ei=l53VV7WJKYmUgAa7gbPQCA&start=0&sa=N
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

wilde

Hier wordt ook de term 'wespenzwerm' gebruikt.
Wespenzwermen bestaan niet. Alleen honingbijen vormen zwermen.
Wespen kunnen om zich te verdedigen wel massaal met honderden aanvallen als het een groot volk betreft.
Een honingbijzwerm betreft 3.000 tot 25.000 exemplaren en dat is dus vele malen meer, maar die vallen niet aan.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

gardensafari

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 11, 2016, 20:13:35 PM
Citaat van: wilde op september 11, 2016, 19:52:11 PM
Ik vermoed dat gewoon een archieffoto van wespen is gebruikt.
Zo wordt de lezer belazerd.

https://www.google.nl/search?safe=off&hl=nl&biw=1600&bih=1048&tbs=sbi:AMhZZiuu2obzB9r1zSoQYySquP7qmmZD6nAus0jPUBsflGUp8EMB-_1NAr0dagpK13ltigJ3Kliu5NZLUQc9QsDv8bDOi3ocuF72WDoozA3H6QfeeC2uvSvxEtMsATAZmAtyGo4GWLa4fhqQ1Bfo38D2CFDSaGHor8Lnt0kaU89m619NulLiEnT2clT3XHd9bUShNsoQSub-OnvoRiE0-fr_1kzJf4E41yvPGLHncYMQGUqJH_1vFU3ty2YmsGz2qtSCBAocA2Foh5EAhzVbdtw_1xYksTyQ4xoiq_1HL1YVhmD46X1Mdwl8dSxdneAFeBdSt5LIihKL_1x45OgDW8k_1r5gsZrV8Km0kSkQoA7z0vj-1nJlqxATWpNdw7fhB96ZGk-MFF-Vze560Txe2jyt8x0j5mZSpgU_1J17qIG-M_1Fqub_1gFcz-tkb24fh8KulewNiicRccIr7OazFj7KJCych9FVDglcAu5JeWzA78zJIwLcvRHTWG042ypdU4600zCQBxFmWE_1SU-Ww7Yplfu80sUAJM-aF9DMhiGJR3eMRNvx8XT_16hWQwByM6p9K2m_12-01V5iQ8Pt4cZZMfcwwubDJr-2jNvKKUX7g4-7V0JvK5vwsBYxMFAuYENtOWB-P27bLddnL1D2Mrrk0V61vWr751X47Y9A09aEhUBE8qGlGA0fUzi8fGNPNTqH_1IxLhQx9OpSeBI7M00pYpCKxkX0ZSkczfdiP-ag_1C-DqoNv6oqNU6nWQ3_1k3PEvz_1Kc7LWBCWPm4jRPcQ1kqAO1AUNcT1-7C6pb53ytcJ3HOmdslMbYff5ax76gr1LjkSPi1pDB5IN-pBXkQWoUnm58WbVk7Q6JyeogzC5xm61SgaGvDa_1LoJO0MTZYI8znE8DyyVBIOi8pbCOJMPX-koxb1dr7XUuY6lM5W0eyITRLNgqY2DXPBn_1Kug1oasr2srgl03IUEuRKr-55M9ynb0kI9UZ7-K7Vckb8u76Wcc8yWFVQ22EY219akCeclHABzg_1YPRllZH4XTvA8Y8vFrq7tt2w_1lBofDtvb_1D1BoGnNoV6bfeo86F0dGM-ss-x73KAk1MdkcHQE2OZnQvNDCKB3JpFPb5QAC4u66v8LvuK03KorNikALZlm1pBDXQdzv8bIkvEAOcMwg18Jx7m1mEB4szScNMJ1HCqi0WuVvxmOIf2p2JX107VcUeXQ0ElX5DVANjrrNOelcZE-7A1TGMg4bucMJqQ6w5lALa5qQGdBLoMvvIn3xFGgrHYZ3MGS7PTOXlAxJXyhb-CkXZi7bwGRs0ZgrUpt1VWY93J-5pfvfR5ZIFG21ZolLs3WAeJi3yJdSNp4bJLwM5r7OPvmfop1w2_17ScSZ-cynvtC8d8kMRCAKiTxpkRM6JESRk-9slUZKhwCbcFN4b11xL9eQKdyy4QKCC1pa3AUhOYvV5H17enKPfUCi6YedWpNw4s5fX95RcR152pOODHmnIk_1XnsKV74Njp9Xcnyf016oZ8uSbZs4jyDcicCJQtsuH055pHmtbwGQYvezkOIpcijfoBod_1FuAGCUyLe2wZKc94rCSljtRsuv4f_1ra0zekx9RnxOCw7H2Vf_1Jcl4d4pso7gcdx9mdUfDBktvL2Odj_1aYcZsKwTQpeHi6h1raqTQjBSOCtUP2UDPwhAnXxBwPmJiPtjIsHrgVmh2XpLxXNGq8MdQ&ei=l53VV7WJKYmUgAa7gbPQCA&start=0&sa=N

Dat moet de langste link zijn die ik ooit heb gezien.
Een stockfoto dus, weten we nog niks.
En zo schiet het niet op.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Albert-Willem Hummel

Er zijn mensen die SBS als serieuze bron aanvoeren als het gaat om de moordlustige reuzenwespen....  :rolleye:  Een beetje research zou de hedendaagse media niet misstaan.

gardensafari

In dit geval RTV Drenthe, kan het erger?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Albert-Willem Hummel

Citaat van: gardensafari op september 11, 2016, 21:56:38 PM
In dit geval RTV Drenthe, kan het erger?
En dan te bedenken dat RTV Drenthe samen met Staatsbosbeheer een natuurprogramma genaamd "Roeg!" maakt.

boekgooi

Omdat ik vaker in dat bosgebied kom, ben ik er vanmiddag even langs gefietst. Na een gesprek met een buurtbewoonster wist ik zeker, dat ik het juiste nest had. Het zijn dus wel hoornaars en het nest zat pal naast het fietspad op +/- 2 meter hoogte met de uitvliegopening aan fietspadkant. Ik heb een paar dode hoornaars op de foto gezet. De lijntjes op het papier staan 7 mm uit elkaar.
vr.gr. Jan de Gooijer

John Bouwmans

Duidelijke info Jan. Zo'n nest had geen overlast hoeven te veroorzaken. Hoornaars zijn vast verstoord door iemand.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

bas waanders

Geheel mee eens . Ik wist zo'n nest waar honderden per dag voorbij wandelden en er is bij mijn weten niets gebeurd . Bij verstoring natuurlijk wel ..........

Theo MJP

Ik ben het helemaal eens met nagenoeg al jullie opmerkingen en natuurlijk is er iets gebeurd dat de dieren heeft geprikkeld, maar misschien is er ook nog een ander scenario ...

Citaat van: wilde op september 11, 2016, 18:46:20 PM
Verdelgen op dit moment in het seizoen is mogelijk niet desastreus, want de jonge koninginnen en mannetjes zijn bij een normaal nest (normale seizoencyclus) al uitgevlogen.

Hoornaars hebben een lange levenscyclus, evenals de gewone en Duitse wesp. De nesten zijn, zeker dit jaar, rond deze tijd of later (tot half oktober) pas op hun top; dwz. ze produceren dan vele mannetjes en nieuwe koninginnen.
Zou het kunnen dat dit nest net in de fase van uitvliegen van koninginnen en mannetjes is geweest en de dieren dan misschien iets prikkelbaarder zijn? Ik heb daar zelf geen ervaring mee maar misschien iemand anders wel???

GroeTheo

Albert-Willem Hummel

Gistermiddag na het zoveelste broodje aap verhaal over dit prachtig insect een aantal foto's met de kleine lens gemaakt van een hoornaar die een insect aan het opeten was. Kon het dier tot zo'n 4 centimeter benaderen en fotograferen. Ze trok zich niets van mij aan.  B)

arpwifi

Nog nooit problemen met Hoornaars gehad. Soms komt een koningin binnen, op zoek naar een mooie nestplaats, die geleid ik gewoon met de blote hand weer naar buiten. Beetje suikerwater op de hand of stukje appel en ze blijft rustig op je hand zitten smikkelen zelfs.

Meest waarschijnlijke scenario voor mij: Op het fietspad langsfietsende baldadige pubers/schooljongens die het stoer vinden om in het voorbijfietsen een flinke laffe trap/klap uit te delen op zo'n nest met "rotwespen", waar andere fietsers en uiteindelijk het hele hoornaarvolk dan de dupe van worden.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jeanette

Heb hier een paar jaar geleden een  hoornaarsnest onder dak gehad; ze vlogen in en uit en fourageerden  veel in de tuin. Geen enkel probleem, kon er rustig  héél dicht bij staan en ze fotograferen en bekijken. 
Heb ze hier eigenlijk altijd wel  en dat heeft nog nooit een probleem opgeleverd. Integendeel; daardoor  heb ik de zeldzame  kortschildkever Quedius  dilatatus in huis gevonden, waarvan de  kever  zich uitsluitend ontwikkelt  in de nesten van de hoornaar Vespa crabro.

http://www.nev.nl/pages/publicaties/eb/nummers/2015/75-1/2-10.pdf

Keek nog even op de site van TRV-Drenthe en vond  daar  het onderstaande.
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/112964/Vijf-vragen-over-de-hoornaar