Sphex funerarius

Gestart door UULENHOF, september 03, 2016, 18:53:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

UULENHOF

Vanwege meerdere waarnemingen in Zeeland: Waarom wordt dit een exoot genoemd?
Ik neem wel aan dat de soort zijn verspreidingsgebied op eigen kracht via de kust naar het noorden uitbreidt.
Zie ook de waarnemingen op waarnemingen.be.

groeten
Jan Goedbloed

wilde

#1
Er zijn veel soorten insecten die door de opwarming van het klimaat steeds wat noordelijker verschijnen. Men heeft de neiging om de eerste waarnemingen aan te duiden als exoot. Maar als ze hier gewoon langere tijd gevestigd zijn is dat natuurlijk onzin. Er zijn ook soorten die via import van elders hier goed gedijen, bijv. De Suzuki fruitvlieg. Die wordt ook als exoot gezien en daar is meer voor te zeggen dan voor de Sphex funerarius. Die laatste heeft zich op natuurlijke wijze op Walcheren gevestigd, zoals zoveel andere insecten ook, bijv. Halophilus hederae.

Via allerlei commerciƫle activiteiten zijn er ook veel transporten van artikelen, zoals tuinplanten en -heesters. Zo zijn er in Nederland ook enkele extra keversoorten (Otiohynchus) binnengebracht, waar boomkwekers niet blij mee zijn. Dat zijn echte exoten, die het hier echter wel gewoon goed doen, zich voortplanten en handhaven. Na verloop van tijd zou je ze dan toch als inheems moeten gaan zien. Men noemt het ook wel Intratuinkevers.
Ook in de plantenwereld zie je dit verschijnsel. De adventief-plant bezemkruiskruid is hier niet meer weg te denken. Ze bloeien bijna het gehele jaar en staan op de meest rottige plekken, zoals bermen van asfaltwegen waar veel zout wordt gestrooid in de winter. Het deert ze niet.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Jorgen

Over welk scherm of overzicht heb je het? Deze heeft nog de status 1b incidental, welke tot voor kort door de software niet als native werd beschouwd. Hierdoor kreeg deze een exoot teken.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

UULENHOF

Inderdaad, precies wat ik bedoelde Albert, en dat geldt voor meer soorten. Zo heb ik inmiddels al meer dan 10.000 Zandslakken gezien in de duinen van Walcheren, maar staat er nog steeds exoot bij.
In Mijn waarnemingen staat Sphex als exoot, in Waarnemingen/wespen als esc.
Dat zijn dus twee probleempjes: de software zou aangepast moeten worden en bij een aantal soorten moet de status veranderd worden.
Maar ja, het blijft mensenwerk.   

Jorgen

Jan, zie ook de discussie in dit topic. Ik heb dit aangekaart, maar in bv het familie overzicht is dit al aangepast. Kan je een link geven waar dit als escape staat?

Ik vind wel dat je het aantal waarnemingen en de status min of meer los moet zien. Voor de statussen is het de bedoeling dat de definities van het soortenregister worden gevolgd, zie hier. Een soort kan dus zeer algemeen zijn, maar toch een exoot status hebben. Specifiek voor Sphex funerarius is 1b denk ik voorlopig nog gerechtvaardigd, al zal dit op termijn wel naar 1a veranderen. Hoe dan ook is dit waar Wim Klein zijn zegje over moet doen.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet