Op Platycis minutus lijkende kever?

Gestart door Tukkerbird, augustus 31, 2016, 22:37:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tukkerbird

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/123178103
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera indet. gezien op 2016-08-31 Losser - Omleidingskanaal
Foto's:


Toelichting:
De enige soort die er op lijkt is de zeer zeldzame Platycis minutus maar die komt alleen in Limburg voor, welke soort die erop lijkt kan dit zijn?
Bij voorbaat dank Martin Bonte

lo.troisfontaine

Dag Martin,

ik denk gewoon dat je volkomen gelijk hebt en dat je de zeer zeldzame P. minutus toch vastgelegd hebt op deze foto.

vind dit zo al een bijzondere en mooie familie.

groeten,

Lo

arpwifi

In de Kevercatalogus (2010) wordt de soort nog helemaal niet voor Nederland genoemd en het soortenregister vermeldt de soort ook nu nog niet. Een publicatie voor Belgisch Brabant van 2004 (PDF) beschrijft het aantreffen van de soort aldaar als areaaluitbreiding naar het noorden. Dat is misschien wat apart, gezien het feit dat deze ook uit Scandinaviƫ bekend is, maar het lijkt er zeker wel op dat het beestje sinds een paar jaar in Nederland dus ook qua presentie aardig aan de weg timmert...

Erg leuke waarneming  :duim:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Tukkerbird

Zo dat is zeker leuk, jammer dat ik er niet veel aandacht aan geschonken heb. Foto en weer verder, dacht dat het een gewone soort was en zag later op de foto pas dat wat vreemde nekschildje.
Ik zal de waarneming veranderen,  bedankt voor jullie hulp

Gr. Martin

Tukkerbird

Wel jammer dat er weinig over de soort te vinden is, iemand enig idee waarom deze soort als exoot gezien wordt?

arpwifi

#5
Er is natuurlijk nog niet voldoende bekend over het voorkomen en/of voortplanten van deze soort in Nederand. Momenteel staat'ie op waarneming als "incidenteel / zwerver" - het is mogelijk dat de software daar een "Exoot"-icoontje aan toekent. Dat het soortenregister de soort nog helemaal niet weergeeft zal er inderdaad aan liggen dat er nog geen publicatie over het voorkomen in Nederland is uitgekomen?

P.S. Hier de forumdiscussie voor het eerste exemplaar in Nederland: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=293747.0

Ik weet niet of er nou ondertussen al iemand een keer een exemplaar verzameld heeft, maar het zou dus wel tijd worden dat de soort een keer een publicatie voor Nederland krijgt ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Tukkerbird

Bedankt Arp voor het uitgebreide uitleg en de link, leuk om te lezen. Exoot tekentje blijf ik apart vinden, misschien heeft het inderdaad met je uitleg te maken.

Gr.Martin

arpwifi

Er wordt (of werd?) op wat meer plekken misschien iets te makkelijk met het exoot-icoontje gewapperd en soorten met een bepaalde status niet getoond waar dat wel zou moeten (naar mijn mening), dus daar valt nog wel een boompje over op te zetten.

Maarehhh ... ook aan jou dus de nadrukkelijke "uitnodiging" om een exemplaar te verzamelen ivm met bewijsvoering voor Nederland en publicatie wellicht ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

pdeknijff

Arp,
In de thread over de eerste wordt toch melding gemaakt van het verzamelen van twee exemplaren?
Dat is dus al gedaan.
gr,
Peter de Knijff
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

arpwifi

Je hebt helemaal gelijk - ik had niet ver genoeg doorgescrolled  :rolleyes:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Tukkerbird

http://waarneming.nl/waarneming/view/123388708

Afgelopen maandag had ik deze kever, ook dit lijkt mij weer een Platycis minutus.
Er zitten er dus meer, deze was namelijk een heel stuk kleiner.

Gr.Martin

robin

Citaat van: arpwifi op september 01, 2016, 13:51:59 PM
Er is natuurlijk nog niet voldoende bekend over het voorkomen en/of voortplanten van deze soort in Nederand. Momenteel staat'ie op waarneming als "incidenteel / zwerver" - het is mogelijk dat de software daar een "Exoot"-icoontje aan toekent. Dat het soortenregister de soort nog helemaal niet weergeeft zal er inderdaad aan liggen dat er nog geen publicatie over het voorkomen in Nederland is uitgekomen?

P.S. Hier de forumdiscussie voor het eerste exemplaar in Nederland: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=293747.0

Ik weet niet of er nou ondertussen al iemand een keer een exemplaar verzameld heeft, maar het zou dus wel tijd worden dat de soort een keer een publicatie voor Nederland krijgt ...

Hoi Arp, Ik heb Jan Cuppen  2 jaar geleden 2 levende exemplaren uit Limburg gegeven. Deze waren de 2e waarneming uit Nederland na een eerdere waarneming uit de Achterhoek als ik het goed heb. Een publicatie zit geloof ik nog in de pijplijn.
groeten robin kraaij

arpwifi

ja, helemaal goed natuurlijk  :duim: Als Jan de kevers heeft, dan wordt de soort tzt wel 'officieel' voor Nederland gepubliceerd.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jan cuppen

Ik ben op dit moment heel hard met lieveheersbeestjespublicatie(s), de voorbereiding op de atlas van de lieveheersbeestjes en nog zo iets met waterkevers. Het een en ander zal dus nog wel even op zich laten wachten. Platycis minutus is beslist geen exoot.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen