2 kleine plantjes 1 klein ezeloortje?

Gestart door Grada Menting, november 17, 2005, 22:16:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Grada Menting

In Vlissingen gezien.
Grijs fluweelachtig blad, groeiend tussen tegels, 2 a 3 cm groot/klein blad.

Geel bloempje erg klein.




Pieter Stolwijk

Foto 1 lijkt me Bleekgele drooogbloem, maar zeker is dat niet.
Foto 2 en 3 is Hopklaver (Medicago lupulina): een gele klaver met kantige (niet ronde) stengel (met ronde stengel zou het Kleine klaver o.id. zijn)! De vruchtkluwens doen min of meer aan Hopbellen denken; vandaar de naam.

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

marcel123

#2
De eerste doet mee meer aan een tuinbrunel achtig iets denken...Is wel een fors exemplaar, maar je zit bij Vlissingen zeker op de zware zeeklei...dus het zou ook alsnog een droogbloem kunnen zijn.

Grada Menting

Hopklaver dus! Bedankt, ook voor de uitleg.

Ik heb ,hier op Waarneming, de foto's bekeken van de Bleekgele Droogbloem maar ik zie geen overeenkomst met mijn kleine ezelsoor.
Er zijn weinig foto's waarop de onderbladeren staan en als ze er op staan ziet het blad er heel anders uit.
Wachten totdat ze gaan bloeien.

Els

Het eerste plantje doet met denken aan een plantje wat ik alleen onder de Nederlandse naam "steekneusje" ken. Het is twee-jarig. Het geeft in het tweede jaar fel roze bloemetjes die lijken op bloemen van phloxen.

Els
Els Ouwehand, Katwijk

Pieter Stolwijk

Goed idee die "steekneus". Het kan heel goed Prikneus (Silene coronaria) zijn. Het probleem met zo'n foto is dat je geen afmetingen kunt zien. De bladen van Prikneus zijn wel aanzienlijk groter dan die van Bleekgele droogbloem. De laatste heeft rozetbladen van ongeveer 3 cm. Die van Prikneus zijn aanzienlijk groter. Hoop dat je hier wat aan hebt.

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Els

Even gekeken op google prik- of steekneus: we bedoelen dezelfde.  :huh:

Els
Els Ouwehand, Katwijk

marcel123

Gister vergelijkbare bladeren gezien in Middelkoop, maar helaas geen foto van gemaakt....

feel4nature

ik heb de prikneus in mn tuin, en ik weet Bijna 100 procent zeker dat dit ze ook zijn...
natuurlijk met groet, Ali.

Grada Menting

Ik heb Prikneus in mijn tuin....maar daar deed dit plantje mij niet aan denken.
Het was zo'n miniplantje...kijk naar de kiezels op de foto.
De enige overeenkomst is het grijze fluweelachtig blad.
Sorry jongens en meisjes jullie gaan niet door voor de koelkast. :lol: