Palaiargia ernstmayri? Arfak, Nieuw Guinea

Gestart door lama, augustus 26, 2016, 19:00:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

lama

Onderstaande juffer fotografeerde ik begin augustus in Syobri in het Arfak gebergte van Nieuw Guinea, om en nabij 1500 meter hoogte.

Kijkend in Kalkman & Orr lijkt het het meeste op Palaiargia ernstmayri (plaat 24 in Kalkman & Orr), maar toch zijn er ook verschillen, en de achteraanhangsels lijken op niets eigenlijk. Dus zeker ben ik niet.

https://observation.org/waarneming/view/122985615

Iemand enig idee?

Marcel_Wasscher

Ten eerste: prachtige foto's! Daarnaast zie ik inderdaad diverse verschillen met P. ernstmayri zowel bij het borststuk (in zijaanzicht bij die van jou zwarte onderste helft) als de aanhangselen (bij jou de onderste niet alleen uiteinde omhoog gebogen, maar ook korter dan de bovenste).
Ik zal hem voor jou aan Vincent voorleggen om eens mee te kijken.
Groet,
Marcel

grunsven

Ik weet niks van die hoek maar prachtige foto's inderdaad.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)


lama

Citaat van: Marcel_Wasscher op augustus 28, 2016, 07:26:11 AM
Ten eerste: prachtige foto's!

Dank! Ik heb vooral mijn best gedaan ook de achteraanhangsels op de plaat te krijgen, wetende dat die in deze regio van belang zijn voor de determinatie.

CiteerDaarnaast zie ik inderdaad diverse verschillen met P. ernstmayri zowel bij het borststuk (in zijaanzicht bij die van jou zwarte onderste helft) als de aanhangselen (bij jou de onderste niet alleen uiteinde omhoog gebogen, maar ook korter dan de bovenste).

Precies. Tekening borststuk is toch iets anders, en de achteraanhangsels verschillen (en lijken op géén van de Palaiargia achteraanhangsels afgebeeld in het gidsje). Ook mis ik blauw aan het uiteinde van het achterlijf.

CiteerIk zal hem voor jou aan Vincent voorleggen om eens mee te kijken.

Graag!

vincentkalkman

Inderdaad leuke foto's! In een artikel over Palaiargia wat verschenen is na het verschijnen van het veldgidsje hebben we een foto opgenomen van een beest wat identiek lijkt aan jouw beest. Die was gefotografeerd door Sandra Lamberts bij Mokwam (ook in de Arfak). We hebben dat beest als P. ernstmayeri gepubliceerd. De tekening van ernstmayeri in het boekje is gebaseerd op de beschrijving van het holotype en we hebben het materiaal zelf nooit gezien (is niet in Nederland). Op basis van de foto's is het moeilijk om vast te stellen of het inderdaad ernstmeyeri is of dat het een nieuwe soort betreft. In het artikel hebben we vier nieuwe soorten beschreven die niet in het veldgidsje staan en verschillende andere soorten moeten nog beschreven worden. De Arfak is eigenlijk nooit serieus op libellen onderzocht en aangezien er ook veel endemische vogels zitten zou het mij niet verbazen als er nog 10 of 20 of nog meer nieuwe libellensoorten zijn te vinden.

Vincent

Orr, A.G., V.J. Kalkman & S.J. Richards 2014 Four new species of Palaiargia Förster, 1903 (Odonata: Platycnemididae) from New Guinea with revised distribution records for the genus. International Journal of Odonatology 16: 309-325.
Vincent Kalkman - Naturalis Biodiversity Center
Postbus 9517, 2300 RA Leiden
Bezoekadres: Darwinweg 2, Leiden, Tel.: 06 45662151

lama

Citaat van: vincentkalkman op augustus 28, 2016, 20:14:18 PM
Inderdaad leuke foto's! In een artikel over Palaiargia wat verschenen is na het verschijnen van het veldgidsje hebben we een foto opgenomen van een beest wat identiek lijkt aan jouw beest. Die was gefotografeerd door Sandra Lamberts bij Mokwam (ook in de Arfak). We hebben dat beest als P. ernstmayeri gepubliceerd.

Dank! Syobri, waar ik deze foto nam, ligt ook in de regio Mokwam, dus dat kan kloppen. Coordinaten van de plek: 1.1042 S, 133.9190 E, hoogte 1427 m.

Syobri is geliefd bij vogelaars, omdat er een bekende gids zit (Zedh Wonggor, die ooit met David Attenborough gewerkt heeft) en je er bijna gegarandeerd Paradijsvogels ziet.

Hij lijkt inderdaad sprekend op de foto in jullie recente publicatie. Ik zal hem als ernstmayri invoeren in observado.



lama

Inmiddels is de waarneming gepubliceerd in Notulae odonatologicae:

M. Langbroek, 2018: A new record of the damselfly Palaiargia ernstmayri (Odonata: Platycnemididae) in the Arfak mountains of New Guinea.
Notulae odonatologicae 9(1), 1-5.

pdf via mijn website http://publicaties.langbroek.org