Europees eland

Gestart door Rayan Majoor, augustus 21, 2016, 13:37:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Het lijkt me vrij logisch dat dit het Europese eland is, maar daarbij zag ik dat er twee subspecies waren (alces en caucasicus) en heb geen idee hoe je kan zien welke van de twee deze elanden zijn... is dat te zien?
Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/122713216
onzeker Europese Eland - Alces alces gezien op 2016-07-27 Sweden - Dals-Ed
Foto's:
















bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rob Koelman

Wat je in tien seconden al niet kunt vinden met Google...  B)


https://en.wikipedia.org/wiki/Caucasian_moose

The Caucasian moose (Alces alces caucasicus) was a subspecies of moose found in the Caucasus Mountains of Eastern Europe and Asia Minor. It is widely believed to be extinct.

It has often been confused with the European elk, leading to debate regarding the possibility that some members of the species have survived; however, the European Elk lives in Scandinavia and the Baltic States, whereas the Caucasian moose lived in Eastern Europe and Western Siberia.

The species was quite common until the mid-19th century, when populations began to decrease.
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

En als je niet weet of niet kan zien welke ondersoort een populatie is, kan je m natuurlijk altijd onder de soort zonder specifieke ondersoort parkeren..
Douwe van der Ploeg

Maarten70

Gr, Maarten

Douwe van der Ploeg

Heb je z'n vraag gelezen, Maarten?
Douwe van der Ploeg

HPM

Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 21, 2016, 17:08:41 PM

Heb je z'n vraag gelezen, Maarten?

Een vraag die zich door de lokatie zelf beantwoordt.
Herman van der Meer

Maarten70

Citaat van: HPM op augustus 21, 2016, 17:48:27 PM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 21, 2016, 17:08:41 PM

Heb je z'n vraag gelezen, Maarten?

Een vraag die zich door de lokatie zelf beantwoordt.
Idd. Daarom mijn vraag, waarom de twijfel?
Gr, Maarten

Rayan Majoor

Hallo allemaal,

De naam 'caucasius' kwam me al bekend voor maar ik wist niet waarvan ik het kende... van een gebied dus :rolleyes:
Ik had er om de een of andere reden niet echt aan gedacht om het leefgebied oid op te zoeken en zocht vooral naar verschillen in uiterlijk en vond daar niet echt iets...ik snap ook niet waarom ik niet naar verdere verschillen zocht.
In ieder geval bedankt voor de hulp / info allemaal!

Citaat van: HPM op augustus 21, 2016, 17:48:27 PM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 21, 2016, 17:08:41 PM

Heb je z'n vraag gelezen, Maarten?

Een vraag die zich door de lokatie zelf beantwoordt.
En wat lokatie betreft: bij insecten (waar ik mij toch voornamelijk mee bezig houd) heb je toch zo nu en dan van bepaalde soorten en ondersoorten zwervers die daar noormaal niet voorkomen dus alleen naar het gebied kijken is dan niet altijd voldoende ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jva

Citaat van: r.majoor op augustus 21, 2016, 13:37:55 PM
Het lijkt me vrij logisch dat dit het Europese eland is, maar daarbij zag ik dat er twee subspecies waren (alces en caucasicus) en heb geen idee hoe je kan zien welke van de twee deze elanden zijn... is dat te zien?

Naast dat het vrij logisch is dat dit A. a. alces is, is het in dit geval vrij duidelijk te zien dat dit ook twee mannelijke dieren zijn. Ook dit zou je wellicht kunnen specificeren.
Jelle

Rayan Majoor

Citaat van: jva op augustus 23, 2016, 13:11:43 PM
Naast dat het vrij logisch is dat dit A. a. alces is, is het in dit geval vrij duidelijk te zien dat dit ook twee mannelijke dieren zijn. Ook dit zou je wellicht kunnen specificeren.
Ik zie nu inderdaad dat ik dat bij de waarneming zelf nog niet had gedaan (bij de foto's wel...). Ik heb het aangepast!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jva

Citaat van: r.majoor op augustus 23, 2016, 15:45:15 PM
Citaat van: jva op augustus 23, 2016, 13:11:43 PM
Naast dat het vrij logisch is dat dit A. a. alces is, is het in dit geval vrij duidelijk te zien dat dit ook twee mannelijke dieren zijn. Ook dit zou je wellicht kunnen specificeren.
Ik zie nu inderdaad dat ik dat bij de waarneming zelf nog niet had gedaan (bij de foto's wel...). Ik heb het aangepast!

:duim:
Jelle