Hoofdmenu

Geelvlekheidelibel

Gestart door grunsven, augustus 16, 2016, 12:26:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

grunsven

In de laatste Brachytron heb ik een stukje geschreven over de achteruitgang van de Geelvlekheidelibel.
Deze soort had regelmatig invasies en was in sommige jaren zeer algemeen. In de gebieden waar deze  invasies vandaan kwamen is hij zeldzamer geworden.
Hierdoor (?) zijn er de laatste jaren geen invasies meer en is de geelvlekheidelibel in Nederland en België heel zeldzaam geworden.
Toch werden ze nog wel af en toe gezien.
Hoewel we al een heel eind in de vliegtijd van deze soort zijn is er nog geen enkele waarneming ingevoerd dit jaar.
Zou hij al uit Nederland verdwenen zijn?
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

grunsven

Nog steeds geen waarnemingen van geelvlekjes.
Zijn er wel mensen op de bekende plek(ken) gaan kijken?
Indien dat het geval is zou dat als een 0-waarneming ingevoerd kunnen worden.
Het is uiteraard wel een verschil of er niet gezocht is of wel gezocht maar niks gezien.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Weia

Wat zijn die bekende plekken waar men heen moet gaan?
Grensmeer bij het Aekingerzand is de enige die ik ken (en ik ben er al jaren niet geweest).
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

En in 2006 (het enige topjaar dat ik bewust heb meegemaakt) zaten ze op dermate veel (vaak niet erg 'typische') plekken (waaronder een groot deel van de Strabrechtse Heide) dat ik werkelijk niet zou weten waar te beginnen .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

AvanderHeijden

#4
Citaat van: Weia op augustus 22, 2016, 10:52:31 AM
Wat zijn die bekende plekken waar men heen moet gaan?
Grensmeer bij het Aekingerzand is de enige die ik ken (en ik ben er al jaren niet geweest).

In Tolbert / Leek (Groningen) is een pingo-ruïne waar afgelopen jaren een kleine populatie zat.

Klik

De Grenspoel bij het Aekingerzand is al enkele jaren een prima plek om in het noorden Zwervende heli's te zoeken (en vinden) maar Geelvlekken heb ik er nooit gezien in de jaren dat ik er nu kom.

Weia

Citaat van: frankneijts op augustus 22, 2016, 10:56:49 AM
En in 2006 (het enige topjaar dat ik bewust heb meegemaakt) zaten ze op dermate veel (vaak niet erg 'typische') plekken (waaronder een groot deel van de Strabrechtse Heide) dat ik werkelijk niet zou weten waar te beginnen .. B)
Ja, die plekken zeggen dus niets. Ik heb na zo'n jaar voortplanting in de tuin gehad...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

grunsven

Tolbert is de afgelopen jaren wel de enige betrouwbare plek geweest en daar was/is duidelijk een populatie. Er is vorig kaar onder andere ook een dier gezien in het Drents-Friese Wold en op de Kampina maar waar die vandaan komen is onduidelijk.
Uit Tolbert zijn dit jaar ook maar erg weinig libellenwaarnemingen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Albert-Willem Hummel

Citaat van: grunsven op augustus 22, 2016, 11:20:58 AM
Tolbert is de afgelopen jaren wel de enige betrouwbare plek geweest en daar was/is duidelijk een populatie. Er is vorig kaar onder andere ook een dier gezien in het Drents-Friese Wold en op de Kampina maar waar die vandaan komen is onduidelijk.
Uit Tolbert zijn dit jaar ook maar erg weinig libellenwaarnemingen.

Als ik eens tijd over heb ga ik daar wel even kijken. Maar eerlijk gezegd lijkt het hier in de omgeving ook een slecht heidelibellen jaar te worden. Maar wie weet wat nog komt.

AvanderHeijden

Ik ben dit jaar (wellicht té) vroeg in de vliegtijd 1x in Tolbert geweest en heb toen niks gezien, daarna ben ik er niet meer geweest maar ik moet zeggen dat het weer vaak ook niet erg meewerkte.

Albert-Willem Hummel

Enkel een bruinrode man gezien daar vandaag.

Albert-Willem Hummel

Vandaag er weer geweest en veel zwarte en bloedrode heidelibellen gezien, zie afbeelding.


grunsven

Overduidelijk geen geelvlekheidelibel.
Maar het is nu prima tijd van het jaar en als deze wel allemaal actief waren kunnen we ook niet het weer de schuld geven.
Fijn dat je bent gaan kijken, nu weten we in ieder geval wat er aan de hand is.

Geelvlekheidelibel is ook vrij opvallend, zeker als je alert bent op deze soort pik je zeker de mannetjes er snel uit. Het lijkt er dan ook op dat deze wel weg zou kunnen zijn.
Het is nooit een echt Nederlandse soort geweest (altijd afhankelijk van invasies) en dus ook niet een soort waar we veel voor kunnen doen in termen van natuurbeheer maar het is wel een contrast met de positieve verhalen voor bijna alle andere soorten.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Weia

Citaat van: Albert-Willem Hummel op augustus 23, 2016, 15:01:10 PM
Vandaag er weer geweest en veel zwarte en bloedrode heidelibellen gezien, zie afbeelding.
En bruinrode, zie afbeelding ;-)
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Albert-Willem Hummel

Citaat van: Weia op augustus 23, 2016, 17:29:53 PM
Citaat van: Albert-Willem Hummel op augustus 23, 2016, 15:01:10 PM
Vandaag er weer geweest en veel zwarte en bloedrode heidelibellen gezien, zie afbeelding.
En bruinrode, zie afbeelding ;-)

Natuurlijk en bruinrode, typo  :angel:

Albert-Willem Hummel

Vandaag met opzet enkele plekken bezocht waar het doorgaans wemelt van de heidelibellen. Het was maar een magere opbrengst en wellicht is dit ook gewoon een slecht jaar voor Sympetrum.

Albert-Willem Hummel

Citaat van: grunsven op augustus 23, 2016, 15:53:19 PM
Overduidelijk geen geelvlekheidelibel.
Maar het is nu prima tijd van het jaar en als deze wel allemaal actief waren kunnen we ook niet het weer de schuld geven.
Fijn dat je bent gaan kijken, nu weten we in ieder geval wat er aan de hand is.

Geelvlekheidelibel is ook vrij opvallend, zeker als je alert bent op deze soort pik je zeker de mannetjes er snel uit. Het lijkt er dan ook op dat deze wel weg zou kunnen zijn.
Het is nooit een echt Nederlandse soort geweest (altijd afhankelijk van invasies) en dus ook niet een soort waar we veel voor kunnen doen in termen van natuurbeheer maar het is wel een contrast met de positieve verhalen voor bijna alle andere soorten.

Vandaag daar een klein uurtje rondgelopen, maar wederom geen enkel exemplaar gezien.

grunsven

Zelf ben ik er nooit geweest maar het is niet heel groot. Ik zou denken dat je een populatie toch wel had moeten zien, zelfs al is die populatie klein.
Uiteraard is het in dit geval ook belangrijk om op te slaan dat je niks gezien hebt. Volgens mij kan dat door " totaal aantal voor het hele gebied"  te selecteren bij protocol en dan een 0 te geven bij aantal. Een opmerking zoals "Een uur gezocht met goed weer maar geen geelvlekheidelibel gezien." maakt ook meteen duidelijk wat dit betekend.
Nu is dit forumtopic nog terug te vinden maar over een paar jaar is dat lastiger terwijl een nul-waarneming wel makkelijk te vinden blijft.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Albert-Willem Hummel

#17
Ik ga er een nul waarneming van maken Roy :duim:

http://waarneming.nl/waarneming/view/122853411

grunsven

Bedankt, ook namens Tim Termaat (Tim beheert de libellendatabase bij de Vlinderstichting maar is nu op vakantie, ik heb hem laten weten dat je gezocht hebt en niks gevonden hebt. Hij was erg blij dat we dat we uit kunnen sluiten dat er geen gezien zijn omdat niemand gekeken heeft).
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Albert-Willem Hummel

Graag gedaan Roy, het is redelijk dichtbij en een kleine moeite. En natuurlijk had ik de soort graag waargenomen om mijn soortenbestand te verhogen, maar helaas.

renesmid

Hoi Albert-Jan

Heb je op de juiste locatie gezocht? Ik ben er een paar jaar geleden geweest en ik heb ze daar ook gezien. Maar mijn pijl staat iets verderop.
Ik meen me te herinneren dat ze bij een vennetje zaten en veel kwelwater.

Groetend René.
René Smid

Albert-Willem Hummel

#21
Citaat van: renesmid op augustus 25, 2016, 22:30:24 PM
Hoi Albert-Jan

Heb je op de juiste locatie gezocht? Ik ben er een paar jaar geleden geweest en ik heb ze daar ook gezien. Maar mijn pijl staat iets verderop.
Ik meen me te herinneren dat ze bij een vennetje zaten en veel kwelwater.

Groetend René.

Klopt René, het pijltje staat niet goed. Ik ga het aanpassen. Het was een inmiddels vrijwel drooggevallen ven vlakbij een kinderopvang

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Goyatlah

Ik meende toch echt dat ik de waarnemer van de laatste influx was???? 4 in het Dwingelderveld, zelfde dag div. waarnemingen uit NW Grun, en id's van rare beestjes all around de zandgronden. Dagen later pas oet Holland etc.

BTW hip hip hooray SomaFlav 2 keer voor Peter. :duim: :duim: :duim:
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Ok, Geelvlek heeft nooit levensvatbare populaties in Nederland gehad (ten minste niet voor zover ik weet).Alle populaties zijn zonder nieuwe aanvoer binnen enkele jaren uitgestorven. In zuid-oost europa lijkt er niets met de beestjes aan de hand te zijn, sterker nog, ik heb er op de servisch-bulgaarse grens meer gezien dan ooit elders. Maar in oost-duitsland doet het beest het al heel lang erg slecht (navraag bij Brandenburgse onderzoekers) Aangezien mijn eigen influx waarnemingen gerelateerd lijken aan oostenwind (mag iemand verifieren als ie daar zin aan heeft) zouden de Nederlandse beestjes dus daarvandaan kunnen komen, en dus op een gegeven moment uitsterven. Probleem opgelost?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

grunsven

Inderdaad lijkt het er op dat in Nederland zich nooit zelfstandig populaties hebben kunnen handhaven. In de gebieden waar de invasies vandaan kwamen is flaveolum echter hard achteruit gegaan (zie het portret in de laatste Brachytron). De achteruitgang in oostelijk Duitsland en Polen is iets van de laatste jaren en waarom flaveolum het daar zo slecht doet is onduidelijk. Daarmee is het probleem dus niet opgelost, hoogstens verschoven.

In Zuid Europa lijkt flaveolum het nog wel goed te doen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

theomuusse

In de duinen van Voorne zagen we de soort met gemak in 1984 - 1989 en toen ik weer opnieuw ging kijken vanaf 2005 ook in aantal.
Mijn mening is dat er in Voorne toch echt een levensvatbare populatie heeft gezeten.

grunsven

Er is zeker voortplanting geweest en ook populaties die jaren lang hebben bestaan. Maar echt langdurig (decennia) stand houden lijkt hier niet te lukken zonder aanvulling uit het oosten.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

jvanleeuwen

For what it is worth: geen geelvlekheidelibel gezien dit jaar in Landgoed Stoutenburg Leusden dit jaar.

Albert-Willem Hummel

Wellicht zien we volgend jaar bij een drogere zomer met een meer uit het oosten komende wind, de waarnemingen en de populaties ook weer toenemen.