Duel tussen goudvink en pimpelmees

Gestart door g.j. keizer, oktober 03, 2007, 17:44:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

g.j. keizer

Hallo vogelaars en andere geïnteresseerden,
Vanaf heden staat op de Vogeldagboeksite van Adri de Groot een door mij gemaakt en door hem bewerkt filmpje met begeleidende tekst http://www.vogeldagboek.nl/html/Vogelgevecht.html van een vechtpartij tussen een mannetjesgoudvink en een pimpelmees, die op de voedermand in de tuin van mijn Duitse woonadres plaatsgreep, met een spectaculair verloop (let ook op de opportunistische glanskop) en een nog spectaculairdere afloop.
Inmiddels is het filmpje van stemmige muziek voorzien en eveneens http://www.youtube.com/watch?v=LLm9HYosUVw geplaatst.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Rinie van Reenen

Zeker mooi! De grootte-verhoudingen vallen zo extra op. Het ziet er heel grappig uit, dat die Pimpelmees steeds aan die rand hangt (en dat'ie er, als'ie 'm maar even boven het maaiveld uitsteekt, er af gehakt wordt).
Groet, Rinie van Reenen

JaapHennevanger

Maar waar is de pimpel gebleven? :P  
Jaap Hennevanger



g.j. keizer

CiteerMaar waar is de pimpel gebleven? :P
Jaap,
Die werd twee meter verderop in de heg gedumpt en gaf het op.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Christian

Prachtig hoe die Glanskop het 2-tal nog even nakijkt
Christian Brinkman

Ben Wielstra

Fantastisch! Wat een volhouder ook die Pimpelmees! Die beestjes zijn echt voor niemand bang!

frankmeer

Frank van der Meer

heuvelsdoorn

Zeer uniek, vooral omdat er 3 soorten bij betrokken zijn!

Weleen taferelen gezien met koolmezen en een gaai, maar nooit op film.

Wij zijn blij dit te mogen hebben gezien.

Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Predator

geen verkeerde soorten in je achtertuin
Groet, Maarten

henkjanvdkolk

Deze pimpelmees is wel een aanhouder zeg!
Maar het spreekwoord 'de aanhouder wint' gaat in dit geval helaas voor de pimpelmees niet op.  ;)  
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Tim Asbreuk

CiteerMaar het spreekwoord 'de aanhouder wint' gaat in dit geval helaas voor de pimpelmees niet op.

Dit is meer het spreekwoord als er 2 honden vechten om een been.

Gaat de glanskop ermee heen
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

frankmeer

CiteerIntussen heeft een glanskop (Parus palustris - Marsh Tit) geprofiteerd van de tweestrijd en brengt het bekende spreekwoord in de praktijk: Als twee vogels vechten op de voedertafel, pikt de derde snel een zaadje met zijn snavel.
Frank van der Meer

panterans

Fantastisch dit te mogen zien.
Vogels zijn net mensen :D  

BramtK

Gek dat de Goudvink die Glanskop met rust laat...

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

g.j. keizer

CiteerGek dat de Goudvink die Glanskop met rust laat...
Bram,
De Glanskop wachtte op enige afstand de uitkomst van de vechtpartij af, kwam tijdens de korte pauzes in het duel aanvliegen, landde kort op de voedermand, griste zo twee keer een zonnepit weg en ging die dan verderop op zijn gemak op zitten eten. Hij was daarmee de Goudvink steeds te slim en te snel af. De Pimpelmees had meer de strategie van de aanhouder wint, wat maar een keer succes had en uiteindelijk veel meer energie kostte.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

apache007

Dat is zeker een mooi filmpje, inderdaad een enorme volhouder die pimpelmees  :lol: !
mvg,
Niels


VWG De Hop

If I could hear the greatest sound
the silence of forest in the early morning
just interrupted and up valued by the lonely call of a bird I would answer

harderbroek

CiteerHallo vogelaars en andere geïnteresseerden,
Vanaf heden staat op de Vogeldagboeksite van Adri de Groot een door mij gemaakt en door hem bewerkt filmpje met begeleidende tekst http://www.vogeldagboek.nl/Vogelgevecht.html van een vechtpartij tussen een mannetjesgoudvink en een pimpelmees, die op de voedermand in de tuin van mijn Duitse woonadres plaatsgreep, met een spectaculair verloop (let ook op de opportunistische glanskop) en een nog spectaculairdere afloop.
Reacties s.v.p. hier plaatsen.
Hoi gerrit Jan,

Ik hoorde het verhaal al van Andre Wels (SBB) waarmee jij op stap bent geweest in het Horsterwold?

Opzichzelf geen raar fenomeen behalve dat dan de pimpelmees wordt afgevoerd.
Wel zeer bijzonder dat je het hebt kunnen filmen. Maar let maar eens op wat voor rare( onze taal) gedragingen vogels hebben om iets te verdedigen.
Je moet het maar treffen om dit te filmen GEWELDIG!

Doet me gelijk denken aan de engelse proef met roodborsten waarbij een opgezette ex. de kop kaal werd geplukt of te wel zijn hersenen in de pan gehakt.
In 1997 hadden wij ook zo,n geval met een opgezette blauwborst die door een ovwerwinterde roodborst geheel op de kop van veren werd ontdaan.  Indien mogelijk zoals de site al van ,Mijn dagboek, al stelt van A.de Groot, wil ik graag gebruik maken van het filmpje voor de cursus vogels kijken vanuit een andere ooghoek mag dat? Ik zie je antwoordt tegemoet als je nog niet in het buitenland bent.

groeten
Rob
Zeeowolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

harderbroek

CiteerGek dat de Goudvink die Glanskop met rust laat...

Bram
Hoi bram,

Niet geheel gek .

Als je het filmpje nog eens bekijkt zie je dat er door de goudvink (hoewel dit mesnelijke gezien sterker lijkt) twijfel in keuze wordt gemaakt?
Misschien verkeerd verwoord maar het moment gedrag van de goudvinkl lijkt te laten zien dat het een duidelijke keuze maakt maar een fractie van een sec wel afgeleid(of twijjfeld) wordt. De bedreiging lijkt ook minder te zijn gezien de afstand van de glanskop?

m.v.g.
Rob
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

BramtK

Hmmm... Jawel Rob, Goudvink kijkt inderdaad tweemaal op als de Glanskop verschijnt maar richt zijn aandacht dan weer op de Pimpelmees. Als later de Pimpelmees aankomt, wordt deze meteen door de Goudvink aangevallen. Misschien, zoals GJ zegt, kiest de Glanskop een beter moment, maar lijkt het er niet ook een beetje op dat de Goudvink sterker reageert op de Pimpelmees dan op de Glanskop? Met zo'n schaal eten kan je je so wie so afvragen waar die voedselnijd voor nodig is. Wel een mooie gebeurtenis om zo te zien zeg!

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

g.j. keizer

CiteerIndien mogelijk zoals de site al van "Mijn dagboek" al stelt van A. de Groot, wil ik graag gebruik maken van het filmpje voor de cursus vogels kijken vanuit een andere ooghoek mag dat?
Rob,
Voor de cursus "Vogels kijken vanuit een andere ooghoek" kan je gebruik maken van bovenstaande link. Je kan het filmpje dan (met begeleidende tekst) samen met de cursisten op de Vogeldagboeksite bekijken.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

harderbroek

Citeer
CiteerIndien mogelijk zoals de site al van "Mijn dagboek" al stelt van A. de Groot, wil ik graag gebruik maken van het filmpje voor de cursus vogels kijken vanuit een andere ooghoek mag dat?
Rob,
Voor de cursus "Vogels kijken vanuit een andere ooghoek" kan je gebruik maken van bovenstaande link. Je kan het filmpje dan (met begeleidende tekst) samen met de cursisten op de Vogeldagboeksite bekijken.
Hoi Gerrit Jan,

Ik zal kijken of dat gaat luken.

Alvast bedankt.

poldergroet
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

g.j. keizer

#22
Een update vanuit de Eifel. Inmiddels zijn een aantal vogels weer op de voedermand aanwezig en ook de Goudvink was weer kort in de tuin. Opvallend is de rangorde, die de vogels, die komen fourageren, binnen de soort en tussen de soorten onderling aanhouden. De Boomklevers staan, bij afwezigheid van Vlaamse gaaien, aan de top van de hiërarchie, zij verdragen elkaar niet en ze bedreigen en verjagen elke andere vogel, die op de mand landt. Vervolgens is er een zeer agressieve Koolmees, die in gezelschap van andere Koolmezen of zelfs wanneer hij alleen op de mand zit, zijn vleugels (en staart) dreigend en imponerend wijd over het voedsel uitgespreid houdt (zie foto 1) en elke andere Kool- of Pimpelmees probeert te verjagen. De overige Koolmezen tolereren de Pimpelmezen niet en de Pimpelmezen verdragen elkaar onderling ook niet. En wat me nu pas opvalt : de Glanskoppen verdragen elkaar en worden door alle andere mezensoorten met rust gelaten (zie foto 2). Zij kunnen ongehinderd hun gang gaan, tenzij ze door een van de Boomklevers worden bedreigd en verjaagd. Als men op het filmpje afgaat, zouden dezelfde tussen soorten geldende omgangsregels tevens voor de gespannen verhouding tussen de Goudvink en de Pimpelmees en voor het tolerante gedrag van de Goudvink ten opzichte van de Glanskop moeten gelden. En tot slot is er nog de schuchtere Roodborst, die de kruimels onder de mand opruimt en zich uitsluitend op de mand waagt, als er gedurende enige tijd geen vogels op aanwezig zijn geweest.

Foto 1
Dreigende Koolmees
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Rinie van Reenen

#24
Euh, Gerrit.J....  'k zie dat het tijd is de mand bij te gaan vullen... ;)

Maarre, aardig verhaal, van die rangorde!
Groet, Rinie van Reenen

g.j. keizer

#25
Citeer'k zie dat het tijd is de mand bij te gaan vullen...
Rinie,
Tussen het maken van de eerste en de tweede foto is krap drie kwartier verstreken :whistle: !!!
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Dutchbird

Gerrit, leuk dat je ons op de hoogte houdt. Inderdaad apart dat de glanskop gewoon zijn gangetje kan gaan. Ben benieuwd naar de verdere belevenissen op de voedertafel, Caroline
Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu

g.j. keizer

Nog twee foto's van de dominante Koolmees, die andere (kool)mezen door een dreighouding aan te nemen weet te verjagen.

Foto 1
De Koolmees linksonder komt net aangevlogen en neemt onmiddellijk een dreighouding aan.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#28
Foto 2
Beide andere koolmezen vluchten en de dominante Koolmees heeft het rijk alleen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#29
Drie koolmezen, waaronder de dominante dreigende Koolmees, die onderling in gevecht zijn en de Glanskop daarbij negeren.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen