witte bundelridderzwam?

Gestart door ratje, oktober 03, 2007, 17:38:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

kan dit de witte bundelridderzwam zijn? De hoed en de steel zijn geschubd.

ratje

Ze zaten helemaal verstopt onde bramen en brandnetels in de buurt van eiken en beuken.

ratje


han.endt

#3
Ik denk de Gevlekte Franjehoed. De (zeldzamere) Geelvoetfranjehoed lijkt er heel veel op, maar heeft duidelijk geel op de steel bij de 'voet' en bij die voet geel mycelium.

ratje

CiteerIk denk de Gevlekte Franjehoed. De (zeldzamere) Geelvoetfranjehoed lijkt er heel veel op, maar heeft duidelijk geel op de steel bij de 'voet' en bij die voet geel mycelium.
Hoi Han, bedankt.
Ik zag eerst helemaal geen foto van deze zwam ook niet op internet. Jouw foto was de enige die ik kon vinden.

han.endt

Zoek je wel onder de wetenschappelijke naam? Dat geeft altijd veel meer hits.
Ik zal hem er voortaan bijzetten, wel zo handig.
http://images.google.nl/images?hl=nl&q=Psa...F-8&sa=N&tab=wi

ratje

CiteerZoek je wel onder de wetenschappelijke naam? Dat geeft altijd veel meer hits.
Ik zal hem er voortaan bijzetten, wel zo handig.
http://images.google.nl/images?hl=nl&q=Psa...F-8&sa=N&tab=wi
Han, meestal doe ik dat wel, nu ff niet gedaan. Toch bedankt.

grietaf

Ook nu denk ik weer aan de Geelvoetfranjehoed. Ik heb een foto die er als twee druppels water op lijkt en als zodanig gedetermineerd is. Ik zal proberen om hem mee te sturen, maar ik ben daar niet zo handig in.
Grieta.

Kennelijk niet gelukt, ik zie hem tenminste nergens.

ratje

CiteerOok nu denk ik weer aan de Geelvoetfranjehoed. Ik heb een foto die er als twee druppels water op lijkt en als zodanig gedetermineerd is. Ik zal proberen om hem mee te sturen, maar ik ben daar niet zo handig in.
Grieta.

Kennelijk niet gelukt, ik zie hem tenminste nergens.
Hoi Grieta,
de foto die je wilt uploaden mag niet groeter zijn dan 800 kb in de breedte. Ik ben wel erg nieuwsgierig.

grietaf

Hannie, ik ga het nog eens proberen. Oefening baart kunst zal ik maar denken.
Grieta.

ratje

#10
Hallo Grieta,
je hebt gelijk, ze lijken echt op elkaar. Grappig. Zal ik hem dan veranderen? Of wat zal ik nu doen? Hoe weet je dan dat de steel en het mycelium geel zijn? Zeurkous he?

grietaf

Hallo Hannie,
Deze paddenstoelen heb ik gefotografeerd tijdens de binnenlandse werkweek van de NMV in 2005. Toen waren we in Beekbergen.Hij is toen door deskundigen gedetermineerd. Ze hebben vast een paar exemplaren meegenomen. Vanavond zal ik kijken in welk gebied we hem gevonden hebben.
Groetjes, Grieta.

ratje

CiteerHallo Hannie,
Deze paddenstoelen heb ik gefotografeerd tijdens de binnenlandse werkweek van de NMV in 2005. Toen waren we in Beekbergen.Hij is toen door deskundigen gedetermineerd. Ze hebben vast een paar exemplaren meegenomen. Vanavond zal ik kijken in welk gebied we hem gevonden hebben.
Groetjes, Grieta.
Grieta,
grappig, Beekbergen ligt hier niet zo ver vandaan. Deze komt van de Voorstondensestraat in Voorstonden. Dus aardig in de richting. Misschien heeft de wind gunstig gestaan. :grin:  

grietaf

Wij hebben hem destijds op twee plekken in het Deelerwoud gevonden. KM hok 189/453 en 189/454.
Wat je nu moet doen met jouw waarneming moet je denk ik aan een Admin vragen, in dit geval aan Arno?
Groetjes, Grieta.

Arno van Stipdonk

Mijn voorstel is het volgende; Een onzekere Geelsteelfranjehoed. Als determinatiekenmerken met zekerheid zijn vastgesteld pas op zeker zetten.

ratje

CiteerMijn voorstel is het volgende; Een onzekere Geelsteelfranjehoed. Als determinatiekenmerken met zekerheid zijn vastgesteld pas op zeker zetten.
Arno, dat vind ik een goed plan en wat kan ik eventueel doen om de determinatie zeker te stellen?

ratje

CiteerWij hebben hem destijds op twee plekken in het Deelerwoud gevonden. KM hok 189/453 en 189/454.
Wat je nu moet doen met jouw waarneming moet je denk ik aan een Admin vragen, in dit geval aan Arno?
Groetjes, Grieta.
Grieta bedankt voor de moeite.  :lol:  :D  

Arno van Stipdonk

Citeer
CiteerMijn voorstel is het volgende; Een onzekere Geelsteelfranjehoed. Als determinatiekenmerken met zekerheid zijn vastgesteld pas op zeker zetten.
Arno, dat vind ik een goed plan en wat kan ik eventueel doen om de determinatie zeker te stellen?
Hannie,

Zover ik het nu weet kun je het beste proberen te achterhalen of de steelbasis en het mycelium geel van kleur is. Als er geen geel te zien is zal een zekere determinatie lastig worden denk ik.
Maar dit haal ik ook alleen uit de boeken, ik weet er het fijne ook niet van.  

ratje

#18
Hallo Grieta en Arno,
vanmiddag nog maar even aan het speuren geweest naar de geelvoetfranjehoed. En ja gelukkig gevonden. Je zou hem haast niet van de beginfoto herkennen. Nu hier komt-ie. En?? :whistle:

Geel als mycelium zat er verder niet in de grond. Een stukje afgebroken en de rest weer terugezet in de aarde.

ratje

Arno,
kun/wil je me zeggen of dit het goede is om definitief in te voeren? :angel:  

Arno van Stipdonk

Hannie,

Ik wil best mijn oordeel geven. Het lijkt erop dat er wel gele plekken te zien zijn maar dat kun jij zelf het beste beoordelen. Verder lijken de nu verder ontwikkelde vruchtlichamen volgens mij nu ook meer op de Geelvoetfranjehoed. Dus het lijkt wel in orde. Grieta / Han, wat denken jullie? Jullie hebben veldervaring met deze soort(en) dus jullie oordeel is voor mij waardevoller.


han.endt

#21
Er is geen spoor van een (vluchtige) ring te zien. Bij de Gevlekte die ik gezien heb is daar meestal wel wat van te zien. Verder vind ik het lastig om een waardeoordeel over dat vlekje te geven. Wat is het voor vlekje? Maar alles bij elkaar denk ik nu toch ook Geelvoetfranjehoed.

Restanten ring bij de Gevlekte Franjehoed:

grietaf

Mijn mening ken je al, Arno: de Geelvoetfranjehoed.
Grieta.

ratje

Mag ik jullie allemaal bedanken voor de moeite, kan deze discussie gesloten worden. :grin:  :duim: