hommel in Zweden

Gestart door aabckoos, augustus 10, 2016, 21:57:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

aabckoos

Welke soort(en) is (zijn) dit?
Hartelijke groet,
Koos

gardensafari

Hommels zijn erg lastig, maar in ieder geval zie ik twee verschillende.
De bovenste lijkt mij een lid van de aardhommel-groep.
De onderste? Ik weet het niet, mogelijk een tweekleurige koekoekshommel????
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

aabckoos

Ok bedankt. En is dit een steenhommel?
Hartelijke groet,
Koos

Martijn Dijkhuizen

De 1e foto is niet te determineren, de aardhommelgroep is in zweden nog groter, je daar naast onze aardhommelsoortem ook nog B. soroeensis en B. sporadicus die er hetzelfde uitzien.

De 2e hommel is een vrouwtje Bombus quadricolor, erg leuke waarneming. De vrouwtjes van de Scandinavische ondersoort ssp. globosus zijn te herkennen aan het dunne rossige randje tussen het zwart en de witte achterlijfspunt.

De 3e foto is een mannetje steenhommel.
Met vriendelijke groeten van Martijn Dijkhuizen

bartvanhoof

Martijn,

Hoe sluit je bij de 3e foto B. ruderarius uit? Het lijkt wel of er rood-achtige/lichte haren op de benen zijn, en die komt ook in het zuidelijk deel van Zweden voor.
Zeg niet dat je ongelijk hebt :) maar wil wat leren van de hommel expert al hier. :)

gr,
b.

Martijn Dijkhuizen

Hoi Bart,

De 3e hommel is sowieso een mannetje, want de hommel heeft geen stuifmeelkorfjes.
Steenhommel mannetjes hebben vaak rode beharing op de achterpoten en mannetjes van Bombus ruderarius hebben een heel ander kleurpatroon.

Groeten van Martijn
Met vriendelijke groeten van Martijn Dijkhuizen

bartvanhoof

Dank Martijn,

Ja, moet meer ervaring krijgen in het wel of niet zien van een stuifmeelkorf (i.e. determineren van mannetje of niet) ... op scherpe foto's wil me dat wel lukken maar op bewogen foto's (die bij mij ook de meerderheid vormen als ik in het veld bezig ben) vind ik dat nog vrij lastig.
Als je eenmaal weet of het een mannetjes is dan, ja, is de rest vaak wat makkelijker, zoals in dit geval.

nogmaals dank,
gr,
bart.

aabckoos

Dank! Leuk zeg, die quadricolor!
Hartelijke groet,
Koos

gardensafari

Citaat van: bartvanhoof op augustus 12, 2016, 12:20:57 PM
Dank Martijn,

Ja, moet meer ervaring krijgen in het wel of niet zien van een stuifmeelkorf (i.e. determineren van mannetje of niet) ... op scherpe foto's wil me dat wel lukken maar op bewogen foto's (die bij mij ook de meerderheid vormen als ik in het veld bezig ben) vind ik dat nog vrij lastig.
Als je eenmaal weet of het een mannetjes is dan, ja, is de rest vaak wat makkelijker, zoals in dit geval.

nogmaals dank,
gr,
bart.

De vrouwtjes koekoekhommels hebben ook geen korfjes en kunnen daardoor zand in de ogen strooien.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.