Schonen Krabbescheer en Groene Glazenmakers

Gestart door hdeheer, oktober 02, 2007, 18:26:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

hdeheer

Ik wordt er moedeloos van: Overal wordt de Krabbescheer totaal geschoond, niks geen gefaseerd schonen, ook niet door de waterschappen. Kleine plukjes worden zelfs minitieus opgeruimd en daarmee de eieren en larven.
Inmiddels bericht ontvangen over Siegerswoude (Fr.), Grootegast (Gr.) en Westerdiep Wildervank.
Ik dacht dat provincies, waterschappen en gemeenten zich toch verbonden hadden met "het Convenant"?
Dit klemt te meer omdat we op waarneming dit jaar 800 Groene Glazenmakers hebben genoteerd. Groningen 500, Friesland 250 en rest Nederland 50.
Twee kerngebieden 't Kret en Woudsbloem Groningen zijn over hun hoogtepunt.
Blijven over Oldeboorn (Fr.) en De Wildervankse Dallen (Gr.) als de 2 kerngebied voor de Groene. Als daar ook nog barbaars gaat worden geschoond, dan zijn we even ver,  zelfs minder ver als met de Grutto.
Wat te doen?
Herman de Heer.

Maico Weites

#1
'Berend Botje' is ook tegen, en voert een campagne http://www.platformberendbotje.nl/krabbescheer.html

EDIT: hier bij Woudbloem en kolham stikt het er gelukkig nog van de krabbescheer
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

hdeheer

Maico, je bent een man naar mijn hart.

Ik ben al betrokken bij de acties van Berend Botje. Louter als "expert",  waarnemingen-- en observatiesman.  Ook moeten er zeker 120 bijna monumentale beukenbomen verdwijnen voor een overbodig bruggetje i.v.m. de vaarrecreatie.
Belachelijke reacties op  artikelen van het Dagblad van het Noorden over dit thema.
Ook Buro Bakker in Assen schrijft naar de hand die ze voedt; Plat Fonteinkruid, Stomp Fonteinkruid, Blaasjeskruid spec. (waarschijnlijk Loos en/of Fijn naast Groot),  Krabbenscheer,  Drijvende Waterweegbree en Fijn Hoornblad worden of niet gezien of afgedaan:  a la:,  op de grens van holoceen met pleistoceen en in de intensieve akkerbouwgebieden van de Veenkolonien kan eigenlijk niks belangrijks voorkomen.
Ook zien ze geen Groene Glazenmakers. Van het totale pakket aan flora en fauna,  onderzoeken ze slechts de helft van de dier- en plantgroepen.  En van die helft rapporteren ze slechts de helft.
Ik heb de Ecologische Flora er op nageslagen: en deze plantjes zeggen meer als wat zij willen laten zien: Veenkolonien, insecticiden, mestoverschotten, saaie landschappen enz.
De waterkwaliteit is in ieder geval zeer uitzonderlijk! En nu is daar de grootste GroeneGlazenmakerpopulatie ter wereld ontdekt!!
Hoe gaan we nu verder? Vlinderstichting, provincie, waterschappen, gemeenten, HISWA en wij als waarnemers?
Met vriendelijke groeten,
Herman de Heer.

hdeheer

Wat betreft de opmerking dat er veel Viridissen zitten in Polen (en mogelijk Wit Rusland/Oekraine) hebben we niets. Moeten we daar heen om ze te zien?  Waar zitten ze daar dan?
K.D. Dijkstra meldt ze in de laatstgenoemde gebieden, maar nooit meer als 100 daglichtscore in een rbepaalde egio, eerder enkele tientallen. En Polen???
De waarnemingen uit Zweden, Noord-Duitsland, Denemarken zijn helemaal opgedroogd. Ik denk echt dat we super zuinig moeten zijn op onze laatste der mohicanen.
Herman.  

Goyatlah

CiteerVan de gemeente Grootegast heb ik nog steeds geen positieve reactie ontvangen. :gun: De Vlinderstichting weet je van de laatste vergadering. De laatste hoop is gevestigd op L.B.G.
Nog een edit: Wat mij opvalt is dat er zo weinig mensen reageren op dit topic.
Tsja, wat moet ik zeggen, alles wat ik hier over weet te vertellen komt bij jullie of bij Jan Gerard vandaan. Dat het een schande is spreekt wel voor zich (maar daar koopt niemand wat voor).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

hdeheer

Ik kan het niet laten:

Op de wijze van een dreigende atoombom: duck-duck,
of om met Colijn te spreken: Ga allemaal maar rustig slapen.
Herman.

hdeheer

In de Wildervankster Dallen zijn Stomp Fonteinkruid, Plat Fonteinkruid, Drijvende Waterweegbree, Blaasjeskruid (Groot-Loos-Klein), Krabbenscheer,  Fijn Hoornblad, Sterrekroossoorten ect. waargenomen. Alles wordt afgedaan met Veenkolonien, intensieve akkerbouw, mest en insecticiden. Maar deze planten wijzen op een opmerkelijke waterkwaliteit (zie Ecologische Flora).! Wanneer komt de tijd dat Priovincie, gemeenten trots worden op deze kwaliteiten (inclusief de Groene Glazenmaker) en dat gaan vermarkten in ecotoerisme i.p.v. alles met flauwe grappen (zie reacties Dagblad v.h. Noorden) af te doen?
Wij weten precies hoe die Afrikanen dat moeten doen met leeuwen, tijgers, berggorilla's en ik denk wel terecht. Maar in eigen tuin laten we het sloffen.
Herman.

Leon Olsthoorn

Hebben jullie hierover al contact gehad met Hinko? Het lijkt me inderdaad een zaak om te melden bij de AID (elke keer dat een overtreding wordt geconstateerd of vermoed) en daarmee ook een zaak voor NatuurVerstoord
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

#8
Ik bedoelde Hisko (mijn excuses voor het verkeerd schrijven van je voornaam), die is hier admin en medewerker en beheert ook natuurverstoord.nl. Ik denk dat het goed inderdaad goed is contact met hem op te nemen, bijvoorbeeld via het email-adres van natuurverstoord.nl en dan zo exact mogelijk uit te leggen wat precies het probleem is en welke acties je al ondernomen hebt.

En inderdaad, de boetes van de AID zorgen niet dat de krabbescheer terugkomt in de vaarten, maar op deze manier worden de "daders" er wel doordringend op gewezen dat het op deze manier niet mag. Hopelijk kun je daarmee voorkomen dat het komende jaren weer zo loopt.

Het enige dat je daarnaast kan doen is zorgen dat je veel in het veld bent zodat je onrechtmatigheden snel opmerkt en deze zodra je ze opmerkt zoveel mogelijk bekend maken zodat anderen dezelfde fout niet meer maken. Maar voorkomen dat mensen de flora en faunawet overtreden kunnen we niet. Waar mensen zijn worden wetten overtreden, dat is helaas niet anders
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Goyatlah

Herman & Astrid, julie hebben allebei mn telefoonnr. Als ik iets kan doen, neem dan kontakt op.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

grunsven

Het is inderdaad bizar dat het volledig duidelijk is wat er zou moeten gebeuren, dit vrijwel geen extra kosten met zich mee brengt of andere overlast veroorzaakt maar uitvoerders het gewoon niet doen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

MC

Maar ja, iedereen die werkt in de onderhoudsbussines is natuurlijk gewend om (al 35 jaar ofzo) die sloten lomp te schonen. Dat duurt even voor het doordringt. AID is denk ik het beste: meestal zal het te laat zijn, maar ik denk dat de schoners er wel van zullen schrikken. Die letten dan de volgende keer misschien wat beter op.
Al gaat ook dat leereffect langzaam, getuige de pimpernelblauwtjes...
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Hinko

#12
CiteerOok Buro Bakker in Assen schrijft naar de hand die ze voedt
even ter info: op dit forum zijn ook mensen van Buro Bakker actief.

Ik heb bij diverse overheden gewerkt en de kwaliteit van extern onderzoek valt me keer op keer erg tegen. Het maakt niet uit of het gaat om ecologisch onderzoek, bodemonderzoek of cultuurhistorie, de kwaliteit is minimaal. Ik snap niet dat buro's ermee weg komen.
mvgr, Hinko

characea

CiteerHet is inderdaad bizar dat het volledig duidelijk is wat er zou moeten gebeuren, dit vrijwel geen extra kosten met zich mee brengt of andere overlast veroorzaakt maar uitvoerders het gewoon niet doen.
Idd..erg verrassend.
Afgelopen zaterdag hoorde ik dat de baggerpomp ook als optie genoemd werd. Dit lijkt me nogal ongezond voor kleine en grote modderkruipers of eventuele prikken. Dus ik vroeg me af hoe vaak dit middel ingezet werd.

Goyatlah

Citeer
CiteerHerman & Astrid, julie hebben allebei mn telefoonnr. Als ik iets kan doen, neem dan kontakt op.
Moi Dolf,

bedankt voor je aanbod. Ik weet eerlijk gezegd niet of je persoonlijk verder iets zou kunnen doen, behalve overtredingen doorgeven aan de aid. Ik reageer misschien wat overdreven op dit onderwerp, maar steek ook behoorlijk wat energie in de bescherming van de soort.
Weet wat jij en Herman doen, en heb daar alle waardering voor. Voel me dan ook absoluut niet aangevallen. Heb wel een mail naar de PvdD gestuurd met een uitleg en het verzoek om eens naar eea te kijken (heb daarbij dit item en Herman's email gelinked). Ben bang dat mn eigen partij (SP) iets minder gevoelig is voor kleine beestjes.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

MC

Citeer
CiteerOok Buro Bakker in Assen schrijft naar de hand die ze voedt
even ter info: op dit forum zijn ook mensen van Buro Bakker actief.

Ik heb bij diverse overheden gewerkt en de kwaliteit van extern onderzoek valt me keer op keer erg tegen. Het maakt niet uit of het gaat om ecologisch onderzoek, bodemonderzoek of cultuurhistorie, de kwaliteit is minimaal. Ik snap niet dat buro's ermee weg komen.
Voor dit Buro publiekelijk door de mangel wordt gehaald, misschien is het beter om dan ook meteen echte informatie te geven?
Misschien ligt het nl. niet aan het buro, maar aan een verkeerde of te beperkte opdracht van de opdrachtgever? Of is het rapport van het buro niet opgevolgd tijdens de daadwerkelijke beheersrondes?
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Goyatlah

Citeer
Citeer
CiteerOok Buro Bakker in Assen schrijft naar de hand die ze voedt
even ter info: op dit forum zijn ook mensen van Buro Bakker actief.

Ik heb bij diverse overheden gewerkt en de kwaliteit van extern onderzoek valt me keer op keer erg tegen. Het maakt niet uit of het gaat om ecologisch onderzoek, bodemonderzoek of cultuurhistorie, de kwaliteit is minimaal. Ik snap niet dat buro's ermee weg komen.
Voor dit Buro publiekelijk door de mangel wordt gehaald, misschien is het beter om dan ook meteen echte informatie te geven?
Misschien ligt het nl. niet aan het buro, maar aan een verkeerde of te beperkte opdracht van de opdrachtgever? Of is het rapport van het buro niet opgevolgd tijdens de daadwerkelijke beheersrondes?
Ik ben onbekend met het betreffende buro, maar heb wel het idee dat er door verschillende mensen al voorbehouds gemaakt zijn. Laten we ons toto het topic houden.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Hathor

Succes met de aktie; hier in Zuiden zitten ze 'nog' niet' (dat ik weet) maar de beken etc worden langzaamaan schoner en indien er krabbescheer opduikt hoop ik niet dat er zo drastisch geschoond gaat worden!

Weet iemand of ze in Zuiden zitten?
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Leon Olsthoorn

http://waarneming.nl/soort.php?id=1765&wno...&tab=5kmhokjaar

Volgens dit verspreidingskaartje van waarneming.nl is regio Gouda, Zuid-Holland tot nu toe de zuidelijkste vindplaats in Nederland  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

marcel123

#19
CiteerNog een edit: Wat mij opvalt is dat er zo weinig mensen reageren op dit topic. Er zijn hier meer mensen bezig met beestjes ontdekken dan beschermen. Als dit zo doorgaat, valt er in de toekomst niet veel meer te ontdekken, behalve dat men zich beter eerder met bescherming had bezig gehouden!
Dat is een bekend verschijnsel. Mensen die soorten bekijken zijn vaak niet de hardste actievoerders.


Als ik het me goed herinner zat de zuidelijkste populatie bij Terneuzen op een bedrijventerrein. En nu komt de ironie.

Deze is verdwenen omdat het water waar de soort in zat verland is: het bedrijf wilde deze soort niet op zijn terrein en door verlanding verdwijnt de krabbe scheer vanzelf...

Goyatlah

Misschien zelf (op een verantwoorde manier) schonen?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

MC

CiteerDe Groene glazenmaker is een rode lijst soort en zijn leefgebied mag niet worden aangetast, maar zijn leefgebied onderhouden is kennelijk niet verplicht. Wat gaan we daar aan doen?
Niet veel, aangezien een Rode-Lijst status geen enkele bescherming biedt. Gelukkig staat ie ook op de Habitatrichtlijn, wat meer zoden aan de dijk zet.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

MC

CiteerNog een edit: Wat mij opvalt is dat er zo weinig mensen reageren op dit topic. Er zijn hier meer mensen bezig met beestjes ontdekken dan beschermen. Als dit zo doorgaat, valt er in de toekomst niet veel meer te ontdekken, behalve dat men zich beter eerder met bescherming had bezig gehouden!
Het bericht wordt nog eens aangehaald, vandaar dat ik er nog maar even op reageer. Wat mij opvalt, is dat er kennelijk per direct een reactie verwacht wordt. Het valt al na enkele uren (het topic is dezelfde dag geplaatst) al op dat er weinig mensen reageren?
Ik voel mij aangesproken, aangezien ik bewust niet direct reageerde. We zitten hier nl. op een natuurforum, hier valt weinig te bereiken. Wat je voor de groene glazenmaker aan bewustwordings-campagnes kunt doen zou ik navragen bij groene-glazenmaker.nl Misschien is er wel een lespakket en kun je scholen langsgaan.
Dat is niet mijn ding. Ik hoop iets aan de NL natuur bij te dragen door meer over allerlei soorten te weten te komen, zodat ze beter beschermd kunnen worden. Daarnaast probeer ik andere mensen ook enthousiast te maken en hun soortjes te leren. Mogelijk dat ze ook beestjesfreak worden, of eventueel meer de beschermingskant, het is allebei nuttig. Maar ik doe nu eenmaal iets voor de natuur op een manier die ik het prettigst vind.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

huysse

CiteerIk wordt er moedeloos van: Overal wordt de Krabbescheer totaal geschoond, niks geen gefaseerd schonen, ook niet door de waterschappen. Kleine plukjes worden zelfs minitieus opgeruimd en daarmee de eieren en larven.
Inmiddels bericht ontvangen over Siegerswoude (Fr.), Grootegast (Gr.) en Westerdiep Wildervank.
Ik dacht dat provincies, waterschappen en gemeenten zich toch verbonden hadden met "het Convenant"?
Dit klemt te meer omdat we op waarneming dit jaar 800 Groene Glazenmakers hebben genoteerd. Groningen 500, Friesland 250 en rest Nederland 50.
Twee kerngebieden 't Kret en Woudsbloem Groningen zijn over hun hoogtepunt.
Blijven over Oldeboorn (Fr.) en De Wildervankse Dallen (Gr.) als de 2 kerngebied voor de Groene. Als daar ook nog barbaars gaat worden geschoond, dan zijn we even ver,  zelfs minder ver als met de Grutto.
Wat te doen?
Herman de Heer.
http://www.politie.nl/groningen/nieuws/080...azenmakeraf.asp

groet,
Marijke

Taka

CiteerWat je voor de groene glazenmaker aan bewustwordings-campagnes kunt doen zou ik navragen bij groene-glazenmaker.nl Misschien is er wel een lespakket en kun je scholen langsgaan.
bedoel je deze? http://www.groeneglazenmaker.nl/

Er staat daar ook een link naar een PDF met gedragscode
http://www.vlinderstichting.nl/pdf/gedrags...terschappen.pdf

Overigens lijkt het er op dat de site niet heel actief wordt onderhouden. Ik kan bijvoorbeeld niets vinden uit 2007.

(Sybe)

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jan Zwaaneveld

De Telegraaf doet ook een duit in het zakkie.

Niet lezen als je toch al gedeprimeerd bent of last hebt van hoge bloeddruk.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Leon Olsthoorn

De berichtgeving in de Telegraaf is altijd gekleurd en tendensieus, daar leer je snel doorheen te lezen. Maar de reacties van die Telegraaf-lezers daar schrik ik toch altijd weer van. Er bestaan dus echt mensen die er zo over denken.......
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Goyatlah

Voel me ook helemaal niet geroepen om daar dan nog op te reageren, zielig voor die mensen.

En  :duim:  voor BB en Herman.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

#29
Er is ook positief nieuws te melden. Onze (vlinderstichting en ondergetekende) acties in Grootegast hebben wel degelijk effect gehad. De door mij in kaart gebrachte gebieden worden nu maximaal 50 % geschoond.

Nog even een edit: Ik was vergeten de inzet van LBG te vermelden. :wub:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.