zweefvlieg

Gestart door Iolaire, oktober 02, 2007, 17:08:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Iolaire

Iemand enig idee welke soort dit is? Die kleintjes zijn zo lastig!

Excuses voor de slechte foto. :(

Alvast dank!

Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Mark van Veen

Zo te zien cylindrische, normale voorschenen: Gewone Driehoekzwever, man.
groet,

Mark van Veen

javanerkelens

Beste Mark,

Ik denk.......gut laat ik eens kijken op het internet of ik de ,
Gewone Driehoekzwever kan vinden.........................................................................niks  :(

Heb je ook een latijnse naam erbij (orde, familie, soort)...zoekt wat beter denk ik.

Groet Joke  
Groet,
Joke (van Erkelens)

Iolaire

Mark bedoelt Melanostoma mellinum, Gewone driehoekzweefvlieg (of -zwever).

Ik begrijp alleen de verwijzing naar de voorschenen niet: heb er al mijn zweefvliegenboeken en -tabellen op nageplozen, maar niets over cylindrische voorschenen... Wel verwijzingen naar extra vlekjes e.d. en gelijkenis met enkele Platycherus soorten (waar ik zelf aan dacht)..

Mark, heb je svp nog een aanvulling? :)

Alvast veel dank!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Mark van Veen

Het is een mannetje en (uitgezonderd enkele zeldzame soorten) hebben mannetjes Platycheirus afgeplatte, verbreedde voorschenen. Dat is dus een mooi eerste kenmerk bij mannetjes:
- afgeplatte voorschenen: Platycheirus
- cylindrische voorschenen: Melanostoma (check enkele zeldzame Platycheirussen)

De achterlijfvlektekening van mannetjes Melanostoma en Platycheirus lijkt best veel op elkaar, zo lijkt P. clypeatus man best veel op M. mellinum man. Bij vrouwtjes is de vorm van de vlekkentekening heel anders bij Platycheirus en Melanostoma.

Verduidelijkt dit mijn opmerking?
groet,

Mark van Veen

Mark van Veen

CiteerBeste Mark,

Ik denk.......gut laat ik eens kijken op het internet of ik de ,
Gewone Driehoekzwever kan vinden.........................................................................niks  :(

Heb je ook een latijnse naam erbij (orde, familie, soort)...zoekt wat beter denk ik.

Groet Joke
In waarneming.nl kun je dat ook zelf opzoeken. Ga naar het startscherm van de waarnemingen en kies uit het linkermenu soortenoverzicht, geleedpotigen. Tik dan een deel van de naam in (bv 'driehoek' in het veld zoek naar) en zoek. Je krijgt alle soorten met dat in de naam, zodat je de latijnse naam op kunt zoeken. Klik op de Nederlandse naam voor de waarnemingen en op de latijnse naam voor het overzicht. Dat laatste is veruit het handigste als je de soort beter wilt leren kennen.
groet,

Mark van Veen

Iolaire

CiteerVerduidelijkt dit mijn opmerking?

Helemaal! Dank je wel!

Ik twijfelde inderdaad tussen Melanostoma en Platycheirus. Jouw verhaal maakt het helder. Nogmaals dank.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

javanerkelens

Mark....

Ook bedankt voor je uitleg, maar ik moet bekennen dat ik heel vaak vergeet om op de site zelf even te zoeken.......dan kom ik tevens op de vraag die ik eigenlijk al veel langer had willen stellen.
Is het eigenlijk van belang om de foto die je ter determinatie hier op de site plaatst en je krijgt antwoord erop, om die dan vervolgens in te laten voeren in het soortenoverzicht.....of raakt alles dan overbelast.

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

grunsven

Dat is zeker handig, dan kan de waarneming altijd gecontroleerd worden. Dit is natuurlijk met name bij zeldzame of moeilijk herkenbare soorten van belang. Maar een foto erbij is altijd handig.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Mark van Veen

In aanvulling op Roy: plaats zeker de foto erbij, mogelijk zelfs de essentie van de forumdiscussie (het is die en die soort want ...). Voor overbelasting hoef je niet bang te zijn en op het waarnemingendeel is een waarneming goed terug te vinden. Dat laatste geldt niet op het forum.
groet,

Mark van Veen