Hoofdmenu

Ooievaar

Gestart door Jacob Molenaar, augustus 08, 2016, 16:05:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jacob Molenaar

Ik heb een paar weken geleden een ooievaar afgelezen met de volgende code: NLA 1E489.
Ik wilde hem gaan melden op griel, maar als ik de code invul, komt er automatisch NLA1E..489 te staan.
Als ik alleen 1E489 type, komt er automatisch 1E.....489 te staan.
Wie helpt? Ik heb nu twee keer een foutmelding gekregen: Ring gegevens niet aanwezig en worden voor u nagevraagd.
Alvast bedankt voor de reacties.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Mark B.

Bij mij kwamen die puntjes er ook te staan.
Ik heb mijn code "2E943" ingevuld en de puntjes laten staan.
Heb geen foutmelding gekregen, dus ga er vanuit dat het zo klopt.
Mark Beekhof

Henri25

Griel is zo geprogrammeerd dat het altijd moet werken met een gelijk aantal karakters in een ringnummer. Nu zijn niet alle ringnummers even lang en daarom worden de gaten opgevuld door punten. Deze punten worden altijd geplaatst na de laatste letter in het ringnummer.

Het klopt dus dat jou invoer van NLA 1E489 wordt omgezet naar NLA1E..489. Geen probleem!

De melding die je krijgt is geen foutmelding, maar een melding dat de ringer nog niet aan toe is gekomen om zijn gegevens van deze vogel in de database te zetten. Deze worden nagevraagd (ringer krijgt een bericht in zijn account) en als het goed is volgen de gegevens alsnog in jou inbox zodra de gegevens worden ingevoerd  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Jacob Molenaar

Prima, ik begrijp het helemaal! Ik wacht geduldig op reactie. ;)
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Jeroen Nagtegaal

Nog even aan aanvulling op Henri. NLA is geen onderdeel van het ringnummer. NLA is de afkorting die gebruikt wordt voor het Vogelstrekstation Arnhem. NL is van Nederland, de A is van Arnhem.

Je dient dus alleen 1E489, dat de puntjes er komen is goed, zoals door Henri is uitgelegd. Bij foute invoer is het goed om het ontvangen bericht door te sturen naar info@vogeltrekstation.nl met de mededeling dat je een fout hebt gemaakt en hun vragen de melding te verwijderen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jacob Molenaar

Dag Jeroen, ik had het allebei geprobeerd dus ik denk dat het nu wel goed komt...
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Henri25

Ach, NLA hoort er natuurlijk niet bij. Beetje blindstaren omdat je het systeem wel kent :). Dank voor de aanvulling Jeroen!
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Jacob Molenaar op augustus 08, 2016, 17:59:17 PM
Dag Jeroen, ik had het allebei geprobeerd dus ik denk dat het nu wel goed komt...

Overigens is het vreemd dat de gegevens nog niet bekend zijn. Kun je het bericht hier plaatsen? Mogelijk is er nog een foutje. De meeste ringen uit de 1E-serie zijn enkele jaren gebruikt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jacob Molenaar

Je hebt gelijk. De melding kwam alleen als ik NLA voor de code deed. Inderdaad heb ik geen mail gekregen toen ik dat er niet voor zette. Scherp!
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

mgieskens

Griel is inderdaad niet erg gebruiksvriendelijk wat dat betreft.
Ik heb ook al meer dan eens lopen stoeien met ELSA ringen in Griel; uiteindelijk wel gelukt, maar ging niet echt van harte.
Een beetje betere instructie of uitleg erbij zou wel kunnen schelen, waardoor hopelijk voorkomen wordt dat je het gevoel krijgt het fout te doen of maar te gokken wat er van je verwacht wordt.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Jacob Molenaar op augustus 08, 2016, 18:17:20 PM
Je hebt gelijk. De melding kwam alleen als ik NLA voor de code deed. Inderdaad heb ik geen mail gekregen toen ik dat er niet voor zette. Scherp!
Geen bericht? Dat is opvallend, normaal maakt Griel altijd direct een bericht aan na de invoer, soms is dat een dag vertraagd, maar niet meer. Wanneer heb je de melding ingevoerd? Anders zou je hem nogmaals in moeten voeren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jacob Molenaar

Ik heb de goede code pas vanmiddag doorgegeven, en heb nog geen reactie gehad. Maar de dag is nog niet voorbij. ;)
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Jacob Molenaar op augustus 08, 2016, 19:13:26 PM
Ik heb de goede code pas vanmiddag doorgegeven, en heb nog geen reactie gehad. Maar de dag is nog niet voorbij. ;)
Dat zal dan inderdaad morgen worden, door een probleem met de server worden berichten niet automatisch verzonden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Mark B.

Jacob, heb je inmiddels wel een bericht gehad? Ik heb van mijn ringmelding nog niks gehoord, ook geen automatisch bericht.
Mark Beekhof

Jacob Molenaar

Nee heb nog geen reactie.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Jacob Molenaar op augustus 09, 2016, 23:14:29 PM
Nee heb nog geen reactie.

Dat is opvallend, het is dan goed om met dan even te mailen naar info@vogeltrekstation.nl om navraag te doen. Het handigste is dan om het wel ontvangen bericht door te sturen naar hun.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jacob Molenaar

Heb vanochtend een reactie gehad, hoop dat het zo goed weergegeven wordt:

Identificatie
Metalen ring:    Arnhem VT [Netherlands] (NLA) 1E.....489    [NLA 1E.....489]
Andere merktekens:   geen andere (kleur)merktekens aanwezig   [ZZ]

Ringgegevens (geringd door: D.A. Jonkers (143))
Datum (dd.mm.jjjj):    14-06-2011, ----, datum is exact op de dag af
Soort:    Ooievaar (Ciconia ciconia)    [01340]
Geslacht:    onbekend
Leeftijd:    nestjong, niet vliegvlug    [1]
Ringplaats volgens Google:    Zeeasterweg, Lelystad, Flevoland, NL   [NL17]
Ringplaats volgens ringer:    Natuurpark Lelystad   
Coordinaten:    lat: 52° 30' 0 (52.48),
lon: 5° 35' 0 (5.52)    toon op kaart

Nauwkeurigheid:    nauwkeurig tot op de ingevulde ringcoordinaten
Euring code: NLAA01E.....48903ZZ0134001340N0N-UU11-02---140620110----NL17+522900+0053125082004-------------
Meldgegevens (gemeld door: Publieke Meldingen (PM1))
Datum (dd.mm.jjjj):    15-07-2016, 1720, datum is exact op de dag af
Soort:    Ooievaar (Ciconia ciconia)    [01340]
Geslacht:    onbekend
Leeftijd:    volgroeid, verder onbekend    [2]
Meldplaats volgens Google:   Lisdoddeweg 34, 8219 PR Lelystad, Nederland    [NL17]
Meldplaats volgens melder:       
Coordinaten:    lat: 52° 29' 11 (52.4866350302312),
lon: 5° 34' 51 (5.58084011077881)    toon op kaart

Nauwkeurigheid:    nauwkeurig tot op de ingevulde ringcoordinaten
Conditie:    levend, verdere lot onbekend, bijvoorbeeld afgelezen met telescoop    [9]
Omstandigheden:    ringnummer afgelezen in het veld    [28]
Andere merktekens:   geen andere (kleur)merktekens aanwezig   [ZZ]
Opmerkingen:      
      
Euring code: NLAA01E.....48904ZZ0134001340N0--UU21U0099U1507201601720NL17+522911+00534510928040000308401858
Afgeleide gegevens
Afstand tot ringplaats: 3 km   Verstreken tijd: 1858 dagen
Richting van ringplaats: 84 graden   is 5 Year(s) 1 Month(s) 1 Day(s)
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Gerard Beck

#17
Hallo ik heb op 16 oktober deze ring gelezen krijg hem niet gemeld in GRIEL waar komt deze vandaan ???

http://imgbox.com/6Itu5FXX






http://ghbeck.magix.net/album/alle-albums/!/oa/7378575/media/116503475

Ted van der Knaap

Citaat van: Ge op november 14, 2016, 13:06:47 PM
Hallo ik heb op 16 oktober deze ring gelezen krijg hem niet gemeld in GRIEL waar komt deze vandaan ???

http://imgbox.com/6Itu5FXX

http://ghbeck.magix.net/album/alle-albums/!/oa/7378575/media/116503475

Griel is niet voor kleurringen...  ...de rechter-ring is een zogenaamde ELSA-ring.
Op CR-birding staat een project wat dicht in de buurt komt, zie: http://www.cr-birding.org/node/1707

In Zweden staan er 4 digits op de ELSA-ring dus zou een mailtje + datum aflezing, locatie en foto('s) sturen naar info@storkprojektet.se

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Cygnus

#19
Citaat van: Ted van der Knaap op november 14, 2016, 17:09:20 PM

Griel is niet voor kleurringen...  ...de rechter-ring is een zogenaamde ELSA-ring.
Op CR-birding staat een project wat dicht in de buurt komt, zie: http://www.cr-birding.org/node/1707

In Zweden staan er 4 digits op de ELSA-ring dus zou een mailtje + datum aflezing, locatie en foto('s) sturen naar info@storkprojektet.se

Een ELSA-ring wordt niet beschouwd als een kleurring, maar als een reguliere ring. Er staat een ringcentrale op de ELSA-ring en een ringnummer.

De code op een Zweedse ring bestaat uit 4 cijfers, dus bijvoorbeeld 1234. De code van het type ZZ12 komt niet op een lijst voor die ik heb van alle ringprojecten. Dat suggereert een andere herkomst, bijvoorbeeld een kweekstation o.i.d.

Er is geen overlap in layout van de code, dat betekent dat aan de hand van de code te herleiden is van welke ringcentrale de ring is. De ringcentrale heb je wel nodig om de ring in GRIEL in te kunnen voeren.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Ted van der Knaap

Van die 4 cijfers wist ik niet dus dan valt Zweden (in eerste instantie) af.

Locatie heeft Ge niet vermeld, wel in Nederland waargenomen?... ...meer foto's?

kweekvogel of dierentuinvogel is natuurlijk ook een mogelijkheid!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Gerard Beck

#21
Citaat van: Ted van der Knaap op november 14, 2016, 18:41:07 PM
Van die 4 cijfers wist ik niet dus dan valt Zweden (in eerste instantie) af.

Locatie heeft Ge niet vermeld, wel in Nederland waargenomen?... ...meer foto's?

kweekvogel of dierentuinvogel is natuurlijk ook een mogelijkheid!
In Nederland waargenomen Oss ZZ59

Ted van der Knaap

Citaat van: Ge op november 15, 2016, 02:21:19 AM
Citaat van: Ted van der Knaap op november 14, 2016, 18:41:07 PM
Van die 4 cijfers wist ik niet dus dan valt Zweden (in eerste instantie) af.

Locatie heeft Ge niet vermeld, wel in Nederland waargenomen?... ...meer foto's?

kweekvogel of dierentuinvogel is natuurlijk ook een mogelijkheid!
In Nederland waargenomen Oss ZZ59

Hij is daar later nog een keer gezien, met commentaar:  http://waarneming.nl/waarneming/view/126023586
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Cygnus

Citaat van: Ted van der Knaap op november 15, 2016, 09:03:19 AM
Citaat van: Ge op november 15, 2016, 02:21:19 AM
Citaat van: Ted van der Knaap op november 14, 2016, 18:41:07 PM
Van die 4 cijfers wist ik niet dus dan valt Zweden (in eerste instantie) af.

Locatie heeft Ge niet vermeld, wel in Nederland waargenomen?... ...meer foto's?

kweekvogel of dierentuinvogel is natuurlijk ook een mogelijkheid!
In Nederland waargenomen Oss ZZ59

Hij is daar later nog een keer gezien, met commentaar:  http://waarneming.nl/waarneming/view/126023586

De vogel heeft inderdaad een kleurring van het type dat in Zweden wordt gebruikt. Als ik de code op de ELSA-ring nog wat beter bekijk, dan lijkt mij de kans vrij groot dat de juiste code 2259 moet zijn en niet ZZ59.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Gerard Beck

Citaat van: Cygnus op november 15, 2016, 10:21:32 AM
Citaat van: Ted van der Knaap op november 15, 2016, 09:03:19 AM
Citaat van: Ge op november 15, 2016, 02:21:19 AM
Citaat van: Ted van der Knaap op november 14, 2016, 18:41:07 PM
Van die 4 cijfers wist ik niet dus dan valt Zweden (in eerste instantie) af.

Locatie heeft Ge niet vermeld, wel in Nederland waargenomen?... ...meer foto's?

kweekvogel of dierentuinvogel is natuurlijk ook een mogelijkheid!
In Nederland waargenomen Oss ZZ59
locatie is http://waarneming.nl/user/view/109585?gb=91581&g=0&sp=0&from=2015-11-16&to=2016-11-15&month=

Hij is daar later nog een keer gezien, met commentaar:  http://waarneming.nl/waarneming/view/126023586

De vogel heeft inderdaad een kleurring van het type dat in Zweden wordt gebruikt. Als ik de code op de ELSA-ring nog wat beter bekijk, dan lijkt mij de kans vrij groot dat de juiste code 2259 moet zijn en niet ZZ59.

Gerard Beck

Heb hem nog een keer ingevuld in Griel SVE ...2259 kijken wat er uitkomt.

Cygnus

Citaat van: Ge op november 15, 2016, 13:35:28 PM
Heb hem nog een keer ingevuld in Griel SVE ...2259 kijken wat er uitkomt.

De code voor de ringcentrale Stockholm is SVS en niet SVE. De code is opgebouwd uit 2 letters voor het land (SV) en een letter voor de ringcentrale (Stockholm = S), in z'n geheel dus SVS.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Oenanthe

Citaat van: Cygnus op november 15, 2016, 16:01:56 PM
Citaat van: Ge op november 15, 2016, 13:35:28 PM
Heb hem nog een keer ingevuld in Griel SVE ...2259 kijken wat er uitkomt.

De code voor de ringcentrale Stockholm is SVS en niet SVE. De code is opgebouwd uit 2 letters voor het land (SV) en een letter voor de ringcentrale (Stockholm = S), in z'n geheel dus SVS.
Je kunt in GRIEL alleen de ringcentrale kiezen, niet de code. Kies dus ringcentrale Stockholm, dan komt de bijbehorende code er vanzelf bij. Als GRIEL dit weer niet accepteert kan het geen Zweedse ring zijn.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

Citaat van: Oenanthe op november 15, 2016, 17:08:22 PM
Citaat van: Cygnus op november 15, 2016, 16:01:56 PM
Citaat van: Ge op november 15, 2016, 13:35:28 PM
Heb hem nog een keer ingevuld in Griel SVE ...2259 kijken wat er uitkomt.

De code voor de ringcentrale Stockholm is SVS en niet SVE. De code is opgebouwd uit 2 letters voor het land (SV) en een letter voor de ringcentrale (Stockholm = S), in z'n geheel dus SVS.
Je kunt in GRIEL alleen de ringcentrale kiezen, niet de code. Kies dus ringcentrale Stockholm, dan komt de bijbehorende code er vanzelf bij. Als GRIEL dit weer niet accepteert kan het geen Zweedse ring zijn.
GRIEL kan toch niet zien dat dit geen Zweedse ring kan zijn?
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Cygnus

#29
Bij een kennis uit Duitsland die veel ervaring heeft met het aflezen van ringen van Ooievaars in diverse landen heb ik even nagevraagd wat zijn mening is. Hij suggereerde ook dat de code 2259 kon zijn, zonder dat hij een foto had gezien. In dat geval zou het een Zweedse vogel moeten zijn en zou die vogel ook nog 3 kleurringen om de andere poot moeten hebben en wel zwart, rose en lichtgroen volgens hem. Het blijkt dat deze ringen elk voor een cijfer staan, zwart = 2, rose = 5, lichtgroen = 9, dus corresponderend met de laatste 3 cijfers op de ELSA-ring. Zie ook bijgaand schema. Het is dus zeker dat het een Zweedse vogel is en dat de juiste code 2259 is. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema